Wmo-loket De Zwolse Wegwijzer is op de goede weg
Datum uitgave persbericht: 12/10/2008
Het Wmo-loket De Zwolse Wegwijzer voorziet duidelijk in een behoefte.
Per 1 januari 2007 is een goed begin gemaakt met het geven van
informatie, advies en cliëntondersteuning op het gebied van wonen,
welzijn en zorg over de Wet maatschappelijke ondersteuning aan
burgers. De wijze waarop de afgesproken resultaten behaald kunnen en
moeten worden, kan echter op een aantal, vooral organisatorische,
punten verbeterd worden. Dit blijkt uit de evaluatie van het Wmo-loket
die dit jaar heeft plaatsgevonden.
Diverse partijen, waaronder de belangrijkste ketenpartners Mee,
Stichting Welzijn Ouderen Zwolle en De Kern, hebben meegewerkt aan de
evaluatie. De evaluatie leidt tot een aantal aanbevelingen. Zo kan de
organisatorische inbedding duidelijker: er moet één persoon binnen de
gemeente verantwoordelijk worden voor de ontwikkeling van het loket en
de contacten daarover. Bovendien moet er meer duidelijkheid komen over
de vragen die er gesteld worden en wie deze vragen moet beantwoorden.
Er moet een plan komen voor PR en communicatie rond het Wmo-loket,
zodat ook de allochtone doelgroep het loket weet te vinden. Ook moet
er meer structureel contact met de ketenpartners komen, zowel als het
om beleid gaat als om de uitvoering hiervan.
Drie loketonderdelen beoordeeld
Het Wmo-loket bestaat uit drie onderdelen: het digitale loket, het
fysieke loket en een telefonische helpdesk. Alle drie onderdelen zijn
geëvalueerd waaraan aanbevelingen gekoppeld zijn. Aanvullend op het
fysieke, digitale en telefonische loket zijn er vijf informatiezuilen
waarop de website www.dezwolsewegwijzer.nl te raadplegen is. Van de
vijf zuilen zijn er vier geplaatst in de bibliotheekvestigingen en één
in wijkcentrum Holtenbroek. Op die manier hebben inwoners van Zwolle
op verschillende locaties in de stad toegang tot het aanbod op het
gebied van wonen, welzijn en zorg.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 10-12-2008 tot 09-01-2009
Gemeente Zwolle