NIEUWSBERICHT
Utrecht, 9 december 2008
Onderzoek Capgemini: verschillen in volwassenheid tussen
inkoopapplicaties nemen steeds verder af
Leveranciers van inkoopapplicaties integreren steeds meer functionaliteit in hun
softwarepakketten. Waar in het verleden applicaties zich exclusief richtten op ofwel
strategische sourcing ofwel operationele procurement, worden deze onderdelen nu geïntegreerd
aangeboden. Ook een module als Project Management behoort steeds vaker standaard tot de
functionaliteit van een inkoopapplicatie. De verschillen in volwassenheid tussen de diverse
leveranciers nemen verder af. In een aantal subcategorieën, zoals Supplier Management en
Contract Management, zijn echter nog wel significante verschillen te vinden in de
volwassenheid van de aangeboden functionaliteit. Dit blijkt uit `SRM Research 2008-2009 -
Solution Analysis and Business Insights', de zesde editie van het tweejaarlijkse onderzoek dat
Capgemini uitvoert naar de manier waarop organisaties de relaties met hun leveranciers
beheren.
Inkoop blijft een belangrijk aandachtsgebied voor Europese bedrijven. Met een effectief systeem
zouden zij 10 tot 25 procent op de inkoopkosten kunnen besparen, afhankelijk van de complexiteit
van de uitgaven en het ontwikkelingsniveau van de huidige inkoopprocessen. Maar inkoop wordt ook
steeds vaker een spel van veranderen. Zeker bij de implementatie van een dergelijk systeem spelen
emoties, irrationaliteit en intuïtie een hoofdrol ten opzichte van de rationele inrichting.
In het rapport is gekeken naar de volwassenheid van Supplier Relationship Management (SRM)-
oplossingen en hun kenmerkende verschillen. Daarnaast wordt in het onderzoek veel aandacht
besteed aan de bredere impact van SRM op een organisatie en haar leveranciers. De onderwerpen
variëren van de strategische keuzes die voorafgaand aan de implementatie gemaakt moeten worden
tot en met de gebruikersvriendelijkheid van de applicatie voor de eindgebruiker.
NIEUWSBERICHT
Het rapport `Supplier Relationship Management Solutions SRM Research 2008-2009 Solutions
Analyses and Business Insights' is direct op te vragen via Wendy van den Ham,
wendy.vanden.ham@capgemini.com, telefoon 030-689 7175.
EINDE NIEUWSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 88.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland