Ingezonden persbericht


Utrecht, 10 december 2008

Onderwerp:

Oproep om MVO en duurzaamheid centraal te stellen bij de nieuwe ABN AMRO - Fortis Bank Nederland combinatie

Geachte heren Lindenbergh en Zalm,

Graag feliciteren wij u namens MVO Nederland met uw eervolle benoeming tot eerst verantwoordelijken bij de ABN AMRO - Fortis Bank Nederland combinatie. Voor het geval u onze organisatie niet kent: MVO Nederland is het snel groeiende nationale MVO-netwerk waarin meer dan 1000 ondernemersorganisaties, bedrijven en NGO's samenwerken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 100.000 ondernemers.

Mede namens deze ondernemers vragen wij graag uw aandacht voor het volgende. Via deze open brief roepen wij u op om duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen tot integraal speerpunt van uw beleid te maken. En aldus structureel bij te dragen aan een versterking van de reële economie en het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Zowel ABN AMRO als Fortis Bank Nederland hebben op het terrein van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid al belangrijke stappen gezet. Wij nodigen u uit deze aanzetten met kracht uit te bouwen tot een strategie waarin een evenwichtige combinatie van people, planet en profit centraal staat.
Alle terreinen van de bancaire dienstverlening zijn hierbij in het geding. Zo speelt bij de kredietverlening het MVO-beleid van klanten inmiddels een steeds nadrukkelijker rol. Bedrijven die MVO ver in hun bedrijfsvoering hebben doorgevoerd blijken in de praktijk minder risicovol te zijn. Volgens een recent ING-onderzoek behalen dergelijke bedrijven bovendien een bovengemiddeld rendement op eigen vermogen.
Deze inzichten zijn eveneens van belang voor uw beleggingsbeleid. Ook de prestaties van de bedrijven die zijn opgenomen in o.a. de Dow Jones Sustainability Index illustreren dat duurzaamheid loont. Vergelijkbare conclusies zijn te trekken in de sfeer van internationale projectfinancieringen en retailbanking.

Maar naast deze bedrijfseconomische redenen zijn er vooral ook zwaarwegende maatschappelijke argumenten om duurzaamheid in uw strategie centraal te stellen. De noodzakelijke reductie van CO2, de urgentie van biodiversiteit, de economische noodzaak van eerlijke handel, het terugdringen van armoede en het bevorderen van diversiteit, ondernemerschap en economische zelfstandigheid zijn ieder voor zich, en gezamenlijk, dringende redenen om van MVO uw topprioriteit te maken. Steeds meer (duurzame) banken tonen aan dat deze maatschappelijke uitdagingen de financiële sector tal van kansen biedt, bijvoorbeeld op gebieden als productontwikkeling, risicomanagement en nieuwe markten.


1/2

Intussen wordt er in diverse multinationale bedrijven ook een koppeling gelegd tussen duurzaamheidsprestaties en de beloning van de top. Wij geven u graag in overweging hierin ook een koploperspositie in te nemen. Wanneer de bonus voor de heer Zalm bij een succesvolle verkoop van de bank niet alleen wordt gekoppeld aan de economische waardeontwikkeling, maar ook aan waardecreatie op de terreinen people en planet, dan zal de maatschappelijke waardering ongetwijfeld nog groter zijn.

Desgewenst zijn wij graag bereid onze voorstellen nader aan u toe te lichten.

Hoogachtend,

Willem Lageweg
Directeur MVO Nederland

Margreeth de Boer
Voorzitter MVO Nederland


2/2