Daimler Trucks North America: meer dan 230 schone trucks voor Los Angeles en
Long Beach
(12/10/2008)
Daimler Trucks North America (DTNA) heeft meer dan 230 trekkers met
aardgasaandrijving uitgeleverd aan de Amerikaanse staat Californië.
Tijdens een officiële overdracht in de haven van Long Beach namen
chauffeurs van transportonderneming California Cartage 132
aardgastrucks in ontvangst. In de komende weken zullen nog eens 100
voertuigen aan de havenbedrijven van Los Angeles en Long Beach worden
afgeleverd.
De overdracht van de uiterst emissiearme truckvloot wordt beschouwd
als een belangrijke stap voor het door de overheid gesteunde 'Clean
Truck Program'. Met dit project wil Californië bereiken dat oudere
vrachtwagens die veel schadelijke stoffen uitstoten uit het
havengebied verdwijnen. Door de inzet van de aardgastrucks van DTNA
worden de bakens duidelijk verzet. Zo wordt de luchtkwaliteit in de
havens per direct verbeterd en tegelijkertijd wordt aan de hoge
emissievoorschriften voldaan.
De havens van Los Angeles en Long Beach hebben allebei ambitieuze
milieudoelstellingen en willen de 'groenste' havens van de Verenigde
Staten worden. Het fundament voor deze plannen wordt gelegd door de
samenwerking van verschillende overheidsinstanties op het gebied van
milieu en luchtkwaliteit met het particuliere transportbedrijf
California Cargage. Deze logistieke onderneming heeft de verplichting
op zich genomen om een emissiearme vloot op te bouwen. Daar staat
tegenover dat milieuvriendelijkere bedrijfswagens goedkoper en
zuiniger worden. Dit komt ten goede aan de meer dan 1.200 zelfstandige
transporteurs die nationaal voor California Cartage rijden.
De trucks van het type Sterling Set-Back 113 zijn door DTNA af fabriek
met aardgasaandrijving uitgerust en werden in opdracht van de
havenautoriteiten door California Cartage besteld.
"Dit is een memorabele dag voor Long Beach", aldus burgemeester Bob
Foster van Long Beach. "Met onze inspanningen om de lucht schoner te
maken schrijven we geschiedenis. Dit is een belangrijke mijlpaal op
weg naar een gezonder milieu en meer productiviteit in de haven."
"Het gebruik van aardgas in plaats van andere brandstoffen draagt bij
tot het terugdringen van meerdere milieuproblemen", zei Foster verder.
"Door het gebruik van bedrijfswagens met aardgasaandrijving wordt de
uitstoot van schadelijke stoffen met 90 procent teruggebracht. En de
technologie werd aanzienlijk verder doorontwikkeld. Onze bussen rijden
al jaren op aardgas, maar deze vrachtwagens hebben
aardgasaandrijvingen van de nieuwste generatie en zijn nog krachtiger
en nog schoner."
Chris Patterson, president en CEO van Daimler Trucks North America:
"Met de introductie van de Set-Back 113 op aardgas bieden wij onze
klanten een zuinige, schone en krachtige truck, die is uitgerust met
de schone technologie van de toekomst. Bovendien hebben onze klanten
de mogelijkheid om een truck te vinden die perfect aansluit op hun
behoefte. Daartoe bieden wij de keuze uit onze uitgebreide modelrange
van de voertuigklassen 3-8, waaronder de nieuwe Freightliner
diesel-hybridevoertuigen, de middelzware M2 trucks met
aardgasaandrijving en de vanaf 2010 leverbare nieuwe typen met SCR
BlueTec technologie van Detroit Diesel."
Robert Curry Jr., directeur van California Cartage: "Onze tests hebben
bewezen dat de nieuwe aardgastechnologie een jaarlijkse besparing op
brandstof- en exploitatiekosten van duizenden dollars kan opleveren.
Daarbij komen nog besparingen op gezondheidskosten en de voordelen van
lagere emissiewaarden. Onze chauffeurs en industriële partners in
staten als Californië profiteren bovendien van belastingvoordelen
voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen. Ook de
brandstofleveranciers komen in aanmerking voor deze
stimuleringsmaatregelen, zodat de mate van beschikbaarheid snel zal
stijgen." Volgens Cal Cartage worden de trucks geëxploiteerd door
kleinere wagenparken en zelfstandige transporteurs.
BedrijfsautoRAI