Gemeente Almelo
Almelose wijkservicepunten voldoen grotendeels aan de verwachting
10 december 2008 - Uit de evaluatie van de huidige wijkservicepunten
Eninver, De Ruinck en De Schöppe blijkt dat de wijkservicepunten voor
een groot deel aan de verwachtingen voldoen. Het college van
burgemeester en wethouders heeft daarom het voornemen het aantal
wijkservicepunten geleidelijk uit te breiden. Het streven is om op den
duur in elk wijkcentrum een wijkservicepunt te vestigen. Voor het
wijkservicepunt De Ruinck zal een andere locatie worden gezocht. Uit
de evaluatie blijkt tevens dat de verwijsfunctie door vrijwilligers
onvoldoende tot ontwikkeling is gekomen. Op verzoek van de
vrijwilligers heeft het college daarom besloten deze verwijsfunctie te
beëindigen.
De Gemeente wil de vrijwilligers, ondanks het stopzetten van de
verwijsfunctie, actief blijven betrekken bij de Almelose wijkaanpak.
De inbreng van wijkbewoners hierbij is essentieel. Ook heeft het
wijkservicepunt een duidelijke rol bij de wijkaanpak, waarbij maatwerk
centraal staat. Van hieruit wordt de wijkaanpak georganiseerd en
vinden de vergaderingen van de projectgroepen met de bewoners plaats.
Vrijwilligers, bewonersorganisaties en beroepskrachten werken hier
samen aan een beter woon- en leefklimaat en aan de versterking van de
zelfredzaamheid van de wijk.
Pilot-project
In 2002 ondertekenden 11 organisaties en instellingen uit Almelo het
Convenant wijkservicepunten. Als uitvloeisel daarvan werd in 2003 in
de voormalige politiepost in de Kerkelanden het eerste wijkservicepunt
geopend. Dit wijkservicepunt is in juli 2006 verhuisd naar de
multifunctionele wijkaccommodatie Eninver (Wierdensehoek). In 2005 is
het tweede wijkservicepunt geopend in De Ruinck (Hedemantorentje) in
de wijk Sluitersveld. In december 2006 is het derde wijkservicepunt
geopend in wijkcentrum De Schöppe (gelegen in wijk De Riet).
Wat is een wijkservicepunt?
Een servicepunt waar professionals samen met burgers netwerken
ontwikkelen en onderhouden. Netwerken, die bijdragen aan een grotere
zelfredzaamheid van bewoners en die van positieve invloed zijn op het
woon- en leefklimaat. De professionals brengen ook onderling netwerken
tot stand, die leiden tot een gecoördineerde inzet van diverse
werksoorten, die een efficiënte en effectieve bijdrage leveren aan het
algemene doel: een beter woon- en leefklimaat. Verder is het
wijkservicepunt een centraal aanspreekpunt in de wijk voor bewoners.