Cap Gemini Nederland



NIEUWSBERICHT

Utrecht, 9 december 2008

Onderzoek Capgemini: verschillen in volwassenheid tussen inkoopapplicaties nemen steeds verder af

Leveranciers van inkoopapplicaties integreren steeds meer functionaliteit in hun softwarepakketten. Waar in het verleden applicaties zich exclusief richtten op ofwel strategische sourcing ofwel operationele procurement, worden deze onderdelen nu geïntegreerd aangeboden. Ook een module als Project Management behoort steeds vaker standaard tot de functionaliteit van een inkoopapplicatie. De verschillen in volwassenheid tussen de diverse leveranciers nemen verder af. In een aantal subcategorieën, zoals Supplier Management en Contract Management, zijn echter nog wel significante verschillen te vinden in de volwassenheid van de aangeboden functionaliteit. Dit blijkt uit `SRM Research 2008-2009 - Solution Analysis and Business Insights', de zesde editie van het tweejaarlijkse onderzoek dat Capgemini uitvoert naar de manier waarop organisaties de relaties met hun leveranciers beheren.

Inkoop blijft een belangrijk aandachtsgebied voor Europese bedrijven. Met een effectief systeem zouden zij 10 tot 25 procent op de inkoopkosten kunnen besparen, afhankelijk van de complexiteit van de uitgaven en het ontwikkelingsniveau van de huidige inkoopprocessen. Maar inkoop wordt ook steeds vaker een spel van veranderen. Zeker bij de implementatie van een dergelijk systeem spelen emoties, irrationaliteit en intuïtie een hoofdrol ten opzichte van de rationele inrichting. In het rapport is gekeken naar de volwassenheid van Supplier Relationship Management (SRM)- oplossingen en hun kenmerkende verschillen. Daarnaast wordt in het onderzoek veel aandacht besteed aan de bredere impact van SRM op een organisatie en haar leveranciers. De onderwerpen variëren van de strategische keuzes die voorafgaand aan de implementatie gemaakt moeten worden tot en met de gebruikersvriendelijkheid van de applicatie voor de eindgebruiker.

NIEUWSBERICHT

Het rapport `Supplier Relationship Management Solutions ­ SRM Research 2008-2009 Solutions Analyses and Business Insights' is direct op te vragen via Wendy van den Ham, wendy.vanden.ham@capgemini.com, telefoon 030-689 7175.

EINDE NIEUWSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 88.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.