Persbericht
Haarlem, 9 december 2008
43% VAN DE NEDERLANDERS HEEFT LAST VAN TERRITORIUMDRANG
vliegwinkel.nl onderzoekt ervaringen vliegreis
Uit het Nationale Vliegreisonderzoek* van vliegwinkel.nl blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders erg last heeft van territoriumdrang: 43% stoort zich bij de vliegreis aan het delen van de armleuning. Ook kan klappen tijdens de landing bij bijna een derde van de Nederlanders op weinig waardering rekenen. En ruim één op de vier stoort zich aan kinderen. De top vijf wordt gecomplementeerd door vieze lucht (24%) en temperatuur in het vliegtuig (17%). 50+ers storen zich minder vaak dan andere leeftijdsgroepen, behalve aan de toiletten. Ten slotte ergeren mannen zich vaker aan zaken dan vrouwen. Dit geldt voor geklap tijdens de landing, het eten en drinken, kinderen en service aan boord.
Waardering van de vlucht
Op een vijf-puntschaal (1 is heel negatief; 5 is heel positief) heeft men aangegeven hoe men de laatste reis heeft ervaren. De laatste vliegreis vindt men vooral leuk (3,5) en gezellig (3,3), maar niet echt romantisch (2,4). Personen die online een pakketreis hebben geboekt, vinden de vlucht aanzienlijk gezelliger dan personen die een losse vlucht hebben geboekt.
Het meest gewaardeerd tijdens de laatste vlucht is de service aan boord (3,6). Turbulentie (2,5) wordt minder onaangenaam gevonden dan het opstijgen en landen (2,2). KLM is de meest favoriete luchtvaartmaatschappij (23%), gevolgd door Transavia.com en Martinair. Op de vraag wat de reden is om een luchtvaartmaatschappij als favoriet aan te merken, wordt vooral gereageerd met betrouwbaar, Nederlands, goedkoop en goede service. Overigens geeft 50% van de vrouwen aan geen favoriete luchtvaartmaatschappij te hebben, bij mannen is dit 38%.
Activiteiten tijdens de vlucht
Tijdens de vlucht worden er allerlei activiteiten ondernomen. Er wordt vooral gelezen en naar buiten gekeken. Ook film kijken en muziek luisteren scoren goed als favoriete bezigheid. Het vliegtuig blijkt ook een geschikte plek om te flirten. Personen die alleen een losse vlucht hebben geboekt, lezen vaker in het vliegtuig dan personen die een pakketreis hebben geboekt. Personen die een pakketreis hebben geboekt vinden het eten en drinken aan boord leuker dan personen die een losse vlucht hebben geboekt.
Rituelen voorafgaand aan de vlucht
Één op de twintig mensen heeft een ritueel voor het aan boord gaan van het vliegtuig. Dit varieert van even een klopje tegen de romp aangeven tot aan snel nog even een alcoholische versnapering nemen, kauwgom kauwen of een sigaret roken.
* Dit onderzoek werd in september 2008 uitgevoerd onder 1.182 respondenten tussen 18 en 65 jaar door onderzoeksbureau De Vos & Jansen.
---
Einde persbericht
Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd met reserveringen voor hotels en autohuur. In 100 landen worden meer dan 24.000 hotels aangeboden en wereldwijd heeft men uitgebreid keus uit het aanbod van de grote autoverhuurorganisaties. Daarnaast kan men aanvullende diensten boeken, zoals luchthavenvervoer en excursies in buitenlandse steden.
Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. BCD Holdings N.V. is een familiebedrijf, in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Airtrade (toeristische reizen). Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 15.000 medewerkers en een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 15 miljard (2007). Voor meer informatie:
Noot aan de redactie (
Ingezonden persbericht