Persbericht
Concentratieproblemen bij routineklussen leiden tot fouten
~ IT-ers hebben behoefte aan meer tijd voor strategische taken ~
's-Hertogenbosch, 11 december 2008 - IT-ers besteden veel tijd aan routinematige klussen en ruim de helft van de IT-ers maakt daarbij wel eens fouten door verminderde concentratie. Dit blijkt uit onderzoek dat RES Software heeft verricht onder 124 bezoekers van Infosecurity 2008. Ongeveer een kwart van de respondenten zegt meer dan 60 procent van de werktijd te spenderen aan routineklussen en 53% bekent daarbij fouten te maken.
"Dat IT-ers zoveel tijd aan routinematige handelingen besteden, bewijst dat directies van Nederlandse bedrijven de strategische rol van IT nog niet onderkennen", zegt Ron Grevink, Vice President Marketing bij RES Software. "Als standaardhandelingen geautomatiseerd worden, bespaart dat IT-ers niet alleen veel tijd maar ook veel budget. De kans op fouten is veel kleiner waardoor de helpdesk minder calls krijgt. Bestaande technologieën gaan meer opleveren en IT kan de business beter ondersteunen. Daarmee heeft IT veel meer impact op de bedrijfsvoering."
In het onderzoek werd ook gevraagd of de IT-ers zich graag meer met strategische zaken en beleid zouden willen bezighouden. Twee op de drie respondenten geeft daar de voorkeur aan boven configuratietaken, onderhoudswerk, updates en software- en migratietaken. Nog geen 10 procent reageerde ontkennend op deze vraag.
"Dit laat zien dat IT-ers graag het routinematige werk in willen ruilen voor meer strategische taken. Op korte termijn vraagt het een investering om het IT-werk te ondersteunen, maar op de lange termijn levert het veel op: de IT-afdeling werkt efficiënter en kan groei en verandering van de organisatie makkelijk opvangen. Het werk wordt bovendien interessanter, want er komt tijd vrij voor meer strategische projecten", voegt Grevink er aan toe.
RES Software introduceerde onlangs een nieuwe versie van RES Wisdom. RES Wisdom 2009 automatiseert tijdrovende en terugkerende operationele taken, waardoor de IT-manager zich meer kan richten op strategische taken ter ondersteuning van de business.
(315 woorden)