RET EN MERCEDES GAAN MET ELKAAR DOOR
RET KOOPT 75 MILIEUVRIENDELIJKE CITARO MERCEDES BUSSEN EN DOET PROEF MET
TWEE DIESELHYBRIDE BUSSEN
Vrijdag 01 augustus
Vanaf 14 december dit jaar gaat de RET met 75 nieuwe nog
milieuvriendelijker bussen rijden. Een week nadat de RET de nieuwe
busconcessie voor de Rotterdamse regio definitief heeft verworven,
komen algemeen directeur Pedro Peters (RET) en directeur Hans Smits
(EvoBus, importeur en dealer van o.a. Mercedes-bussen) vandaag de
aanschaf overeen van EEV (enhanced environmentally friendly vehicle)
Citaro bussen. Daarnaast gaat de RET eind 2009 als proef ook 2
dieselhybride gelede bussen van Mercedes inzetten. Met de aanschaf van
de EEV en hybride bussen is een investering van meer dan EUR 20 mln
gemoeid. Mercedes produceert in korte tijd teneinde aan de hoge eis
van RET te voldoen om de bussen zo snel mogelijk in te kunnen zetten.
RET realiseert hiermee de volgende stap in de hoge klimaatambities.
Sinds 2 jaar rijdt de RET al met uitsluitend bussen die voldoen aan de
strenge Euro 5 norm. 90 van deze bussen zijn de nieuwe
Citaro-lagevloer- bussen (sinds 2006). De RET vervangt nu een groot
aantal van de oudere bussen door bussen met nog schonere EEV-motoren.
EEV-diesel- motoren scoren voor het milieu gelijkwaardig aan
aardgasbussen en realiseren hiermee de op dit moment hoogst mogelijke
milieuambitie in een normale bedrijfsvoeringsituatie.
Experiment met hybride bussen in Londen, Hamburg en Rotterdam
Daarnaast gaat de RET meewerken aan een internationaal twee jaar
durend experiment dat EvoBus gaat uitvoeren met de vervoerbedrijven
van Londen, Hamburg, Rotterdam en diverse andere grote steden waarbij
vanaf eind 2009 dieselhybride, 18 meter gelede bussen van het type
`Mercedes-Benz Citaro G Hybrid' ingezet worden. Voor dit experiment
worden twee hybride bussen door de RET gekocht. Het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de Stadsregio Rotterdam betalen mee aan
aanschaf van de bussen. De verwachte brandstofbesparing van deze
bussen is 25-30%. De bussen zullen op bepaalde trajecten geheel
emissieloos rijden en worden volledig ingezet in het dagelijkse
openbaar vervoer in de Rotterdamse regio. Als de proef slaagt, wil
EvoBus de bussen daadwerkelijk in serie voor de markt gaan produceren.
De RET zal dan naar alle waarschijnlijkheid in 2012 45 oude bussen
vervangen door dieselhybride exemplaren. Deze bussen zijn een opstap
naar waterstof-hybride aangedreven bussen, waarbij de kleine
dieselgenerator wordt vervangen door een brandstofcel. Het streven is
om vanaf 2015 met zulke bussen te gaan rijden.
De inzet van 75 EEV bussen en de proef met dieselhybride bussen past
binnen de doelstellingen die de RET zich samen met de Stadsregio
Rotterdam in het kader van het Rotterdam Climate Initiative gesteld
heeft.
---
RET