Provincie Limburg

Persberichten

Convenant Provincie Limburg en gemeente Maastricht richting culturele hoofdstad van Europa 2018
Gezamenlijk persbericht gemeente Maastricht en Provincie Limburg

Het College van Gedeputeerde Staten en het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht hebben het zogenaamde Convenant van Maastricht getekend. Hierin worden concrete afspraken gemaakt over de kandidaatstelling van Maastricht als Europese Culturele Hoofdstad in 2018 en over een gezamenlijke inspanning op het gebied van strategische planontwikkeling, die moet leiden tot economische structuurversterking van de stad en groei van de werkgelegenheid. Kennisinfrastructuur, wonen, bereikbaarheid en culturele infrastructuur zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Maastricht is één van de belangrijkste economische centra en hét culturele brandpunt van Zuid-Limburg. Doel van de strategische samenwerking is het bevorderen van de culturele, sociale en economische vitaliteit van de stad en de regio. De kandidaatstelling van Maastricht voor Europese Culturele Hoofdstad 2018 vormt hiervan de opmaat. Dit vanuit de overtuiging dat cultuur, zoals onlangs bevestigd in de studie Economische waarde van de cultuursector in de provincie Limburg en de buurregios, een belangrijke economische motor is in de ontwikkeling van de regio. Met dit convenant geeft de Provincie invulling aan één van de beeldbepalende ontwikkelingen in Limburg cultuursprong Maastricht.

Voor de programmering op weg naar internationale culturele hoofdstad in 2018 wordt een bedrag uitgetrokken van circa 4,8 miljoen euro, dat gedeeld wordt door de Provincie Limburg, de gemeente Maastricht en de andere betrokken steden. De kosten voor de uitwerking van het bidbook Maastricht Europese Culturele Hoofdstad in 2018, circa 3,2 miljoen euro, worden eveneens gedeeld door de gemeente Maastricht, de Provincie en mogelijke derde partijen. Bij de uitwerking van het bidbook wordt de hele euregio betrokken. In de periode tot 2018 zal er bovendien fors geïnvesteerd worden in de publieke en particuliere fysieke culturele infrastructuur van de stad. Hiervoor zijn in de begrotingen van Maastricht en Provincie substantieel extra middelen opgenomen.

De bevolkingskrimp en de stagnerende economische ontwikkeling als gevolg van de kredietcrisis onderstrepen de urgentie van de samenwerking. Met het convenant worden ook andere publieke en private partijen uitgenodigd om aan de samenwerking deel te nemen. Een gedeelde visie op de ontwikkeling van de provinciehoofdstad vormt het uitgangspunt voor de strategische samenwerking.

Provincie en gemeente delen de visie dat Maastricht zich in samenhang met de omliggende regio in haar ontwikkeling - vanuit een internationale oriëntatie in het bijzonder richt op cultuur, werkgelegenheid en de economische structuurversterking. Er wordt naar analogie van het A2-project gewerkt met nieuwe publiek-publieke en publiek-private samenwerkingsvormen en op de grote dossiers wordt de planontwikkeling gezamenlijk ter hand genomen en draagvlak ontwikkeld.

Op het terrein van economie en werkgelegenheid werken provincie en gemeente ondermeer samen bij de ontwikkeling van de kenniscampussen van de Universiteit Maastricht en de Health Science campus langs de A2, steunen ze de verdere ontwikkeling van het internationaal onderwijs en kunstvakonderwijs en bundelen ze de acquisitie van nieuwe bedrijven. In het convenant wordt de samenwerking bekrachtigd bij het A2project (landgoederenzone) en nieuwe vormen van openbaar vervoer (railverbindingen met Vlaanderen en Aken).

* Het convenant van Maastricht PDF-document

10-12-2008 15:57