Utrecht, 25 april 2008
Vanaf december meer treinen en snellere verbindingen
Steeds meer trajecten met 4x per uur een Intercity en/of 4x per uur een Sprinter (stoptrein)
- ieder kwartier Intercity Utrecht - Schiphol
- 2x per uur nieuwe Intercity Nijmegen - Arnhem - Schiphol
- West-Friesland krijgt Intercity's
- in de spits 8x per uur Haarlem Amsterdam
- nachttreinen Rotterdam Gouda Utrecht
- uitbreiding stoptreindienst Apeldoorn Deventer Almelo Hengelo Enschede
- Arnhem Nijmegen vier Intercity's en vier stoptreinen per uur
wil in de nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008 de treinreizigers meer
NS
keuzevrijheid bieden door het vergroten van het aantal reismogelijkheden en door
nieuwe, snellere verbindingen. Het dagelijkse aantal treinritten waar de reizigers uit
kunnen kiezen neemt met ongeveer 3% toe.
NS heeft de wensen voor de dienstregeling 2009 en de hiervoor benodigde capaciteit van
de spoorinfrastructuur ingediend bij ProRail Capaciteitsmanagement.
Nieuwe Intercity Nijmegen Arnhem Utrecht Amsterdam Bijlmer ArenA Amsterdam
Zuid Schiphol
Tussen Nijmegen en Schiphol gaat tot ongeveer 20.00 uur 2x per uur een Intercity rijden. Samen
met de al bestaande Intercity Eindhoven Schiphol betekent dit ieder kwartier een Intercity tussen
Utrecht en Schiphol. Samen met de Intercity Nijmegen Den Helder betekent het tevens ieder
kwartier een Intercity tussen Nijmegen en Utrecht.
De Intercity Nijmegen Den Haag wordt ingekort tot Utrecht Den Haag.
Frequentieverhoging Sprinter Utrecht Breukelen Amsterdam
De Sprinter Utrecht Amsterdam Zuid wordt ingekort tot Utrecht Breukelen, maar gaat twee
keer zo vaak rijden: ieder kwartier. In de spitsuren rijden per uur twee van deze Sprinters door van
Breukelen naar Amsterdam Centraal. Samen met de Sprinters van de lijn Rotterdam Gouda
Breukelen Amsterdam Centraal kan er dus in de spits ieder kwartier naar Amsterdam gereisd
worden. Tussen de stations Abcoude en Amsterdam Bijlmer ArenA wordt het nieuwe station
Amsterdam Holendrecht in gebruik genomen.
Nieuwe Intercity Enkhuizen Hoorn Amsterdam; frequentieverhoging Sprinter Hoorn
Schiphol Hoofddorp
West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per
uur) treinen rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar
Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol -
Hoofddorp, die overal stoppen, ook langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam
Sloterdijk.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Meer treinen Haarlem Amsterdam Centraal
Om reizigers meer ruimte te bieden gaan in de spitsuren de stoptreinen Den Haag Haarlem
doorrijden naar Amsterdam Centraal. Hierdoor rijden er in de spits 4 Intercity's en 4
Sprinters/stoptreinen per uur.
Nieuwe Nachttreinen Rotterdam Utrecht
Bij wijze van proef gaan twee jaar lang nachttreinen rijden tussen Rotterdam en Utrecht, met een
stop in Gouda. Deze nachttreinen rijden alleen in de nachten na donderdag, vrijdag en zaterdag.
Door deze nieuwe verbinding wordt de nachtelijke reistijd tussen Utrecht en Rotterdam met meer
dan een uur bekort. En met aansluitingen in Rotterdam en Utrecht ontstaan vele nieuwe
nachtelijke reismogelijkheden. Zo wil NS inspelen op de toename van de mobiliteit van
uitgaanspubliek in de nachten in de Randstad.
Meer Stoptreinen Apeldoorn Deventer Almelo Hengelo Enschede
In samenwerking met de provincie Overijssel gaan er vaker stoptreinen rijden tussen Apeldoorn en
Enschede. Op werkdagen overdag rijden ze voortaan 2x per uur. Dat betekent dat tussen Wierden
en Enschede zelfs ieder kwartier een stoptrein rijdt.
Frequentieverhoging Arnhem Nijmegen: vier Intercity's en vier stoptreinen per uur
De stoptrein Zutphen Arnhem Ede-Wageningen rijdt voortaan van Zutphen naar Nijmegen. En
er komt weer een doorgaande Intercity Zwolle Arnhem Nijmegen Roosendaal, die tussen
Arnhem en Nijmegen stopt op alle stations. Naast ieder kwartier een Intercity rijdt er hierdoor
voortaan ook ieder kwartier een stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen. Er rijdt een afzonderlijke
stoptrein Arnhem Ede-Wageningen.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen