Projectorganisatie Maasvlakte 2


Verkeer tussen haven Rotterdam en achterland over 25 jaar efficiënter en schoner

10 december 2008, © Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Het Havenbedrijf Rotterdam presenteert vandaag in samenwerking met onderzoeksinstituut TNO de publicatie `Tweede Maasvlakte: Visies op verkeer en vervoer tussen 2020 en 2033'. In deze publicatie worden zes visies van TNO-deskundigen behandeld, die elk een deelaspect van verkeer en vervoer in relatie tot Maasvlakte 2 beschrijven. De belangrijkste conclusie van de publicatie is dat er de komende 25 jaar vele ontwikkelingen plaatsvinden, waardoor het verkeer tussen haven en achterland efficiënter en schoner wordt.

Wet- en regelgeving verplicht de projectorganisatie van Maasvlakte 2 om bij de aanleg en inrichting van het nieuwe haventerrein rekening te houden met de luchtkwaliteit en bereikbaarheid van het gebied. "Naast wet- en regelgeving speelt ook de maatschappelijke relevantie over deze onderwerpen een rol in het project. Om een beeld te krijgen bij ontwikkelingen in beleid en technologie op de lange termijn heeft Projectorganisatie Maasvlakte 2 TNO gevraagd een studie uit te voeren over de thema's bereikbaarheid en luchtkwaliteit in de toekomst," aldus René van der Plas, Hoofd Realisatie bij Projectorganisatie Maasvlakte 2 van het Havenbedrijf Rotterdam.

Schoner, sneller en efficiënter
Volgens de deskundigen van TNO zal er binnen de traditionele vervoerwijzen een sterke innovatieslag worden gerealiseerd, waardoor deze systemen schoner, sneller en meer effectief kunnen opereren. De kracht van de bestaande vervoerwijzen is zo groot, met binnenvaart voorop, dat deze ook na 2020 de dienst blijven uitmaken. De verbindingen met het achterland via de weg leveren echter nog wel capaciteitsproblemen op, zo verwacht TNO. Het is daarom nodig om het bestaande netwerk van terugvalopties te voorzien, onder ander door de ontvlechtingstructuur van de verbrede A15. Diezelfde A15 zal waarschijnlijk in de toekomst minder tot geen files meer bevatten door onder meer prijsprikkels die in 2020 mogelijk aanwezig zijn. Door prijsmaatregelen zal vooral het overige verkeer uitwijken naar tijden buiten de spits of kiezen voor andere vervoerwijzen. Het vrachtverkeer kan profiteren van de ruimte die hierdoor op de wegen vrijkomt.

Slimme voertuigen
Ook ontwikkelingen in verkeersmanagement dragen bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven. "Door het toepassen van ICT wordt de infrastructuur steeds `intelligenter' en komen nieuwe middelen ter beschikking van het wegbeheer. Ook in het voertuig komt steeds meer ICT-technologie die de weggebruiker ondersteunt bij zijn reis. TomTom is hier een voorbeeld van, maar in de toekomst gaat dit veel verder," vertelt Jeroen Schrijver, senior adviseur Verkeer en Infrastructuur bij TNO. "Auto's en infrastructuur worden uitgerust met steeds meer intelligente sensoren en gaan communiceren met de omgeving. Daardoor groeien zij naar elkaar tot één geïntegreerd systeem. Een combinatie van wegen, slimme voertuigen en goed geïnformeerde weggebruikers is het eindresultaat. Hierdoor kan de wegcapaciteit vergroot worden tot meer dan 20%," aldus Schrijver. Ten slotte krijgt het verkeer te maken met veel strengere milieunormen, waardoor het per saldo schoner zal worden. Hiermee zouden de luchtkwaliteitsproblemen tegen 2033 zelfs grotendeels opgelost kunnen zijn.
TNO - Visies op verkeer en vervoer tussen 2020 en 2033 (2.98 Mb)