Ingezonden persbericht
Persbericht
Datum 9 december
Energie uit voetstappen en zonnepanelen langs het spoor:
finalisten ProRail PrijsVraag bekend
Drie meest kansrijke ideeën voor CO2-reductie door naar eindronde ProRail PrijsVraag 2008
Energie opwekken uit de voetstappen van reizigers op stations, een slimme
schakelaar die het energieverlies bij het remmen van treinen halveert en plannen
voor het grootschalig winnen van energie langs het spoor. Dat zijn de drie ideeën
die zijn genomineerd voor de ProRail PrijsVraag 2008. Stuk voor stuk werden de
winnende ideeën door de jury onder voorzitterschap van Jeltje van Nieuwenhoven,
gekwalificeerd als 'innovatief, vernieuwend voor het spoor en binnen 2 jaar te
realiseren'. De drie finalisten kunnen hun idee concreet uitwerken en een plan
maken voor een CO2-neutraal spoor tussen Utrecht en Den Haag. ProRail stelt
hiervoor ProRail per team ¤ 35.000 beschikbaar. De uiteindelijke winnaar wordt in
juni bekend gemaakt door minister Cramer van VROM. Het winnende plan zal
ProRail samen met de winnaar uitvoeren.
De finalisten
Finalist Loyd's Register Rail Europe heeft het idee om via een speciale vloer de
loopbewegingen van de vele reizigers op de stations om te zetten in energie. KEMA
Nederland en ELBAS GmbH plaatsen een slimme schakelaar op de bovenleiding die het
energieverlies weet te halveren. Eye-tools is de derde finalist. Hun idee behelst het
bundelen van de krachten van relevante partners om grootschalig zonne-energie op te
wekken langs het spoor.
'Hoe bereik je Kyoto tussen Utrecht en Den Haag?' Met deze prikkelende vraag heeft
ProRail haar professionele omgeving gevraagd om met innovatieve oplossingen te komen
om dit spoortraject CO2-neutraal te maken. Kees-Jan Dosker, directeur Spoorontwikkeling
bij ProRail: "Natuurlijk, het spoor is al groen. Qua duurzame mobiliteit hebben we nu nog
een flinke voorsprong op het verkeer op de weg en in de lucht. Maar we willen onze
groene voorsprong graag behouden èn vergroten. Onze ambitie is hoog en daarom is
innovatie, denkkracht en lef nodig. Deze finalisten hebben dat in zich".
Veertig inzendingen
De ProRail PrijsVraag leverde uiteindelijk veertig, zeer uiteenlopende, inzendingen op,
variërend van een CO2 neutrale spoorwegovergang tot het aanpassen van de verlichting
op stations. En van het terugwinnen van remenergie tot aan het benutten van de
inspectiepaden langs het spoor als busbanen. ProRail denkt dat ook tussen de 37 overige
inzendingen nog bruikbare ideeën zitten en gaat dit onderzoeken.
Korte toelichting per finalist
'Slim schakelen' door ELBAS GmbH en KEMA Nederland
Deze internationale samenwerking heeft geleid tot een inventieve oplossing voor
besparing van energieverlies in de bovenleiding. Op het moment dat energie wordt
getransporteerd van het openbare energienet naar de trein, gaat er energie verloren.
Volgens de inzenders kan met een slimme schakelaar in de bovenleiding het
energieverlies gehalveerd worden. "Leuk, simpel en inventief, een indrukwekkende
inzending", zo oordeelde de jury.
'Elke stap telt' door Lloyd's Register Rail Europe
Verrassend en aansprekend", noemde de jury het idee van Lloyd's Register Rail Europe.
Deze organisatie liet zich inspireren door het grote aantal bezoekers dat dagelijks door de
stations loopt. Met een pakkende slogan als: "ProRail bespaart energie, helpt u mee?"
wordt de reiziger op het station verleid om over een energiegenererende vloer te lopen.
Op een display kan iedereen zien hoeveel energie is opgewekt.
'Solar rails' door Eye-tools
Eye-tools stelt grootschalige toepassing voor van zonnecollectoren naast de
spoorweginfrastructuur. Bij Solar Rails zit de innovatie in de samenwerking met
leveranciers, deskundigen, financiers en grondbezitter ProRail om zo te kijken of
grootschalige toepassing leidt tot kosteneffectieve inzet van zonnecollectoren.
Het is volgens de jury zeker de moeite waard om uit te zoeken welke alternatieve energieopwekkers
in combinatie met de railinfrastructuur, de meeste toekomst hebben. Zij vraagt
Eye-tools als regisseur op te treden om dit zowel voor zonne- als windenergie verder uit te
werken.
ProRail PrijsVraag: innovaties realiseren
Met de ProRail PrijsVraag gaat ProRail actief op zoek naar de innovatieve ideeën van andere
organisaties uit de spoorsector en daarbuiten. In samenwerking met deze partners maakt zij de
winnende innovaties tot realiteit.
De eerste winnaars, VolkerRail en Holland Railconsult, zorgden voor vernieuwing in
spooronderhoud met hun 'mobiele werkplaats'. Deze rijdende werkplaats heeft tot groot
voordeel dat de naastgelegen sporen niet meer buiten gebruik gesteld hoeven te worden bij
werkzaamheden, en er sneller en veiliger gewerkt kan worden. Inmiddels zijn er al vijf van deze
mobiele werkplaatsen in gebruik genomen.
Het winnende idee van de ProRail PrijsVraag 2006: 'Vertramming van Zwolle-Kampen' door de
combinatie Rob van der Bijl en Arcadis, is in samenwerking met alle partijen uitgewerkt en
wacht alleen nog op de laatste definitieve besluitvorming. Door deze 'vertramming' kan het
regionale spoor aantrekkelijker, goedkoper en duurzamer worden geëxploiteerd.
ProRail en innovatie
De druk op het spoornetwerk neemt toe. De klanten van ProRail zullen alleen maar meer
reizigers en goederen vervoeren de komende jaren. Het is aan ProRail om dat duurzaam
mogelijk te maken. Daarom creëert zij meer ruimte op het spoor en zoekt zij
samenwerking met klanten en overheid. Zij is zich bewust van haar rol in het bereikbaar
maken en houden van Nederland, 24 uur per dag en 7 dagen per week. En neemt die
maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Daarom is ProRail continu op zoek naar
innovatieve manieren om het spoor nog toegankelijker, veiliger en duurzamer te maken.
Hierbij zoekt zij ook actief de samenwerking met partners uit de spoorsector én
daarbuiten.
einde bericht
Voor nadere informatie:
We stellen een foto van de finalisten zo snel mogelijk ter beschikking.
ProRail
Monique Matze
T 030 235 5082
E monique.matze@prorail.nl
www.prorail.nl
ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 386 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500
reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen passagiers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht
van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet één van de drukste van Europa. Er
zijn dertien verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken
3000 mensen.