Ingezonden persbericht


Persbericht

Datum 9 december

Energie uit voetstappen en zonnepanelen langs het spoor: finalisten ProRail PrijsVraag bekend

Drie meest kansrijke ideeën voor CO2-reductie door naar eindronde ProRail PrijsVraag 2008 Energie opwekken uit de voetstappen van reizigers op stations, een slimme schakelaar die het energieverlies bij het remmen van treinen halveert en plannen voor het grootschalig winnen van energie langs het spoor. Dat zijn de drie ideeën die zijn genomineerd voor de ProRail PrijsVraag 2008. Stuk voor stuk werden de winnende ideeën door de jury onder voorzitterschap van Jeltje van Nieuwenhoven, gekwalificeerd als 'innovatief, vernieuwend voor het spoor en binnen 2 jaar te realiseren'. De drie finalisten kunnen hun idee concreet uitwerken en een plan maken voor een CO2-neutraal spoor tussen Utrecht en Den Haag. ProRail stelt hiervoor ProRail per team ¤ 35.000 beschikbaar. De uiteindelijke winnaar wordt in juni bekend gemaakt door minister Cramer van VROM. Het winnende plan zal ProRail samen met de winnaar uitvoeren.

De finalisten
Finalist Loyd's Register Rail Europe heeft het idee om via een speciale vloer de loopbewegingen van de vele reizigers op de stations om te zetten in energie. KEMA Nederland en ELBAS GmbH plaatsen een slimme schakelaar op de bovenleiding die het energieverlies weet te halveren. Eye-tools is de derde finalist. Hun idee behelst het bundelen van de krachten van relevante partners om grootschalig zonne-energie op te wekken langs het spoor.
'Hoe bereik je Kyoto tussen Utrecht en Den Haag?' Met deze prikkelende vraag heeft ProRail haar professionele omgeving gevraagd om met innovatieve oplossingen te komen om dit spoortraject CO2-neutraal te maken. Kees-Jan Dosker, directeur Spoorontwikkeling bij ProRail: "Natuurlijk, het spoor is al groen. Qua duurzame mobiliteit hebben we nu nog een flinke voorsprong op het verkeer op de weg en in de lucht. Maar we willen onze groene voorsprong graag behouden èn vergroten. Onze ambitie is hoog en daarom is innovatie, denkkracht en lef nodig. Deze finalisten hebben dat in zich". Veertig inzendingen
De ProRail PrijsVraag leverde uiteindelijk veertig, zeer uiteenlopende, inzendingen op, variërend van een CO2 neutrale spoorwegovergang tot het aanpassen van de verlichting op stations. En van het terugwinnen van remenergie tot aan het benutten van de inspectiepaden langs het spoor als busbanen. ProRail denkt dat ook tussen de 37 overige inzendingen nog bruikbare ideeën zitten en gaat dit onderzoeken.

Korte toelichting per finalist
'Slim schakelen' door ELBAS GmbH en KEMA Nederland Deze internationale samenwerking heeft geleid tot een inventieve oplossing voor besparing van energieverlies in de bovenleiding. Op het moment dat energie wordt getransporteerd van het openbare energienet naar de trein, gaat er energie verloren. Volgens de inzenders kan met een slimme schakelaar in de bovenleiding het energieverlies gehalveerd worden. "Leuk, simpel en inventief, een indrukwekkende inzending", zo oordeelde de jury.
'Elke stap telt' door Lloyd's Register Rail Europe Verrassend en aansprekend", noemde de jury het idee van Lloyd's Register Rail Europe. Deze organisatie liet zich inspireren door het grote aantal bezoekers dat dagelijks door de stations loopt. Met een pakkende slogan als: "ProRail bespaart energie, helpt u mee?" wordt de reiziger op het station verleid om over een energiegenererende vloer te lopen. Op een display kan iedereen zien hoeveel energie is opgewekt. 'Solar rails' door Eye-tools
Eye-tools stelt grootschalige toepassing voor van zonnecollectoren naast de spoorweginfrastructuur. Bij Solar Rails zit de innovatie in de samenwerking met leveranciers, deskundigen, financiers en grondbezitter ProRail om zo te kijken of grootschalige toepassing leidt tot kosteneffectieve inzet van zonnecollectoren. Het is volgens de jury zeker de moeite waard om uit te zoeken welke alternatieve energieopwekkers in combinatie met de railinfrastructuur, de meeste toekomst hebben. Zij vraagt Eye-tools als regisseur op te treden om dit zowel voor zonne- als windenergie verder uit te werken.

ProRail PrijsVraag: innovaties realiseren
Met de ProRail PrijsVraag gaat ProRail actief op zoek naar de innovatieve ideeën van andere organisaties uit de spoorsector en daarbuiten. In samenwerking met deze partners maakt zij de winnende innovaties tot realiteit.
De eerste winnaars, VolkerRail en Holland Railconsult, zorgden voor vernieuwing in spooronderhoud met hun 'mobiele werkplaats'. Deze rijdende werkplaats heeft tot groot voordeel dat de naastgelegen sporen niet meer buiten gebruik gesteld hoeven te worden bij werkzaamheden, en er sneller en veiliger gewerkt kan worden. Inmiddels zijn er al vijf van deze mobiele werkplaatsen in gebruik genomen.
Het winnende idee van de ProRail PrijsVraag 2006: 'Vertramming van Zwolle-Kampen' door de combinatie Rob van der Bijl en Arcadis, is in samenwerking met alle partijen uitgewerkt en wacht alleen nog op de laatste definitieve besluitvorming. Door deze 'vertramming' kan het regionale spoor aantrekkelijker, goedkoper en duurzamer worden geëxploiteerd. ProRail en innovatie
De druk op het spoornetwerk neemt toe. De klanten van ProRail zullen alleen maar meer reizigers en goederen vervoeren de komende jaren. Het is aan ProRail om dat duurzaam mogelijk te maken. Daarom creëert zij meer ruimte op het spoor en zoekt zij samenwerking met klanten en overheid. Zij is zich bewust van haar rol in het bereikbaar maken en houden van Nederland, 24 uur per dag en 7 dagen per week. En neemt die maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Daarom is ProRail continu op zoek naar innovatieve manieren om het spoor nog toegankelijker, veiliger en duurzamer te maken. Hierbij zoekt zij ook actief de samenwerking met partners uit de spoorsector én daarbuiten.

einde bericht

Voor nadere informatie:
We stellen een foto van de finalisten zo snel mogelijk ter beschikking. ProRail
Monique Matze
T 030 235 5082
E monique.matze@prorail.nl
www.prorail.nl

ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 386 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen passagiers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet één van de drukste van Europa. Er zijn dertien verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 3000 mensen.