NMBS

Gedaanteverwisseling voor stationsomgeving Oostende

10/12/2008

De stad Oostende, de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn gaan de stationsomgeving hand in hand een ander uitzicht geven. Het station wordt hét voorbeeld van een ontmoetingsplaats tussen alle verkeersmodi. Voetganger, fietser, trein, tram, bus, auto en zelfs schip, zullen nog nauwer bij elkaar aansluiten. Het openbaar vervoer komt op één lijn te liggen. In het station en in de stationsomgeving investeren de stad Oostende, De Lijn, de NMBS-Holding en Infrabel samen 82 miljoen euro. Van dat bedrag neemt de stad 6 miljoen, De Lijn 8 miljoen, de NMBS-Holding 45 miljoen en Infrabel 23 miljoen euro voor hun rekening. Daarbovenop investeert De Lijn 46 miljoen euro in de bouw van een nieuwe stelplaats aan de Slijkensesteenweg. Het comfort voor de reiziger en het voor- en natransport worden sterk verbeterd. De stationsomgeving gaat nog beter bij de stad aansluiten, wordt een hecht deel van de stad en zorgt voor een kwalitatieve verbetering van de wijk.

Het station en zijn omgeving
De tramstelplaats en de keerlus verdwijnen uit de wijk Hazegras. Door de afbraak van het Brandarisgebouw (Lijngebouw) ontstaat een stedelijke tuin tussen het stationsplein en het Maria-Hendrikapark. Dit resulteert in 40.000 m² extra openbare ruimte waardoor de wandelpromenade, die loopt van het Kursaal via de Albert I-promenade en de Visserskaai naar het stationsplein, tot in het park wordt verlengd. Het Maria-Hendrikapark komt zo dichter bij de stad. Langs de sporen komt een nieuw stedelijke front dat deel uitmaakt van de wijk Hazegras. De beschermde de Smet de Naeyerbrug wordt in ere hersteld en vormt een groene tribune naar stad en Maria-Hendrikapark. Onder de brug komt een waterpartij die herinnert aan het vroegere kanaal.

Modernisering stationsgebouw
De NMBS-Holding pakt het stationsgebouw aan. De beschermde gevel wordt grondig gereinigd. Tevens wordt het interieur vernieuwd. De hal wordt uitgebreid met de voormalige RMT-terminal zodat de haven en de zee als het ware deel gaan uitmaken van het station.
Op de eerste verdieping komt een buffet met een terras dat een spectaculaire uitkijk biedt op haven, station en stad. De loketten komen in een gloednieuw reiscentrum. Ook de gevel naar het voorperron wordt opengewerkt.

Parkeergarage
Naast de sporen bouwt de NMBS-Holding een bovengrondse parkeergarage met vier niveaus voor 700 autos. Het niveau drie doet boven het tramstation dienst als luifel. Vanuit het parkeergebouw vertrekt een voetgangersbrug naar de verschillende perrons met liften en trappen. De in- en uitrit komt aan de Graaf de Smet de Naeyerbrug.

Ondergrondse fietsenstalling
De huidige fietsenstalling wordt afgebroken en vervangen door een ondergrondse stalling voor 1.000 fietsen en 100 bromfietsen. Terwille van de sociale veiligheid komen in het plafond grote ronde openingen die het natuurlijk daglicht laten binnenstralen. De grote overkapping houdt de stalling droog.

Eén groot knooppunt
Het project brengt alle openbare vervoersfuncties en bijbehorende faciliteiten onder één grote luifel. Trein, tram en bus staan broederlijk naast elkaar. Infrabel investeert in een moderne en open reizigersinfrastructuur en hertekent de perrons zodat de koppen van de trein- en tramsporen op één lijn komen te liggen. Zo ontstaat er een goed overzicht voor de reiziger. De overstap tussen de trein, tram, en bus verloopt zonder drempels. Voorts bouw Infrabel in het midden een voetgangersbrug die de perrons van trein, tram en bus nog eens extra met elkaar verbindt en bovendien een directe toegang geeft tot het parkeergebouw en de wijk Hazegras.

Tramhalte, bushalte en Lijnwinwkel

Het station van Oostende wordt een multimodaal knooppunt dat geïntegreerd wordt in de stationsomgeving. Door de overstap tussen bus, tram en trein nog eenvoudiger te maken, verhoogt het reizigerscomfort. De infrastructuur zal voldoen aan de toegankelijkheidsnormen zodat de overstap bijna letterlijk zonder drempels zal verlopen. Duidelijke informatie en communicatie op de perrons zal de reizigers wegwijs maken. Bovendien zal De Lijn een hypermoderne tramhalte realiseren. Onder één grote luifel komen vier tramsporen met perron. Alle bushaltes worden gegroepeerd op één centrale locatie zodat de reizigers zich niet meer kunnen vergissen. Centraal gelegen en op het looppad van de reiziger komt een moderne Lijnwinkel met verkoop- en informatiefunctie. Naast de bus- en tramhaltes komt nog een klein exploitatiegebouw. Werken en wonen Naast de sporen en achter het parkeergebouw komt een kantoorgebouw die het stationsproject afwerkt. Op de gelijkvloerse verdieping komt ruimte voor commerciële functies en eventueel een pendelcrèche. Voorbij de Graaf de Smet de Naeyerbrug komt op de plaats van de huidige loodsen een gemengd woon- en kantoorgebouw. Dit gebouw zorgt voor een stedelijke overgang tussen het park en de stationsomgeving. De woningen bieden een schitterende kijk op het park. Nieuwe stelplaats aan de Slijkensesteenweg Om plaats te maken voor de verdere uitbreiding van haar diensten aan de Kust, plant De Lijn een nieuwe stelplaats aan de Slijkensesteenweg. Deze nieuwe stelplaats zal 32.000 m² groot zijn en plaats bieden aan 50 trams en 80 bussen met onderhoudswerkplaats voor bussen, een exploitatiegebouw voor bedienden, tram- en busbestuurders en een rijschool. Kosten stationsproject - Gezamenlijke investering station en stationsomgeving: Stad Oostende, NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn: 82 miljoen euro - Investering De Lijn in stelplaats Slijkensesteenweg: 46 miljoen euro Totaal: 128 miljoen euro Tijdsschema Start voorbereidende werkzaamheden: augustus 2009 Start eigenlijke werkzaamheden: oktober 2009 Oplevering eerste werken: fietsparking, reiniging gevel stationsgebouw: mei 2010 Ingebruikname nieuwe stelplaats De Lijn: vanaf eind 2011 Einde werkzaamheden: 2014 Het stationsproject in cijfers Stedelijkheid - 40.000 m² extra groene stedelijke ruimte als uitbreiding van park en stationsplein - 45.000 m² nieuwe gevel langs de perrons voor wonen en kantoren

Openbaar vervoer


1 groot multimodaal knooppunt met - 8 treinsporen, 4 comfortabele hoge perrons, - 4 tramperrons met capaciteit voor 8 trams - 1 groot busstation voor stads- en streekbussen
- één grote stationsluifel van 25.000 m² voor trein en tram
- tramlus geïntegreerd in de openbare ruimte rondom het busstation

Parkeren


- 700 parkeerplaatsen in het parkeergebouw - fietsplaatsen en 100 bromfietsplaatsen in ondergrondse fietsparking

Stelplaats

Een nieuwe stelplaats De Lijn aan de Slijkensesteenweg van 32.000 m² voor 50 trams, en 80 bussen met onderhoudswerkplaats voor bussen, een exploitatiegebouw voor bedienden, tram- en busbestuurders en een rijschool

Dienstverlening


- Lijnwinkel onder de grote luifel op het stationsplein
- nieuw travel center NMBS in het bestaande stationsgebouw
- drie moderne concessies op het voorperron - modern buffet met terras met zicht op sporen en de havenkade onder de luifel

Opdrachtgevers Stad Oostende NMBS-Holding - Infrabel - De Lijn In samenwerking met AGHO - Agentschap Wegen en Verkeer Ontwerp AGSO Masterplan, stadsontwerp, ontwerp openbare ruimte. Ontwerpers: Philip Moyersoen, ir-architect Jan De Coninck, ir-architect Eurostation en Dietmar Feichtinger Architects: Ontwerp stationsluifel, fietsparking, tramhalte, parkeergebouw en renovatie en herinrichting stationsgebouw. Ontwerpers: Voor Eurostation: Marc De Vreese, architect Ann Ballaux, architect Voor Dietmar Feichtinger ARchitects: Dietmar Feichtinger, architect Diplom ing Gerhard Pfeiler, Diplom ing