Servicetaxi gaat Lijn 10 vervangen
Datum uitgave persbericht: 11/26/2008
Servicetaxi Zwolle is de naam van een nieuw vervoerssysteem dat per 13
december 2008 in werking treedt. Het deur-tot-deur-vervoer is bedoeld
voor mensen van 70 jaar en ouder die op meer dan 400 meter afstand van
een bushalte wonen in de stad Zwolle. Servicetaxi Zwolle compenseert
het wegvallen van Buslijn 10 van de stadsdienst die per 13 december
ophoudt te bestaan.
Onlangs heeft de Provincie Overijssel besloten Buslijn 10 van de
stadsdienst, beter bekend als Servicebus of Plusbus te stoppen. De
lijn werd onvoldoende gebruikt. Om ervoor te zorgen dat een kleine
groep mensen die slecht ter been is blijvend gebruik kan maken van het
openbaar vervoer, bieden de Provincie Overijssel en Gemeente Zwolle
Servicetaxi Zwolle als alternatief. De Provincie financiert, de
gemeente voert uit.
Servicetaxi
De Servicetaxi wordt samen met het Wmo-vervoer tot en met 2010
uitgevoerd onder de regie van de provincie Overijssel en wordt, net
als het WMO-vervoer, uitgevoerd door de gemeente Zwolle, die ook het
serviceloket van het WMO-vervoer beheert. De gemeente Zwolle heeft het
vervoer ondergebracht bij TCZ (Taxi Centrale Zwolle).
Nieuwe aanbesteding
In 2010 loopt de concessie af voor het openbaar vervoer. Deze wordt
dan opnieuw aanbesteed door de provincie Overijssel. De provincie wil
in de nieuwe aanbesteding gaan inzetten op een betere integratie
tussen het openbaar vervoer en het doelgroepen vervoer.
WMO-taxi
De Servicetaxi is vergelijkbaar met de huidige WMO-taxi en voorziet de
doelgroep van op maat gesneden vervoer tegen aantrekkelijke
voorwaarden en lage kosten. Het gaat daarbij om specifiek
seniorenvervoer (70-plussers) die in de stad Zwolle verder dan 400
meter van een bushalte wonen. Naar schatting komen 350 mensen in
aanmerking voor Servicetaxi Zwolle. Plaatsen als Wijthmen, Windesheim
en Lichtmis vallen hier niet onder, maar zijn aangewezen op de
reguliere stadsdiensten.
Achtergrond Servicelijn 10
De verwachtingen van Servicelijn 10 tussen Zwolle noord (Aalanden) en
Zwolle zuid (Ittersumerbroek), ingesteld na de aanbesteding van de
stadsdienst Zwolle in 2005, waren hooggespannen, maar sinds de
invoering van lijn 10 is het aanbod aan reizigers echter jaarlijks
afgenomen, met als gevolg dat Servicelijn 10 de laatste jaren
voornamelijk leeg rondreed.
Servicelijn 10
Servicelijn 10 moest tegemoet komen aan het bezwaar van de grotere
loopafstanden, voor met name de oudere inwoners van de wijken Aalanden
en Ittersumerbroek. Deze langere loopafstanden zijn ontstaan door
introductie van de Maxx stadsdienst in Zwolle. Maxx rijdt overdag
ieder kwartier en om dit realiseren zijn de routes van de stadslijnen
strakgetrokken, zodat men sneller in het centrum van Zwolle en het
NS-/busstation is en aansluiting heeft op de trein en andere
(stads)bussen.
Oplossing
Om de doelgroep ouderen in de wijken Aalanden en Ittersumerbroek,
naast de reguliere Maxx-lijnen 2 en 4, toch een goed product te kunnen
blijven bieden, zijn de provincie Overijssel, als opdrachtgever van
het openbaar vervoer in West-Overijssel, Connexxion en de gemeente
Zwolle om de tafel gaan zitten. De oplossing is gevonden in de
introductie van een Servicetaxi.
Pas
Om gebruik te maken van Servicetaxi Zwolle dient men een pas aan te
vragen. Dit kan via het WMO-loket van de gemeente Zwolle. Het
WMO-loket is gevestigd in de hal van het Stadhuis, aan het Grote
Kerkplein 15.
Openingstijden:
* Maandag van 13:00 - 17:00 uur
* Dinsdag van 10:00 - 17:00 uur
* Zaterdag van 10:00 - 16:00 uur
* Telefoon: (038) 498 22 00
* E-mail: wmo@zwolle.nl
Meer informatie op de websites:
www.dezwolsewegwijzer.nl, www.wmozwolle.nl, bereikbaar.overijssel.nl,
zwolle.nl. (zie onderstaande links)
Gemeente Zwolle