Persberichten
Openbare railterminal Steel Logistics Europe Beatrixhaven Maastricht
Gedeputeerde Staten hebben besloten om een projectsubsidie van 100.000
te verlenen aan Steel Logistics Europe (SLE) voor de realisatie van
een openbare railterminal in de Beatrixhaven van Maastricht. De totale
investering bedraagt 1.100.000.
SLE verzorgt de overslag van staal (coils). Nu gebeurt dat nog per
vrachtwagen, in de toekomst moeten de goederenstromen per vrachtwagen
grotendeels naar het spoor zijn overgeheveld. Motieven om in een
railterminal te investeren betreffen onder andere congestie op de
wegen en milieuaspecten.
De terminal krijgt een openbaar karakter, hetgeen betekent dat
bedrijven in de Beatrixhaven van de overslagfaciliteiten gebruik
kunnen maken.
De verwachting is dat in het eerste jaar na de opening ruim 2.000
vrachtwagens hun lading hebben overgeheveld naar het spoor. In het
vijfde jaar moet dit zijn gegroeid tot ruim 8.000 vrachtwagens.
De SLE-spoorterminal zal tot minder vrachtwagenbewegingen op met name
de A2 leiden, hetgeen gunstig is voor de te zijner tijd uit te voeren
werkzaamheden voor de A2-ondertunneling bij Maastricht en de
capaciteitsuitbreiding op het traject Maasbracht Geleen.
Het initiatief past binnen het goederenvervoerbeleid zoals vastgelegd
in het Goederenvervoerplan van de Provincie Limburg en ondersteunt
aldus het provinciale beleid inzake modal shift. De terminal is naar
verwachting medio 2009 operationeel.
10-12-2008 10:22
Provincie Limburg