Projectorganisatie Maasvlakte 2
Verkeer tussen haven Rotterdam en achterland over 25 jaar efficiënter en
schoner
10 december 2008, © Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Het Havenbedrijf Rotterdam presenteert vandaag in samenwerking met
onderzoeksinstituut TNO de publicatie `Tweede Maasvlakte: Visies op
verkeer en vervoer tussen 2020 en 2033'. In deze publicatie worden zes
visies van TNO-deskundigen behandeld, die elk een deelaspect van
verkeer en vervoer in relatie tot Maasvlakte 2 beschrijven. De
belangrijkste conclusie van de publicatie is dat er de komende 25 jaar
vele ontwikkelingen plaatsvinden, waardoor het verkeer tussen haven en
achterland efficiënter en schoner wordt.
Wet- en regelgeving verplicht de projectorganisatie van Maasvlakte 2
om bij de aanleg en inrichting van het nieuwe haventerrein rekening te
houden met de luchtkwaliteit en bereikbaarheid van het gebied. "Naast
wet- en regelgeving speelt ook de maatschappelijke relevantie over
deze onderwerpen een rol in het project. Om een beeld te krijgen bij
ontwikkelingen in beleid en technologie op de lange termijn heeft
Projectorganisatie Maasvlakte 2 TNO gevraagd een studie uit te voeren
over de thema's bereikbaarheid en luchtkwaliteit in de toekomst,"
aldus René van der Plas, Hoofd Realisatie bij Projectorganisatie
Maasvlakte 2 van het Havenbedrijf Rotterdam.
Schoner, sneller en efficiënter
Volgens de deskundigen van TNO zal er binnen de traditionele
vervoerwijzen een sterke innovatieslag worden gerealiseerd, waardoor
deze systemen schoner, sneller en meer effectief kunnen opereren. De
kracht van de bestaande vervoerwijzen is zo groot, met binnenvaart
voorop, dat deze ook na 2020 de dienst blijven uitmaken. De
verbindingen met het achterland via de weg leveren echter nog wel
capaciteitsproblemen op, zo verwacht TNO. Het is daarom nodig om het
bestaande netwerk van terugvalopties te voorzien, onder ander door de
ontvlechtingstructuur van de verbrede A15. Diezelfde A15 zal
waarschijnlijk in de toekomst minder tot geen files meer bevatten door
onder meer prijsprikkels die in 2020 mogelijk aanwezig zijn. Door
prijsmaatregelen zal vooral het overige verkeer uitwijken naar tijden
buiten de spits of kiezen voor andere vervoerwijzen. Het vrachtverkeer
kan profiteren van de ruimte die hierdoor op de wegen vrijkomt.
Slimme voertuigen
Ook ontwikkelingen in verkeersmanagement dragen bij aan een betere
bereikbaarheid van de Rotterdamse haven. "Door het toepassen van ICT
wordt de infrastructuur steeds `intelligenter' en komen nieuwe
middelen ter beschikking van het wegbeheer. Ook in het voertuig komt
steeds meer ICT-technologie die de weggebruiker ondersteunt bij zijn
reis. TomTom is hier een voorbeeld van, maar in de toekomst gaat dit
veel verder," vertelt Jeroen Schrijver, senior adviseur Verkeer en
Infrastructuur bij TNO. "Auto's en infrastructuur worden uitgerust met
steeds meer intelligente sensoren en gaan communiceren met de
omgeving. Daardoor groeien zij naar elkaar tot één geïntegreerd
systeem. Een combinatie van wegen, slimme voertuigen en goed
geïnformeerde weggebruikers is het eindresultaat. Hierdoor kan de
wegcapaciteit vergroot worden tot meer dan 20%," aldus Schrijver. Ten
slotte krijgt het verkeer te maken met veel strengere milieunormen,
waardoor het per saldo schoner zal worden. Hiermee zouden de
luchtkwaliteitsproblemen tegen 2033 zelfs grotendeels opgelost kunnen
zijn.
TNO - Visies op verkeer en vervoer tussen 2020 en 2033
(2.98 Mb)