31 721 Wijziging van de Spoedwet wegverbreding en de Tracéwet in verband met de
vereenvoudiging van de onderzoekslast (Wet versnelling besluitvorming wegprojecten)
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET TWEEDE NADER VERSLAG
Graag willen wij de leden van de verschillende fracties bedanken voor hun bijdragen. In
het onderstaande gaan wij in op de vragen en opmerkingen in het tweede nader verslag.
Met tevredenheid hebben wij geconstateerd dat de leden van de fracties van het CDA, de
ChristenUnie en de PvdA de in het nader verslag opgenomen vragen en opmerkingen
afdoende beantwoord achten.
De leden van de fracties van het CDA en de ChristenUnie verwijzen naar de toezegging
van de regering om uiterlijk 8 december 2008 een lijst met wegen te overleggen. Ook de
leden van de fractie van de VVD refereren aan de toezegging om op korte termijn de
Kamer nader te informeren. De woensdag 3 december 2008 tijdens de behandeling van
begroting (Kamerstukken 2008/09 II 31700 XII en A) toegezegde brief is op dezelfde
datum als deze nota toegestuurd aan de voorzitter van de Tweede Kamer.
Met de leden van de fractie van de PvdA zijn wij van mening dat zorgvuldigheid gewenst
is. Zoals ook opgemerkt in onze nota naar aanleiding van het nader verslag, veroorzaakt
uitstel van behandeling van het wetsvoorstel grote onduidelijkheid voor de
uitvoeringspraktijk. Dit wetsvoorstel is met voorrang door het kabinet voorbereid en is
gericht op een spoedige inwerkingtreding. Wij hopen dat de leden van de PvdA-fractie,
mede in het licht van de toegezegde brief, toch mogelijkheden zien om de openbare
behandeling van het wetsvoorstel voor het aanstaande kerstreces te laten plaatsvinden.
Wij zijn blij dat de leden van de fracties van het CDA, de ChristenUnie en de PvdA een
hernieuwde gang naar de Raad van State niet (langer) nodig achten. Wij hopen dat met
de toegezegde brief ook de leden van de fractie van de VVD het standpunt van de leden
van de genoemde fracties delen.
Wij constateren dat de leden van de fracties van de SP en van de SGP toch onverkort
vasthouden aan hun wens om alsnog het kabinet te verzoeken de Raad van State om
(spoed)advies te vragen over de wijziging van de Tracéwet.
Wij kunnen ons niet vinden in de suggestie van de leden van de fractie van de SP dat wij
afzien van nadere advisering als zou de regering iets te verbergen hebben. Onder
verwijzing naar het openbare oorspronkelijk wetsvoorstel en het dito advies van de Raad
van State, geven we de navolgende verdieping op onze eerdere toelichtingen. Wij hopen
hiermee de zorgen van de leden van zowel de SP-fractie als de SGP-fractie weg te kunnen
nemen en over te kunnen gaan tot een behandeling van het wetsvoorstel voor het
kerstreces.
Op 11 juli 2008 heeft de ministerraad besloten het wetsvoorstel tot wijziging van de
Spoedwet wegverbreding (vereenvoudiging onderzoekslast) aan de Raad van State toe te
zenden om advies. Op 27 september 2008 is de tekst van het oorspronkelijk voorstel van
wet en van de bijbehorende memorie van toelichting tegelijkertijd met de indiening van
het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt
Tweede Kamer.
Het is goed om te wijzen op twee onderdelen uit dat wetsvoorstel. Daaruit blijkt dat de
vereenvoudiging van onderzoekslast in het oorspronkelijk wetsvoorstel al betrekking had
op een groot aantal tracéwetprojecten (oorspronkelijk artikel I, onderdeel G1) en
bovendien ook op een in beginsel ongelimiteerd aantal bij algemene maatregel van
bestuur toe te voegen tracéwetprojecten (oorspronkelijk artikel I, onderdeel A2).
Onderdeel G van artikel I bracht aanvankelijk de volgende tracéwetprojecten onder de
Spoedwet wegverbreding:
2a A9 Alkmaar-Uitgeest *
6a A12 Gouda-Woerden
6b A12 Woerden-Oudenrijn
9a A12 Maarsbergen-Veenendaal
9b A12 Waterberg-Velperbroek
14a A4 Burgerveen-Leiden
14b A27 Lunetten-Rijnsweerd
14c A2 Holendrecht-Maarssen *
14d A2 Oudenrijn-Everdingen
14e A2 Den Bosch-Eindhoven
14f A2 Leenderheide-Valkenswaard
14g A2 Maasbracht-Geleen *
14h A58 Eindhoven-Oirschot
14j A28 Hattemerbroek-Lankhorst
14k N50 Ramspol-Ens
Na advies van de Raad van State is besloten deze projecten niet onder de Spoedwet
wegverbreding te brengen maar zo veel mogelijk in de Tracéwet te laten. Alleen de met
een * gemarkeerde projecten zijn met het wetsvoorstel dat de Tweede Kamer 27
september 2008 is toegezonden toegevoegd aan de Spoedwet wegverbreding.
Daarnaast werd met het oorspronkelijk wetsvoorstel ook mogelijk gemaakt dat in
aanvulling op de reeds genoemde tracéwetprojecten nog weer andere
wegaanpassingsprojecten onder het bereik van de Spoedwet wegverbreding konden
worden gebracht om te profiteren van de vereenvoudigde onderzoekslast.
Het wetsvoorstel maakte dus met andere woorden de vereenvoudiging van de
onderzoekslast, zowel ten aanzien van de begrenzing van het onderzoeksgebied, de
bepalingen ten aanzien van de m.e.r.-procedure, de houdbaarheid van de
onderzoeksgegevens en de besluitvorming op basis van het NSL reeds mogelijk voor een
groot aantal tracéwetprojecten.
In het advies van de Raad van State worden geen woorden gewijd aan de reeds
voorgestelde uitbreiding van het bereik van de Spoedwet wegverbreding en de
mogelijkheden dat bereik bij algemene maatregel van bestuur verder uit te breiden.
Bovendien wordt door de Raad van State geen opmerking gemaakt of de voorgestelde
regelgeving ook van toepassing kan zijn op de tracéwetprojecten.
Ook in dat licht bezien is de beslissing om op een andere manier te regelen dat die
genoemde tracéwetprojecten ook kunnen profiteren van de vereenvoudiging van de
onderzoekslast geenszins ingrijpend te noemen.
1 Zie voor het inmiddels gewijzigde onderdeel G, de bijlage
2 Met dit inmiddels geschrapte onderdeel zouden aan artikel 2 de volgende twee leden worden toegevoegd: 4. Bij
algemene maatregel van bestuur kunnen wegaanpassingsprojecten worden opgenomen in de in het eerste lid
genoemde bijlage. 5. De voordracht voor een krachtens het vierde lid vast te stellen algemene maatregel van bestuur
wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd.
In de eerdere stukken is reeds aangegeven wat de overwegingen zijn geweest om na
advisering van de Raad van State is besloten om naast de Spoedwet wegverbreding ook
de Tracéwet te wijzigen. De regeling van de vereenvoudiging van de onderzoekslast is
daarbij niet onverkort overgenomen in de Tracéwet. Dat is vooral te zien bij de wijzigingen
van de m.e.r.-regeling, waarbij laatstelijk nog tijdens de behandeling van de begroting van
Verkeer en Waterstaat (3 december 2008) is gesproken over de volgende passen op de
plaats.
De vereenvoudiging van de m.e.r. betreft immers alleen:
1. hoofdwegen en niet landelijke spoor- en hoofdvaarwegen;
2. verbreding van die hoofdwegen en niet nieuwe doorsnijdingen.
Bovendien:
3. blijft bij die verbreding van de wegen, anders dan in de Spoedwet wegverbreding, altijd
een alternatievenonderzoek nodig; en
4. is in de nota naar aanleiding van het verslag nadrukkelijk aangegeven dat hoewel de
wet het niet voorschrijft, het bevoegd gezag in bepaalde gevallen toch advies zal vragen
aan de Commissie voor de m.e.r. In de toegezegde brief wordt dit nader geconcretiseerd.
Wij hopen dat de leden van de fracties van de SP en de SGP gezien het voorgaande met
ons van mening zijn dat een hernieuwd verzoek om advisering aan de Raad van State niet
noodzakelijk is.
Tot slot kunnen wij, naar aanleiding van het verzoek van de leden van de fractie van de
SP, meedelen dat het Critical Support Team zelf heeft aangegeven niet te willen adviseren
over het voorliggend wetsvoorstel, maar zich vooral te richten op de uitwerking van
andere onderdelen uit het Actieplan Sneller en Beter.
Mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Bijlage bij de nota naar aanleiding van het tweede nader verslag
Oorspronkelijk Artikel I, onderdeel G van het oorspronkelijk voorstel van wet waarin
tracéwetprojecten werden toegevoegd aan de Spoedwet wegverbreding (zie voetnoot 1,
boven).
G
De bijlage bij de wet wordt gewijzigd als volgt:
1. Onderdeel A wordt gewijzigd als volgt:
a. Na het wegaanpassingsproject met wegnummer 2 wordt het volgende wegaanpassingsproject opgenomen:
A9
2a A9 Alkmaar-Uitgeest aanleg spitsstrook 2x2 2x3 59,0 70,7
b. Na het wegaanpassingsproject met wegnummer 6 worden de volgende wegaanpassingsprojecten
opgenomen:
6a A12 Gouda-Woerden aanleg extra 1x3 1x4 28,0 44,0
rijstrook
6b A12 Woerden-Oudenrijn aanleg extra 1x3 1x4 43,5 59,5
rijstrook
c. Na het wegaanpassingsproject met wegnummer 9 worden de volgende wegaanpassingsprojecten
opgenomen:
9a A12 Maarsbergen-Veenendaal, aanleg plusstrook 2x2 2x3 81,0 92,3
inclusief aansluiting
Veenendaal
9b A12 Waterberg-Velperbroek aanleg extra 2x2 2x3 128,3 134,8
rijstrook
d. Na het wegaanpassingsproject met wegnummer 14 worden de volgende wegaanpassingsprojecten
opgenomen:
A4
14a A4 Burgerveen-Leiden aanleg extra 2x2 2x3 29,8 36,2
rijstrook
A27
14b A27 Lunetten-Rijnsweerd aanleg extra 1x4 1x6 69,6 81,3
rijstroken 63,0 1,8
(A12) (A28)
A2
14c A2 Holendrecht-Maarssen aanleg extra 2x4 2x5 34,0 57,0
rijstrook
14d A2 Oudenrijn-Everdingen aanleg extra 2x3 2x4 63,5 74,4
rijstrook
14e A2 Den Bosch-Eindhoven aanleg extra 2x2 2x3 117,0 143,0
rijstrook (A2) (A2)
9,0 12,5
(A58) (A58)
14f A2 Leenderheide- aanleg extra 1x2 1x3 170,0 177,0
Valkenswaard rijstrook
14g A2 Maasbracht-Geleen aanleg spitsstrook 1x2 1x3 242,0 219,5
A58
14h A58 Eindhoven-Oirschot aanleg extra 1x2 1x3 13,0 21,9
rijstrook
A28
14i A28 Utrecht - Amersfoort aanleg extra 2x2 2x3 1,2 27,0
rijstrook / (A28)
plusstrook 46,5
(A1)
14j A28 Hattemerbroek-Lankhorst aanleg extra 2x3 2x4 86,0 92,8
rijstrook 2x2 2x3 98,4 114,0
N50
14k N50 Ramspol-Ens aanleg extra 2x1 2x2 26,2 17,7
rijstrook (inclusief
nieuwe brug)
2. In onderdeel B vervallen de wegaanpassingsprojecten met de wegnummers 18, 19, 21, 27 en 32.
3. Onderdeel C vervalt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat