Gemeente Winschoten
Winschoten doet het goed op gebied van verkeersveiligheid
In het verkeer gebeuren helaas ongevallen. Deze ongevallen worden
geregistreerd door de politie. De gemeente Winschoten heeft de
beschikking gekregen over ongevalgegevens in de periode 2003 t/m 2007.
Daaruit blijkt dat er sprake is van een positieve ontwikkeling: het
aantal verkeersongevallen in Winschoten neemt af.
In de periode 2003 t/m 2007 vonden er in Winschoten respectievelijk
297, 279, 283, 225
en 214 ongevallen plaats. Er is dus duidelijk sprake van een dalende
trend. Het aantal letselongevallen laat een gelijke trend zien. De
gemeente Winschoten vindt het belangrijk om jaarlijks inzage te hebben
in de ongevallen. Zo kan zij gerichte maatregelen nemen op gevaarlijke
situaties (kruispunten en wegvakken) en met Veilig Verkeer Nederland
acties organiseren per doelgroep (leeftijd, vervoerswijzekeuze) om
verkeersgedrag veiliger te maken. Het uiteindelijke doel is het aantal
ongevallen en de ernst ervan tot een minimum terug te brengen.
Het Rijk heeft voor gemeenten zogenaamde taakstellingen gesteld voor
wat betreft het aantal verkeersdoden en -gewonden. Beide moeten ten
opzichte van het gemiddelde over de jaren 2001 t/m 2003 fors minder
zijn. Als de tendens zich voortzet, behaalt Winschoten beide
taakstellingen. Winschoten doet het dus goed op het gebied van
verkeersveiligheid, maar er valt zeker ook nog veel te verbeteren!
Om inzichtelijk te krijgen waar de verkeersveiligheid verbeterd kan
worden, heeft de gemeente een lijst gemaakt van de tien meest
onveilige kruispunten:
1. Blijhamsterweg / Udesweg (meest onveilige kruispunt); 5
letselongevallen
2. Blijhamsterweg / Stationsweg; 3 letselongevallen
3. Grintweg / Bovenburen (is in 2007 aangepast); 3 letselongevallen
4. Westerstraat / A.J.de Sitterstraat; 2 letselongevallen
5. Stationsweg / Emmastraat; 2 letselongevallen
6. St. Vitusholt / Burg. Engelkenslaan; 2 letselongevallen
7. Venne / Bosstraat; 2 letselongevallen
8. Afslag A7; 1 letselongeval
9. Oostelijke Rondweg / Beertsterweg (is in 2007 gereconstrueerd tot
rotonde); 1 letselongeval
10. Nassaustraat / Molenweg; 1 letselongeval
Verder is onderzoek gedaan naar ongevallen waarbij specieke groepen
geformuleerd zijn. Dit zijn (brom)fietsers, vrachtverkeer, alcohol,
jonge verkeersdeelnemers (jonger dan 12 jaar), oudere
verkeersdeelnemers (ouder dan 65 jaar) en landbouwvoertuigen. De meest
in het oog springende feiten zijn dat bij 15% van de ongevallen een
fietser is betrokken. Bij 8% is een bromfietser betrokken. Bij 2% van
de ongevallen is alcohol in het spel.
Worden bovengenoemde Winschoter cijfers gezet naast de landelijke
cijfers, dan blijkt het beeld in Winschoten weinig af te wijken van
het landelijke beeld.