Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Veel volhouders; en tot jaarwisseling nog eens 349.000 stoppogingen extra
Tot nu toe - naar schatting - al ruim 1,1 miljoen stoppogingen
Den Haag, 14 december 2008 - Prima resultaten voor de campagne 'In iedere roker zit een stopper'. Naar schatting 1.132.000 rokers hebben sinds 1 mei 2008 tot begin december een stoppoging ondernomen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. In oktober stond de teller nog op 872.000 (mei - oktober 2008). De invoering van de rookvrije horeca en de accijnsverhoging hebben ook bijgedragen aan het succes. De verwachting is dat er vanaf nu tot en met de jaarwisseling nog eens 349.000 stoppogingen bijkomen. In een normaal jaar zijn er zo'n 1 miljoen stoppogingen. Daarnaast houdt ruim een kwart van de eerste groep stoppers het niet roken al minimaal vijf maanden vol. Dat is een hoog aantal.
Lies van Gennip, directeur van STIVORO, is zeer tevreden over de resultaten. "We zijn eind april vol goede moed en met een pittige doelstelling aan de campagne begonnen. En als dan blijkt dat je die doelstelling ruimschoots hebt bereikt en nu al ruim 1,1 miljoen mensen een stoppoging hebben ondernomen, kun je alleen maar blij zijn. En er komen er nog flink wat bij in deze laatste maand met de jaarwisseling erin. We zouden wel eens in de buurt van 1,5 miljoen uit kunnen komen."
Ook zijn de campagnevoerders - KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO - blij met het aantal volhouders tot nu toe. 27% die het al meer dan vijf maanden volhoudt is een hoog percentage. Van Gennip: "Dit is een prachtig resultaat dat we dankzij de inzet van alle betrokken partijen hebben behaald. Wat we niet mogen vergeten is dat naast de campagne de accijnsverhoging en het rookverbod in de horeca een rol hebben gespeeld bij de overweging van rokers om te stoppen. Dit alles bij elkaar heeft gezorgd voor een prachtige apotheose. Overigens zijn dit de cijfers tot december. De campagne gaat nog even door, dus wie weet wordt het allemaal nog mooier."
Langste stoppen met rokencampagne ooit
'In iedere roker zit een stopper' is een gezamenlijke campagne van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. De campagne moet duidelijk maken dat iedereen kan stoppen en dat mensen er vervolgens niet alleen voor staan. De campagne, bestaande uit verschillende elementen, waaronder tv- en radiocommercials is eind april van dit jaar van start gegaan en eindigt in januari van 2009. Het is daarmee de langste stoppen met roken campagne die ooit in ons land gevoerd is.
///
Noot voor de redactie,