Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 11 december 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGMo/DRV 2008/3311 2008Z04406 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over het slechte onderhoud van streekbussen (ingezonden op 15 oktober 2008).


1. Wat is uw mening over het bericht dat streekbussen slecht onderhouden worden?


1. Volgens de IVW voldoen OV-bedrijven over het algemeen aan de gestelde wettelijke eisen voor materieel (techniek). Dit neemt niet weg dat er zo nu en dan overtredingen worden geconstateerd.


2. Kunt u aangeven in hoeverre bussen minder onderhouden worden aan het einde van een concessieperiode? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Zo neen, bent u bereid dit in kaart te brengen?


2. Op basis van de bij mij beschikbare gegevens kan ik niet concreet aangeven in hoeverre bussen minder onderhouden worden aan het eind van een concessieperiode. Over het algemeen is het onderhoud gerelateerd aan het aantal gereden kilometers en neemt het onderhoud relatief toe met de leeftijd van de bussen aan het eind van de concessieperiode. Veel bedrijven besteden het onderhoud uit voor de duur van de gehele concessieperiode, dus dat leidt niet tot minder onderhoud. Naast de wettelijke eisen moet men ook blijven voldoen aan de eisen uit de concessie.

Er ontstaan eerder problemen bij de overgang van concessies, als er onvoldoende tijd zit tussen de (definitieve) gunning en de start van de nieuwe concessie. Het KpVV Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGMo/DRV 2008/3311

heeft met de betrokken decentrale overheden alternatieven voor dit type situaties doorgenomen.


3. Kunt u per concessie aangeven wat de eisen zijn ten aanzien van onderhoud en leeftijd van bussen? Wat is uw mening hierover?

3. De informatie over de concessies heb ik niet beschikbaar, het gaat immers om contracten die door decentrale overheden zijn aangegaan. Het is wel bekend dat de eisen in concessies steeds scherper worden geformuleerd, waardoor bussen steeds jonger moeten zijn. Uit de aanbestedingsmonitor die vanaf eind 2006 tot medio 2008 is bijgehouden blijkt dat in 10 van de zestien nieuwe concessies ook direct nieuw materieel is geëist. Bij vier concessies is gekozen voor een gefaseerde vervanging en in
2 gevallen is gekozen voor een maximaal gemiddelde leeftijd van 8 jaar en een maximale leeftijd van 12 jaar.

4.Wat is uw mening over het voorstel om een jaarlijkse (of zelfs nog frequentere) APK voor bussen in te voeren?

4. De jaarlijkse APK voor bussen (vanaf `dag één') is al verplicht. Als heel veel kilometers worden gereden, werkt dat niet altijd voldoende preventief. De technische staat van een bus is dan ook beter te controleren met behulp van een veiligheidszorgsysteem (zie antwoord op vraag 5).

5. Welke maatregelen gaat u nemen om onderhoudsachterstanden bij stads- en streekbussen te voorkomen?

Zoals gezegd heeft de IVW geen informatie waaruit blijkt dat er structurele onderhoudsachterstanden zijn. Wel zal ik decentrale overheden en vervoerbedrijven adviseren om in hun concessie afspraken te maken over een structureel en integraal veiligheidszorgsysteem.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---