Erasmus MC
---
Zorgaanbieder kiezen met prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren, zoals tegenwoordig gebruikt in de
gezondheidszorg, kunnen patiënten helpen bij de keuze voor een
zorgaanbieder, bijvoorbeeld een specialist in een ziekenhuis. Die
indicatoren moeten dan echter wel specifiek zijn toegesneden op de
situatie van de patiënt.
Indicatoren die te algemeen zijn in de ogen van de patiënt, spelen in
zijn of haar keuze geen rol. Dit concludeert gezondheidswetenschapper
Stef Groenewoud in zijn proefschrift, waarmee hij vandaag promoveert
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Dichtstbijzijnde zorgaanbieder
Stef Groenewoud, adviseur bij Plexus Medical Group te Amsterdam, deed
zijn onderzoek bij het Instituut Beleid en Management van de
Gezondheidszorg van het Erasmus MC. Groenewoud: "De veel gehoorde
stelling dat `de patiënt' automatisch naar de dichtstbijzijnde
zorgaanbieder gaat en zich daarbij vooral laat leiden door wat
huisarts, familie of vrienden adviseren, weerleg ik met mijn
onderzoek."
Verzekerd
De Nederlandse gezondheidszorg heeft de afgelopen jaren de meest
ingrijpende wijzigingen ondergaan sinds de Tweede Wereldoorlog. De
marktwerking deed haar intrede in de zorg en alle Nederlanders moesten
voor 1 januari 2006 een zorgverzekeraar kiezen. Niet alleen als
verzekerde, maar ook als patiënt krijgen burgers steeds meer
keuzevrijheid, keuzemogelijkheden en daarmee
keuzeverantwoordelijkheden. Groenewoud: "De vraag is of burgers in
zo'n ingewikkelde omgeving als de zorgverleningsmarkt kunnen en willen
kiezen. En als dat al zo is, hoe kunnen zij dan het beste geïnformeerd
worden over de prijs en de kwaliteit van de behandeling en verzorging?
Het vaststellen van de kwaliteit van een zorgproduct blijkt veel
moeilijker dan het vertalen van de kosten ervan in een prijs, die de
burger zelf bovendien meestal niet ervaart doordat die verzekerd is."
Achtergrondkenmerken
Groenewoud toont aan dat vergelijkende kwaliteitsinformatie over
structuur-, proces- en uitkomstkenmerken van de zorg, gemeten en
gerapporteerd door middel van prestatie-indicatoren, een belangrijke
rol kan spelen in de overwegingen van de patiënt. Groenewoud: "Deze
informatie kan patiënten helpen hun rol als kritische zorgconsumenten
in een concurrerende zorgmarkt te vervullen. Dit effect treedt alleen
op als consumenteninformatie wordt toegesneden op de specifieke
situatie van de patiënt. Daarbij moet minimaal rekening gehouden
worden met de aard en de fase of ernst van de aandoening, de
keuzehouding of het klantprofiel en belangrijke achtergrondkenmerken
van de patiënt, zoals het opleidingsniveau."
Publicatiedatum: 12 december 2008