Legal notice | What's new? | FAQ | About EUROPA | Index | Search |
ECA/08/30
Luxemburg, 2008/12/09
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 8/2008 "Is 'cross compliance' als beleid doeltreffend?"
Het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), dat in 2005 in
werking trad, wordt gekenmerkt door een eenmalige betaling aan elke
begunstigde die losstaat van de productie ("ontkoppeling"). Maar een
essentieel element van het nieuwe GLB is dat de verschuldigde
betalingen kunnen worden gekort indien de begunstigden zich niet
houden aan bepaalde reeds bestaande normen inzake het milieu, de
voedselveiligheid, de gezondheid van planten en dieren en het
dierenwelzijn, of niet voldoen aan de nieuwe eis, alle landbouwgronden
in goede landbouw- en milieuconditie te houden.
De eenmalige betaling van het volledige bedrag is dus aan voorwaarden
gebonden en dit beleid met randvoorwaarden is sinds 2007 uitgebreid
tot de betalingen krachtens bepaalde maatregelen voor
plattelandsontwikkeling.
De Europese Rekenkamer heeft in 2008 een controle verricht van het
beleid inzake cross compliance bij de Commissie en in zeven lidstaten
die de diversiteit van de Europese landbouw weerspiegelen.
De Rekenkamer concludeert in het door haar vastgestelde verslag dat
voor dit beleid geen specifieke, meetbare, relevante en realistische
doelstellingen zijn gedefinieerd en dat vele verplichtingen op
bedrijfsniveau slechts formeel bestaan en het dus weinig
waarschijnlijk is dat deze leiden tot de verwachte ontwikkelingen
zoals een vermindering van het betalingsvolume of een verandering van
de praktijken.
Met name constateert de Rekenkamer het volgende:
* de lidstaten hebben niet alle normen voor cross compliance omgezet
in op landbouwbedrijfsniveau toepasselijke verplichtingen;
* de controle op de naleving van de verplichtingen laat te wensen
over en ontbreekt in bepaalde gevallen geheel. Dat komt onder meer
doordat deze controles hoofdzakelijk worden verricht in de
zomermaanden en een aanzienlijk aantal verplichtingen dus niet
serieus kan worden gecontroleerd, aangezien het gaat om
landbouwpraktijken die in andere seizoenen aan de orde zijn;
* de tot nu toe geconstateerde geringe vermindering van de directe
betalingen hangt samen met zowel de tekortkomingen van de controle
als de ontoereikendheid van het sanctiesysteem. Zo bleek uit de
controle dat geen enkele overtreding van de randvoorwaarden was
ontdekt bij 11 633 controles van de vogelrichtlijn en
14 896 controles van de habitatrichtlijn die in de loop van twee
jaar in vier lidstaten waren verricht;
* de invoering van cross compliance heeft de kernelementen van het
controle- en sanctiesysteem voor de plattelandsontwikkeling
verzwakt. Bovendien is de scheiding tussen cross compliance en
agromilieumaatregelen niet altijd duidelijk;
* de lidstaten verstrekken de Commissie gegevens die onbetrouwbaar
zijn en waarbij zowel de mate van controle van de landbouwers als
de naleving van de regels wordt overschat. Het systeem voor
toezicht op deze gegevens door de Commissie is ontoereikend en
heeft met name te lijden van het ontbreken van
prestatie-indicatoren en basisreferenties.
In het algemeen beschouwt de Rekenkamer cross compliance als een
essentieel element van het GLB, maar zij concludeert dat het systeem
zoals het momenteel door de Commissie wordt beheerd en door de
lidstaten wordt toegepast niet doeltreffend is.
Wil cross compliance optimaal effect sorteren, dan dienen de overheden
specifieke en meetbare doelstellingen te bepalen die kunnen worden
omgezet in controleerbare verplichtingen op het niveau van de
landbouwbedrijven. Daarom beveelt de Rekenkamer aan, de toepasselijke
regels te vereenvoudigen, te verduidelijken en ze hiërarchisch in te
delen.
Speciaal verslag nr. 8/2008:
http://eca.europa.eu/products/SR08_08
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden
gepubliceerd.
European Union