5. December
Meer samenhang in ruimtelijke investeringen
10-12-2008
Investeringen in wegen, openbaar vervoer, woningbouw en natuur zullen
beter op elkaar worden afgestemd. Hierdoor ontstaat er meer samenhang
in het ruimtelijk beleid van de Rijksoverheid en verbetert de balans
tussen wonen, werken, bereikbaarheid, water en natuur. Een voorstel
waarin dit geregeld wordt het nieuwe MIRT spelregelkader is woensdag
10 december door ministers Cramer (Ruimte en Milieu) en Eurlings
(Verkeer en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd.
Er bestaat veel samenhang tussen bijvoorbeeld het aanleggen van een
weg en een woonwijk in hetzelfde gebied. Om er voor te zorgen dat deze
projecten beter op elkaar afgestemd zijn, gaan de ministeries van
Verkeer en Waterstaat, VROM, LNV en Economische Zaken beter
samenwerken. Het doel is om de werkwijzen van de verschillende
'ruimtelijke' ministeries beter op elkaar af te stemmen. Het nieuwe
spelregelkader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en
Transport (MIRT) zorgt hiervoor.
Integrale werkwijze
Dit spelregelkader maakt duidelijk hoe projecten in het ruimtelijke
domein in aanmerking komen voor een bijdrage van het Rijk. Hierbij
worden projecten van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM
in samenhang beoordeeld. Ook wordt in gebiedsgerichte verkenningen de
beleidsopgaven van de ministeries van LNV en Economische Zaken
betrokken. Deze werkwijze betekent niet het ineenschuiven van
budgetten van de verschillende departementen, maar een integrale
benadering van de diverse beleidsprogramma's.
Spelregels
Binnen de nieuwe spelregels wordt er meer nadruk gelegd op een brede
verkenningfase waarin de mogelijkheden van nieuwe projecten duidelijk
worden. Een belangrijke aanpassing is dat deze fase maximaal twee jaar
duurt en wordt afgesloten met een voorkeursbeslissing. Hierdoor kan de
tweede fase, de planuitwerking, worden verkort en wordt deze
stabieler. Verder wordt de betrokkenheid van regio's en marktpartijen
bij projecten verzwaard binnen het nieuwe spelregelkader. Het
MIRT-spelregelkader is daarmee ook in lijn met adviezen van de
commissies Elverding en Ruding. In de toekomst zal het
MIRT-spelregelkader verder worden ontwikkeld op basis van uitwerkingen
van de adviezen van deze commissies en een evaluatie. Hierbij wordt
ook de relatie met de programma's van de ministeries van LNV en
Economische Zaken verder uitgewerkt.
Gezamenlijke gebiedsagenda's
De nieuwe MIRT-spelregels zijn vanaf 2009 van toepassing op nieuwe
MIRT projecten en programma's van het hoofdwegennet,
(hoofd)vaarwegennet, landelijke spoorwegennet en andere grote
decentrale verkeersprojecten. Ook waterkering- en waterbeheerprojecten
en woningbouwprojecten zullen onder dit spelregelkader gaan vallen.
Het Rijk en de regio's gaan in 2009 gezamenlijke MIRT-gebiedsagenda's
ontwikkelen. Daarin komen ruimtelijke ambities,
verstedelijkingsafspraken en mobiliteitsprogramma's van verschillende
overheden samen.
Dossiers
* Gebiedsontwikkeling
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer