Ingezonden persbericht
Utrecht, 10 december 2008
Onderwerp:
Oproep om MVO en duurzaamheid centraal te stellen bij de nieuwe ABN AMRO - Fortis Bank Nederland combinatie
Geachte heren Lindenbergh en Zalm,
Graag feliciteren wij u namens MVO Nederland met uw eervolle benoeming tot eerst
verantwoordelijken bij de ABN AMRO - Fortis Bank Nederland combinatie. Voor het geval u onze
organisatie niet kent: MVO Nederland is het snel groeiende nationale MVO-netwerk waarin meer
dan 1000 ondernemersorganisaties, bedrijven en NGO's samenwerken op het gebied van
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan
100.000 ondernemers.
Mede namens deze ondernemers vragen wij graag uw aandacht voor het volgende. Via deze open
brief roepen wij u op om duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen tot integraal
speerpunt van uw beleid te maken. En aldus structureel bij te dragen aan een versterking van de
reële economie en het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken.
Zowel ABN AMRO als Fortis Bank Nederland hebben op het terrein van maatschappelijk
verantwoord ondernemen en duurzaamheid al belangrijke stappen gezet. Wij nodigen u uit deze
aanzetten met kracht uit te bouwen tot een strategie waarin een evenwichtige combinatie van
people, planet en profit centraal staat.
Alle terreinen van de bancaire dienstverlening zijn hierbij in het geding. Zo speelt bij de
kredietverlening het MVO-beleid van klanten inmiddels een steeds nadrukkelijker rol. Bedrijven die
MVO ver in hun bedrijfsvoering hebben doorgevoerd blijken in de praktijk minder risicovol te zijn.
Volgens een recent ING-onderzoek behalen dergelijke bedrijven bovendien een bovengemiddeld
rendement op eigen vermogen.
Deze inzichten zijn eveneens van belang voor uw beleggingsbeleid. Ook de prestaties van de
bedrijven die zijn opgenomen in o.a. de Dow Jones Sustainability Index illustreren dat
duurzaamheid loont. Vergelijkbare conclusies zijn te trekken in de sfeer van internationale
projectfinancieringen en retailbanking.
Maar naast deze bedrijfseconomische redenen zijn er vooral ook zwaarwegende maatschappelijke
argumenten om duurzaamheid in uw strategie centraal te stellen. De noodzakelijke reductie van
CO2, de urgentie van biodiversiteit, de economische noodzaak van eerlijke handel, het
terugdringen van armoede en het bevorderen van diversiteit, ondernemerschap en economische
zelfstandigheid zijn ieder voor zich, en gezamenlijk, dringende redenen om van MVO uw
topprioriteit te maken. Steeds meer (duurzame) banken tonen aan dat deze maatschappelijke
uitdagingen de financiële sector tal van kansen biedt, bijvoorbeeld op gebieden als
productontwikkeling, risicomanagement en nieuwe markten.
1/2
Intussen wordt er in diverse multinationale bedrijven ook een koppeling gelegd tussen
duurzaamheidsprestaties en de beloning van de top. Wij geven u graag in overweging hierin ook
een koploperspositie in te nemen. Wanneer de bonus voor de heer Zalm bij een succesvolle
verkoop van de bank niet alleen wordt gekoppeld aan de economische waardeontwikkeling, maar
ook aan waardecreatie op de terreinen people en planet, dan zal de maatschappelijke waardering
ongetwijfeld nog groter zijn.
Desgewenst zijn wij graag bereid onze voorstellen nader aan u toe te lichten.
Hoogachtend,
Willem Lageweg
Directeur MVO Nederland
Margreeth de Boer
Voorzitter MVO Nederland
2/2