Brussel, 11 december 2008
Staatssteun: Commissie zet licht op groen voor herkapitalisatie SNS REAAL
door Nederlandse overheid
De Europese Commissie heeft, op basis van de staatssteunregels van het
EG-Verdrag, toestemming gegeven voor 750 miljoen EUR noodherkapitalisatie
van de Nederlandse overheid voor SNS REAAL NV. De Commissie kwam tot de
bevinding dat de maatregel in lijn is met haar richtsnoeren over staatssteun
om de huidige financiële crisis te overwinnen (zie IP/08/1495) en die over
de herkapitalisatie van financiële instellingen in de huidige financiële
crisis (zie IP/08/1901). De maatregel is een geschikt instrument om een
ernstige verstoring in de Nederlandse economie op te heffen, zonder dat de
mededinging daardoor buitensporig wordt verstoord. Daarom kon de maatregel
verenigbaar worden verklaard met artikel 87, lid 3, onder b), van het
EG-Verdrag. De maatregel is met name beperkt in tijd en omvang, vraagt een
passende vergoeding en biedt de nodige waarborgen dat
concurrentieverstoringen tot een minimum beperkt blijven.
EU-Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes: "De kapitaalinjectie is
nodig om het vertrouwen van de markten in SNS REAAL NV te herstellen
en moet ervoor zorgen dat de bank haar rol kan spelen bij de
kredietverstrekking aan de reële economie."
Op 3 december 2008 deden de Nederlandse autoriteiten aanmelding van
hun plannen om SNS REAAL NV voor 750 miljoen EUR te herkapitaliseren
door middel van een speciaal soort effecten (securities). Daarnaast
ontvangt SNS REAAL NV 500 miljoen EUR via de uitgifte van core Tier 1
securities (kernkapitaal) aan de particuliere onafhankelijke Stichting
Beheer SNS REAAL.
Door de huidige financiële crisis kunnen zelfs financieel gezonde
instellingen zoals SNS REAAL NV het moeilijk krijgen en moeten zij de
financiële markten geruststellen over hun financiële stabiliteit.
Onder deze omstandigheden werd het nodig geacht om de kapitaalbasis
van SNS REAAL NV te versterken tegen eventuele toekomstige verliezen.
Zo zal deze kapitaalinjectie, samen met de kapitaalinjectie van
Stichting Beheer SNS REAAL, de tier 1-ratio van SNS Bank NV doen
stijgen tot 10% en de solvabiliteitsratio van SNS Verzekeringen NV tot
200%.
De uit te geven effecten zouden als core Tier 1-kapitaal worden
beschouwd en leveren een jaarlijkse coupon op die gelijk is aan de
hoogste van de volgende waarden:
* 0,45 EUR per stuk, niet-cumulatief, jaarlijks achteraf te betalen;
* 110% van het dividend op de gewone aandelen in 2009;
* 120% van het dividend op de gewone aandelen in 2010;
* 125% van het dividend op de gewone aandelen vanaf 2011.
De coupon wordt alleen betaald indien over de gewone aandelen of over
B-aandelen een dividend wordt uitgekeerd. Indien SNS REAAL NV besluit
de effecten terug te kopen, moet zij de overheid 150% van de
uitgifteprijs betalen, tenzij de aandelen in het eerste jaar na
uitgifte worden teruggekocht. In dat geval ontvangt de overheid 100%
van de uitgifteprijs vermeerderd met interest en een
terugkoopvergoeding.
De Commissie kwam tot de conclusie dat de maatregel voldoet aan de
voorwaarden die zij in de desbetreffende richtsnoeren had vastgelegd
(zie IP/08/1495 en IP/08/1901). Deze maatregelen voldoen met name aan
de volgende criteria:
* noodzaak van de steun: SNS REAAL NV speelt een belangrijke rol in
het Nederlandse financiële bestel. Een verlies aan vertrouwen in
deze instelling zou de huidige financiële situatie nog verder
hebben verstoord en zou tot schadelijke spill-overeffecten naar de
rest van de economie hebben geleid;
* de looptijd van de maatregel is beperkt: de Nederlandse overheid
heeft toegezegd na zes maanden een plan te zullen indienen,
waaruit blijkt hoe SNS REAAL haar levensvatbaarheid op de lange
termijn zeker stelt;
* passende eigen bijdrage: zelfs met de onzekerheid die inherent is
aan core Tier 1 effecten, zal SNS REAAL NV, rekening houdend met
de jaarlijkse coupon en de terugkoopopties, de overheid toch een
passende vergoeding betalen, met een verwacht rendement van meer
dan 10%. Er zijn passende garantiemechanismen uitgewerkt zodat de
Commissie op de hoogte wordt gebracht wanneer er eventuele
afwijkingen zijn, zodat zij, zo nodig, verdere gedragsrestricties
kan opleggen;
* buitensporige concurrentieverstoring wordt voorkomen: het pakket
bevat voldoende gedragsregels (bv. het aanhouden van een bepaalde
solvabiliteitsratio) om te beletten dat misbruik wordt gemaakt van
de staatssteun.
De niet-vertrouwelijke versie van het besluit komt beschikbaar onder
zaaknummer N 611/2008 in het Staatssteunregister op de website van DG
Concurrentie, zodra eventuele vertrouwelijkheidskwesties zijn
opgelost. Een overzicht van de recentste beschikkingen en besluiten
inzake staatssteun die op internet en in het Publicatieblad zijn
gepubliceerd, is te vinden in State Aid Weekly e-News.
European Union