Persberichten
Convenant Provincie Limburg en gemeente Maastricht richting culturele
hoofdstad van Europa 2018
Gezamenlijk persbericht gemeente Maastricht en Provincie Limburg
Het College van Gedeputeerde Staten en het College van Burgemeester en
Wethouders van Maastricht hebben het zogenaamde Convenant van
Maastricht getekend. Hierin worden concrete afspraken gemaakt over de
kandidaatstelling van Maastricht als Europese Culturele Hoofdstad in
2018 en over een gezamenlijke inspanning op het gebied van
strategische planontwikkeling, die moet leiden tot economische
structuurversterking van de stad en groei van de werkgelegenheid.
Kennisinfrastructuur, wonen, bereikbaarheid en culturele
infrastructuur zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.
Maastricht is één van de belangrijkste economische centra en hét
culturele brandpunt van Zuid-Limburg. Doel van de strategische
samenwerking is het bevorderen van de culturele, sociale en
economische vitaliteit van de stad en de regio. De kandidaatstelling
van Maastricht voor Europese Culturele Hoofdstad 2018 vormt hiervan de
opmaat. Dit vanuit de overtuiging dat cultuur, zoals onlangs bevestigd
in de studie Economische waarde van de cultuursector in de provincie
Limburg en de buurregios, een belangrijke economische motor is in de
ontwikkeling van de regio. Met dit convenant geeft de Provincie
invulling aan één van de beeldbepalende ontwikkelingen in Limburg
cultuursprong Maastricht.
Voor de programmering op weg naar internationale culturele hoofdstad
in 2018 wordt een bedrag uitgetrokken van circa 4,8 miljoen euro, dat
gedeeld wordt door de Provincie Limburg, de gemeente Maastricht en de
andere betrokken steden. De kosten voor de uitwerking van het bidbook
Maastricht Europese Culturele Hoofdstad in 2018, circa 3,2 miljoen
euro, worden eveneens gedeeld door de gemeente Maastricht, de
Provincie en mogelijke derde partijen. Bij de uitwerking van het
bidbook wordt de hele euregio betrokken. In de periode tot 2018 zal er
bovendien fors geïnvesteerd worden in de publieke en particuliere
fysieke culturele infrastructuur van de stad. Hiervoor zijn in de
begrotingen van Maastricht en Provincie substantieel extra middelen
opgenomen.
De bevolkingskrimp en de stagnerende economische ontwikkeling als
gevolg van de kredietcrisis onderstrepen de urgentie van de
samenwerking. Met het convenant worden ook andere publieke en private
partijen uitgenodigd om aan de samenwerking deel te nemen. Een
gedeelde visie op de ontwikkeling van de provinciehoofdstad vormt het
uitgangspunt voor de strategische samenwerking.
Provincie en gemeente delen de visie dat Maastricht zich in samenhang
met de omliggende regio in haar ontwikkeling - vanuit een
internationale oriëntatie in het bijzonder richt op cultuur,
werkgelegenheid en de economische structuurversterking.
Er wordt naar analogie van het A2-project gewerkt met nieuwe
publiek-publieke en publiek-private samenwerkingsvormen en op de grote
dossiers wordt de planontwikkeling gezamenlijk ter hand genomen en
draagvlak ontwikkeld.
Op het terrein van economie en werkgelegenheid werken provincie en
gemeente ondermeer samen bij de ontwikkeling van de kenniscampussen
van de Universiteit Maastricht en de Health Science campus langs de
A2, steunen ze de verdere ontwikkeling van het internationaal
onderwijs en kunstvakonderwijs en bundelen ze de acquisitie van nieuwe
bedrijven. In het convenant wordt de samenwerking bekrachtigd bij het
A2project (landgoederenzone) en nieuwe vormen van openbaar vervoer
(railverbindingen met Vlaanderen en Aken).
* Het convenant van Maastricht PDF-document
10-12-2008 15:57
Provincie Limburg