AutoRAI 2009: verrassend anders
(12/9/2008)
AutoRAI 2009 wordt verrassend anders: de autoâs staan niet per merk
bij elkaar, maar vergelijkbare autoâs worden bij elkaar geëxposeerd.
Dit is een compleet nieuw concept, dat volgend voorjaar in Amsterdam
RAI voor het eerst in praktijk wordt gebracht.
De grote meerderheid van de automerken heeft zijn aanwezigheid
toegezegd, zodat de toekomst van Nederlands grootste publieksevenement
ook in deze voor de autobranche zo moeilijke periode is gewaarborgd.
AutoRAI 2009 vindt plaats van 1 tot en met 11 april in Amsterdam
RAI.In nauw overleg tussen RAI Vereniging,
Amsterdam RAI en de exposanten is een verrassend nieuw concept
ontwikkeld, dat zowel voor de exposanten als voor de bezoekers
aantrekkelijk is. Nog meer dan in andere jaren staat de autobeleving
centraal: in plaats van de autoâs per merk bij elkaar tentoon te
stellen, worden tijdens AutoRAI 2009 zeven aparte werelden gecreeerd,
waar vergelijkbare modellen van verschillende merken naast elkaar
worden getoond. Voor de consument betekent dit een ideale manier om
zich te kunnen orienteren op vergelijkbare modellen.
Indeling in zeven werelden
De werelden waarin de autoâs zullen worden tentoongesteld, zijn
âLuxuryâ, âFamily & Travelâ, âCabrioâ,âSportscarsâ, âAdventureâ, âCity
& Compactâ en âGreenâ. De indeling van de autoâs over deze zeven
werelden wordt bepaald door het toelatingscomite, waarin naast
vertegenwoordigers van RAI Vereniging en Amsterdam RAI de
toonaangevende publicaties AutoTelegraaf, AutoWeek en Carros een
adviserende rol hebben.
De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht als
AutoRAI Arena: hier worden dagelijks live shows aan het publiek
gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe autoâs en
sportautoâs: elk merk krijgt hier elke dag de mogelijkheid zich in de
Arena aan het publiek te presenteren. In de Europahal zal ook het
Autovisie Supercar Paddock worden ingericht, waar de snelste en
mooiste autoâs van de wereld worden getoond.
Internationale belangstelling
âNederland is veel vaker een testland als het nieuwe concepten
betreft. Het is niet zo gemakkelijk vaste conventies overboord te
gooien, maar samen met de totale auto-industrie lopen wij nu vooropâ,
aldus Fernand Molenschot, beursmanager van Amsterdam RAI. âVoor het
nieuwe concept bestaat ook vanuit andere landen veel interesse: tegen
lagere kosten voor de exposanten presenteren wij een interessantere
autoshow, waarbij de beleving voor de bezoeker onverminderd groot
blijft. Bovendien mogen kinderen tot en met 14 jaar gratis naar
binnen, en ook voor hen is van alles te beleven. Zo richten we in
samenwerking met Disney het Duckstad paviljoen in.â
Omdat het 110 jaar geleden is dat door RAI Vereniging de eerste
autotentoonstelling werd georganiseerd, worden uit de periode vanaf
1899 tot nu autoâs tentoongesteld. Dit bijzondere jubileum krijgt
tijdens de komende AutoRAI extra aandacht. Daarnaast zijn er
buitenevenementen gepland, waar de bezoekers bijvoorbeeld ervaring
kunnen opdoen met Innovatief Rijden. De toegenomen aandacht van de
auto-industrie voor duurzaamheid laten de merken zien onder de noemer
âGreen & Alternative Powerâ. Voor het eerst sinds vele jaren wordt
AutoRAI gecombineerd met een expositie van motorfietsen, onder de
noemer âGoMotor!â. Deze is voor bezoekers van AutoRAI gratis
toegankelijk.
Eén extra publieksdag
Het publiek kan een dag extra van het nieuwe concept van AutoRAI 2009
genieten: de tentoonstelling is geopend van woensdag 1 april tot en
met zaterdag 11 april. Op dinsdagavond 31 maart bestaat voor de
grootste liefhebbers zelfs de mogelijkheid in een exclusieve omgeving
van al het moois te genieten tijdens de Exclusive Preview.
AutoRai