3 werknemers op 4 ontgoocheld over hun eindejaarsgeschenk!
09/12/2008 15:30
Accor TRR
Bijna 90% van de werkgevers geeft zijn werknemers een geschenk op het einde van het jaar. Maar ruim een derde verklaart dat enkel te doen om zijn personeel een pleziertje te gunnen, en niet zozeer om hen te motiveren of het imago van de onderneming op te krikken . Volgens een onderzoek van Accor Services dreigt bijna 38% van die werknemers te worden ontchoocheld-
Dat cijfer komt overeen met het aantal werknemers die beweert een fysiek geschenk te hebben gekregen. Meestal gaat het om een "eetbaar" geschenk, in 52% van de gevallen (mand met delicatessen, pralines, fles wijn of champagne, ...), een gadget met (17%) of zonder (8%) het embleem van de onderneming op, een agenda (6%) of in meer zeldzame gevallen informaticamateriaal (5%).
Op de vraag: "Zou u liever een cadeaucheque krijgen?" antwoordde 75% van die mensen bevestigend.
Ter verdediging van de werkgevers: het is onmogelijk voor elke werknemer persoonlijk een speciaal geschenk te gaan uitkiezen. Beeld het u maar eens in: een doos pralines voor Marie, een fles wijn voor Mark, een videospel voor David, bioscoopkaartjes voor Linda, ...
Het unieke geschenk is de enige haalbare oplossing. Maar zij die een fysiek geschenk verkiezen, willen doorgaans de klemtoon leggen op het plezier van het schenken en ontvangen van een "echt" geschenk, in plaats van een omslag met cheques, wat vaak als te onpersoonlijk wordt beschouwd.
Werknemers houden dan weer van de keuzevrijheid die ze met de cadeaucheques genieten.
Met die kennis op zak lanceerde Accor Services dit jaar een nieuw concept voor eindejaarsgeschenken voor het personeel van ondernemingen. Werkgevers kunnen een persoonlijk geschenk aanbieden, dat de werknemer vervolgens uitkiest naar zijn eigen smaak en behoeften. De naam? Tintello.
Tintello wordt aangeboden in een mooi doosje. Het is in de eerste plaats een catalogus met een ruim en gevarieerd assortiment fysieke geschenken, leuke belevenissen, en liefdadigheidsorganisaties. Zijn grote troef? Hij gaat vergezeld van een wenskaart en een volledig gepersonaliseerde webshop in de kleuren van het bedrijf, zodat de directie haar boodschap op een wel heel persoonlijke manier kan overbrengen.
De onderneming schenkt de doosjes en de werknemer kiest het gewenste geschenk uit de catalogus, om het vervolgens online of per post te bestellen.
"Voor ons biedt die oplossing enkel voordelen", vertelt mevrouw Saerens, woordvoerster bij Nycomed, een bedrijf dat bijna 300 mensen in dienst heeft. "We moeten ons hoofd niet meer breken over de keuze van de geschenken of de manier waarop we ze gaan stockeren of uitdelen - Maar we hebben vooral de garantie dat we iedere werknemer blij maken. Hij kiest een geschenk dat hij zelf wil en laat het op het adres van zijn keuze leveren."
Meer informatie vindt u op www.tintello.be
Bronnen:
Enquête e-Poll, uitgevoerd door Belga en Ivox bij 250 ondernemingen in augustus 2008.
Enquête via e-mail over eindejaarsgeschenken, uitgevoerd door Accor Services in augustus 2008 bij 7628 Belgische werknemers.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel