U-routes voorkomen langdurig verkeersinfarct bij ernstig ongeval
Blauwe borden markeren netwerk van uitwijkroutes
Dit jaar nog worden alle snelwegen door de Stadsregio Arnhem Nijmegen
voorzien van een netwerk van uitwijkroutes (U-routes). Als het verkeer
op de snelweg voor langere tijd gestremd is, bijvoorbeeld doordat er
verderop een ernstig ongeluk is gebeurd, worden weggebruikers via een
uitwijkroute om het incident heengeleid. Het netwerk van uitwijkroutes
is een van de verkeersmaatregelen van Beter Bereikbaar KAN (BBKAN).
Het gaat in de stadsregio om in totaal 23 uitwijkroutes, waaronder die
in Westervoort. Ze liggen langs de A12, A50, A15, A73 en A325. Bij een
ernstig ongeval of een andere langdurige stremming worden
weggebruikers via een tekstkar of dynamisch route-informatiepaneel van
de snelweg afgeleid. Ze krijgen dan het advies een bepaalde
uitwijkroute te volgen. De uitwijkroutes beginnen onderaan de afrit en
worden gemarkeerd door blauwe U-borden met een specifiek nummer,
bijvoorbeeld U-83. Door de blauwe U-borden consequent te volgen worden
weggebruikers om het incident heengeleid, terug de snelweg op. Totaal
komen er in Nederland ruim 150 uitwijkroutes.
Onderdeel van aanpak bij ongevallen
De U-routes worden alleen in werking gesteld bij langdurige
incidenten, bijvoorbeeld een ernstig ongeval of een gekantelde
vrachtwagen. Ze zijn niet sneller dan de officiële route, en dan ook
niet bedoeld om reguliere files te omzeilen. Om de U-routes goed te
kunnen volgen, zijn de afgelopen maanden een aantal infrastructurele
aanpassingen uitgevoerd. Denk aan het aanpassen van rotondes, zodat
die ook begaanbaar zijn voor vrachtwagens en touringcars. Of de
herprogrammering van verkeerslichten om indien nodig een groene golf
te kunnen creëren. De uitwijkroutes maken deel uit van de zogeheten
calamiteitenscenarios van BBKAN. Dit zijn protocollen waarmee de 22
wegbeheerders binnen de stadsregio onmiddellijk maatregelen kunnen
nemen, zoals een wegafzetting, de inzet van verkeersregelaars en
ingrepen om de snelweg zo snel mogelijk weer vrij te krijgen (incident
managament). Behalve de inzet van lokale uitwijkroutes voorzien de
calamiteitenscenarios van BBKAN ook in het instellen van regionale en
nationale omleidingroutes.
Gecoördineerde omleiding
De U-routes zijn met name bedoeld voor lokaal verkeer of verkeer dat
het incident al dicht genaderd is. Verkeer dat nog niet in de buurt is
van het incident kan vaak tijdig via andere snelwegen omgeleid worden,
via de regionale en nationale omleidingsroutes. Dankzij de U-routes
blijft het verkeer gebundeld en wordt voorkomen dat automobilisten bij
een incident alternatieve routes gaan zoeken door woonwijken. Bij het
volgen van een U-route kan de automobilist het navigatiesysteem beter
uitzetten.
Over BBKAN
De U-routes zijn onderdeel van het maatregelenpakket van Beter
Bereikbaar KAN (BBKAN). Dit is het samenwerkingsverband van 22
wegbeheerders (20 gemeenten, Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat)
in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Doel van BBKAN is het verkeer in de
regio in beweging houden.
Dorpsplein 1 6931 CZ; P: Postbus 40 6930 AA; T: (026) 3179911; F:
(026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl
Gemeente Westervoort