Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Werkprogramma 2009

INHOUDSOPGAVE CAW / 2008-130


1. INLEIDING 3


2. ADVIESONDERWERPEN 2009 4

2.1 Juridische vragen in verband met de waterschapsverkiezingen 4 2.2 Implementatie Richtlijn Overstromingsrisico's 4 2.3 Juridische vraagpunten Deltacommissie 5 2.4 Modernisering Wegenwet 5


3. MOGELIJKE ADVIESONDERWERPEN 2009 6

3.1 Consequenties spoedwetgeving voor de waterstaatswetgeving 6 3.2 Verenwet 6


4. LOPENDE ADVIESONDERWERPEN 2008 6

4.1 Juridische aspecten WV21 6 4.2 Invoering en implementatie Waterwet 7 4.3 Implementatie Kaderrichtlijn mariene strategie 7


5. UITGEBRACHTE ADVIEZEN VANAF 2002 8

5.1 Schriftelijke adviezen 8 5.2 Mondelinge adviezen (klankbordgesprekken) 9


6. SAMENSTELLING COMMISSIE 9

2

WERKPROGRAMMA 2009
CAW/2008-130


1. Inleiding

De Commissie van advies inzake de Waterstaatswetgeving (verder: de Commissie) is een onafhankelijk adviesorgaan van de Minister van Verkeer en Waterstaat en het parlement zoals bedoeld in de Kaderwet adviescolleges.1

De Commissie heeft tot taak het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan de regering en beide kamers der Staten-Generaal over de inhoud en structuur van de wetgeving op het gebied van de waterstaatszorg. Het werkterrein beslaat zowel de `droge' als de `natte' waterstaat.

Vooruitlopend op definitieve wettelijke verankering van de Commissie in de Waterwet2 is op 1 januari 2007 het Interim-besluit Commissie van advies inzake de waterstaatswetgeving in werking getreden; dit vervalt na vier jaar of zoveel eerder als de Waterwet van kracht wordt. 3

Dit werkprogramma is tot stand gekomen in overleg met medewerkers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Overeenkomstig de Kaderwet adviescolleges heeft de Commissie het voorliggende werkprogramma 2008 aan de Minister en Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aangeboden (hierna: VenW). De Staatssecretaris heeft het werkprogramma vervolgens vastgesteld. Het werkprogramma wordt overigens niet `in beton gegoten'; de bewindspersonen van VenW en/of het parlement kunnen de Commissie tussentijds om advies vragen over een niet in dit werkprogramma voorzien onderwerp. Het is ook mogelijk dat de Commissie uit eigen beweging advies uitbrengt over een ander (actueel) onderwerp, zij het dat de Commissie bij voorkeur adviseert naar aanleiding van gespecificeerde adviesvragen. Tevens is de werkwijze van de Commissie flexibel: zij brengt niet alleen schriftelijke adviesrapporten en briefadviezen uit, maar is ook beschikbaar voor klankbordgesprekken (mondelinge advisering).

In hoofdstuk 2 zijn de adviesonderwerpen genoemd waaraan de Commissie in 2009 prioriteit zal geven. Hoofdstuk 3 bevat enkele onderwerpen waarover de Commissie


1 Kaderwet adviescolleges: wet van 3 juli 1996, Stb. 1996, 378. De Commissie is in januari 2001 als tijdelijk adviesorgaan bij wet ingesteld als opvolger van de in 1892 in het leven geroepen Staatscommissie voor de Waterstaatswetgeving. Zie de wet van 16 maart 2001, Stb. 2001, 167: met horizonbepaling van 1 januari 2005; en de wet van 15 december 2004, Stb. 2005, 9: verlenging tot 1 januari 2007. Vanaf 1 januari 2007 geldt een interim-besluit (zie noot 3).
2 Zie art. 10.3 van het wetsvoorstel Waterwet (Kamerstukken I, 2007-2008, 30 818, nr. A).
3 Interim-besluit Commissie van advies inzake de waterstaatswetgeving, Stcrt. 5 december 2006, nr. 237, p. 25. De verwachting is dat de Waterwet in het najaar van 2009 in werking treedt.
---

mogelijk zal adviseren. Afhankelijk van de adviesaanvragen aan de Commissie én de adviescapaciteit van de Commissie zullen gedurende het jaar prioriteiten gesteld worden. Bij elk adviesonderwerp staat kort aangegeven: de aanleiding voor het advies, in welke vorm geadviseerd gaat worden en een indicatie van de tijdsplanning. De vraagstelling zal afhankelijk van de voortgang van het betreffende traject en de adviesbehoefte van VenW op een later moment geconcretiseerd worden. In hoofdstuk 4 worden de lopende adviesonderwerpen uit het werkprogramma van 2007 genoemd. Ten slotte volgt een overzicht van reeds uitgebrachte adviezen (hoofdstuk 5) en de samenstelling van de Commissie (hoofdstuk 6).


2. Adviesonderwerpen 2009

2.1 Juridische vragen in verband met de waterschapsverkiezingen


- Aanleiding: De Staatssecretaris heeft de Eerste Kamer toegezegd om de waterschapsverkiezingen - die in het najaar van 2008 zullen plaatsvinden - in 2009 te evalueren. Onder meer worden de regels ten aanzien van de samenstelling en de verkiezingsmethodiek van het waterschapsbestuur in ogenschouw genomen. Naast de feitelijke evaluatie van de waterschapsverkiezingen door een extern bureau en een separaat advies van de Kiesraad, wordt de Commissie om advies gevraagd.4 Op 6 mei 2008 heeft de Staatssecretaris advies gevraagd over enige juridische aspecten van geborgde zetels binnen waterschapsbesturen. De Commissie wordt bijgestaan door de staatsrechtdeskundigen Kortmann en Elzinga.

- Vorm: adviesrapport.

- Planning: maart 2009.

2.2 Implementatie Richtlijn Overstromingsrisico's


- Aanleiding: Op 26 november 2007 is de Richtlijn Overstromingsrisico's in werking getreden.5 Op basis van deze richtlijn zijn de lidstaten onder meer verplicht om overstromingsrisicokaarten en overstromingsrisicobeheersplannen op te stellen. Deze richtlijn wordt gedeeltelijk geïmplementeerd door middel van het Waterbesluit (daarover meer in paragraaf 4.5). Daarnaast wordt voor de genoemde risicokaarten ofwel een ministeriële regeling onder de Wet rampen en zware ongevallen aangepast, ofwel een nieuwe regeling voorbereid. Bezien wordt of voor de beheerplannen nadere bepalingen bij ministeriële regeling nodig zijn. De commissie kan adviseren over de wijze van implementatie van de richtlijn. Bijvoorbeeld de volgende punten kunnen bij die advisering aan de orde komen:
- het zeer brede begrip "overstroming" (zie artikel 2, eerste lid, van de richtlijn);

4 Zie ook: Handelingen Eerste Kamer 15 mei 2007, EK 29, p. 899-901. 5 Richtlijn 2007/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 over beoordeling en beheer van overstromingsrisico's, Pb. 2007, L. 288/27.
---


- de verhouding tussen de overstromingsrisicokaarten en de kaarten die deel uitmaken van de ruimtelijke plannen op basis van de Wro;
- de relatie met de Kaderrichtlijn water.
- Vorm: adviesrapport, eventueel voorafgegaan door een klankbordgesprek.
- Planning: najaar 2008 (Waterbesluit) en voorjaar 2009 (ministeriële regeling).

2.3 Juridische vraagpunten Deltacommissie


- Aanleiding: Op 3 september 2008 heeft de Deltacommissie haar rapport gepubliceerd.6 Naar aanleiding van dat rapport zullen ook enige wetgevingsacties uitgevoerd worden. De Deltacommissie bepleit onder meer de invoering van een Deltawet. Bij brief van 12 september jl. heeft het kabinet aangekondigd in 2009 met een ontwerp van een Deltawet te komen.7 De Commissie kan adviseren over de wijze waarop de adviezen van de Deltacommissie juridisch verankerd kunnen worden.

- Vorm: adviesrapport.

- Planning: eerste helft 2009.

2.4 Modernisering Wegenwet


- Aanleiding: In december 2006 heeft de Commissie haar advies "Oude waarden, Nieuwe wegen. Advies inzake de heroverweging van de Wegenwet" uitgebracht. De vorige Minister van Verkeer van Waterstaat heeft in haar reactie toegezegd te werken aan het opstellen van een conceptwetsvoorstel ter vervanging en modernisering van de huidige Wegenwet. 8 De huidige Minister van Verkeer en Waterstaat heeft richting de Tweede Kamer aangegeven dat hij op basis van het CAW-advies in overleg zal treden over dit conceptwetsvoorstel.9 De herziening van de spoedwetgeving naar aanleiding van het advies van de Commissie Elverding (aanpassing Tracéwet etc.) heeft mogelijk ook consequenties voor de Wegenwet. De Commissie kan in 2009 adviseren over een voorontwerp tot modernisering van de Wegenwet.

- Vorm: adviesrapport, eventueel voorafgegaan door een klankbordgesprek.
- Planning: tweede helft van 2009.

6 "Samen werken met water. Een land dat leeft, bouwt aan zijn toekomst", Bevindingen van de Deltacommissie 2008.

7 Kamerstukken II, 2007-2008, 31 710, nr. 1, p. 4.
8 Kamerstukken II 2006-2007, 29 892, nr. 17.

9 Kamerstukken II 2006-2007, 29 892/29893, nr. 18.
---

3. Mogelijke adviesonderwerpen 2009

3.1 Consequenties spoedwetgeving voor de waterstaatswetgeving


- Aanleiding: Naar aanleiding van het advies van de Commissie Elverding wordt gewerkt aan een herziening van de spoedwetgeving inzake infrastructuur. Het wetsvoorstel van een `Wet versnelling besluitvorming wegprojecten' is recent bij de Tweede Kamer ingediend.10 Deze herziening heeft mogelijk consequenties voor de (overige) waterstaatswetgeving.

- Vorm: briefadvies

- Planning: begin 2009.

3.2 Verenwet


- Aanleiding: In het kader van de VenW-wetgevingsoperatie Beter Geregeld die strekt tot stroomlijning, vereenvoudiging en modernisering van de wetgeving is onder meer de vraag gerezen of de Verenwet niet ingetrokken kan worden. In het najaar van 2006 heeft de commissie geadviseerd ten behoeve van de heroverweging van de Wegenwet. In 2009 zal de Commissie adviseren over een voorontwerp tot modernisering van de Wegenwet. Voortbouwend op de kennis en ervaring die is opgedaan met de Wegenwet kan de Commissie adviseren over mogelijkheden tot intrekking van de Verenwet. Wellicht is het mogelijk om het onderwerp van de Verenwet mee te nemen bij het advies over de Wegenwet.
- Vorm: adviesrapport.

- Planning: najaar 2009.

4. Lopende adviesonderwerpen 2008

4.1 Juridische aspecten WV21


- Aanleiding: In de loop van het project Waterveiligheid 21e eeuw (WV21) zal de Staatssecretaris een besluit nemen over al dan niet aanpassing van het wettelijke systeem van veiligheidsnormering. Indien wordt gekozen voor aanpassing, kan de CAW adviseren alvorens een wetsvoorstel ter zake aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. In het kader van het project WV21 wordt onder meer nagedacht over differentiatie van waterveiligheidsnormen. Overigens bestaat ook nu reeds bij primaire waterkeringen een zekere normdifferentiatie (1:10.000, 1:1250 etc.). Hierbij bestaat er een spanningsveld tussen enerzijds de verscheidenheid aan waterstaatkundige gebieden en anderzijds het beginsel van rechtsgelijkheid. Het departement heeft aangegeven behoefte te hebben aan een juridisch klankbord gedurende het project.


10 Kamerstukken II, 2008-2009, 31 721, nrs. 1-4.
---

Een specifiek deelonderwerp betreft de financiering van primaire waterkeringen. De Commissie kan ­ mogelijk in samenwerking met de Raad voor de Financiële Verhoudingen ­ adviseren over de juridische aspecten van de financiering van primaire waterkeringen.

- Vorm: klankbordgesprek, eventueel gevolgd door een adviesrapport.
- Planning: klankbordgesprek najaar 2008; daarna krijgt dit onderwerp mogelijk een vervolg in verband met de advisering over het in paragraaf 3.1 genoemde onderwerp (naar aanleiding van het advies van de Deltacommissie).

4.2 Invoering en implementatie Waterwet


- Aanleiding: Het wetsvoorstel voor een Waterwet is momenteel aanhangig bij de Eerste Kamer. Bij de voorbereiding van dit wetsvoorstel heeft de Commissie meermalen geadviseerd, zowel schriftelijk als in de vorm van klankbordgesprekken. De Commissie heeft in november 2005 advies uitgebracht over het voorontwerp Waterwet. Dit advies is voorafgegaan door meerdere klankbordgesprekken en een eerder advies in 2002 over de wenselijkheid van integratie van waterwetgeving. In augustus 2008 heeft de Commissie de Staatssecretaris geadviseerd over een voorontwerp van de Invoeringswet Waterwet. Invoering van de Waterwet zal nog de nodige juridische besluiten met zich meebrengen. Naast de Invoeringswet staan op stapel: een Invoeringsbesluit, een Waterbesluit en een Waterregeling. Advisering over het Waterbesluit zal plaatsvinden in het najaar van 2008. Advisering over de andere besluiten ter implementatie van de Waterwet vindt naar verwachting eind 2008 of begin 2009 plaats.

- Vorm: klankbordgesprek en briefadviezen.

- Planning: najaar 2008/begin 2009.

4.3 Implementatie Kaderrichtlijn mariene strategie


- Aanleiding: In het voorjaar van 2007 heeft de Commissie haar advies Kaderrichtlijn mariene strategie: kansen voor het mariene milieu" uitgebracht. Bij de aanbieding van dit advies heeft de Commissie aangegeven dat zij graag, wanneer de definitieve richtlijntekst beschikbaar is en deze geïmplementeerd moet worden in het nationale recht, de gelegenheid krijgt om hierover nader te adviseren. In de kabinetsreactie (april 2008) op het advies is een vervolgadvies van de Commissie aangekondigd.11 Medio juli 2008 is de Kaderrichtlijn mariene strategie in werking getreden.12 De commissie kan adviseren over een conceptregeling ter implementatie van de richtlijn.
- Vorm: klankbordgesprek en briefadvies.

- Planning: eind 2008.


11 Kamerstukken II, 2007-2008, 22 112, nr. 655, m.n. p. 2 en 3.
12 Richtlijn 2008/56/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het beleid ten aanzien van het mariene milieu (Kaderrichtlijn mariene strategie), Pb. 25 juni 2008, L 164/19.
---

5. Uitgebrachte adviezen vanaf 2002

5.1 Schriftelijke adviezen


1. Adviesrapport inzake de Fundamentele Herziening van de Mrt. 2002 Wet op de Ruimtelijke Ordening

2. Adviesrapport "Die op water is, moet varen... Naar integratie Mei 2002 van waterwetgeving"

3. Briefadvies Wijziging Ontgrondingenwet Juni 2002
4. Adviesrapport "Veilig keren, ruim bergen. Herziening Wet op Juli 2002 de waterkering"

5. Adviesrapport "Waarborgen voor een samenhangend beleid April 2003 voor de Noordzee"

6. Briefadvies Evaluatie Tracéwet in relatie tot schadevergoeding April 2003 en nadeelcompensatie

7. Briefadvies Bespoediging van infrastructuurprocedures vanuit Juli 2004 wetgevingsperspectief

8. Adviesrapport "Zicht op grondwater. Een juridisch Aug. 2004 perspectief op grondwaterbeheer in bebouwd gebied"
9. Briefadvies Nut en noodzaak Ontgrondingenwet Aug. 2004
10. Adviesrapport "De kost gaat voor de baat uit. Juridische Nov. 2004 instrumenten om ruimte te reserveren voor waterstaats- doeleinden"

11. Adviesrapport "Samenwerking over grenzen. Relatie tussen Nov. 2004 Europese Kaderrichtlijn Water en internationale verdragen"
12. Briefadvies Voorontwerp Wet opheffing juridische Dec. 2004 belemmeringen

13. Briefadvies Toepassing methode Delfland in het Westland Sep. 2005
14. Briefadvies Concept wetsvoorstel Waterschapswet Okt. 2005
15. Adviesrapport "Voorontwerp Waterwet: voldoende Nov. 2005 waarborgen voor een duurzaam en samenhangend watersysteembeheer?"

16. Briefadvies Verkenning mogelijkheden van intrekking Mrt. 2006 Ontgrondingenwet

17. Adviesrapport "Oude waarden, Nieuwe wegen. Advies inzake Nov. 2006 de heroverweging van de Wegenwet"

18. Adviesrapport "Kaderrichtlijn mariene strategie: kansen voor Mrt. 2007 het mariene milieu"

19. Briefadvies "Schadevergoeding bij dijkverlegging" Juni 2007
20. Adviesrapport "Bruggen bouwen. Nederlands waterbeheer in Nov. 2007 Europees en grensoverschrijdend perspectief"
21. Adviesrapport "Juridische versterking van de watertoets" April 2008
22. Briefadvies Voorontwerp Invoeringswet Waterwet Aug. 2008
---

5.2 Mondelinge adviezen (klankbordgesprekken)


1. Schaderecht in relatie tot noodoverloopgebieden Juni 2003
2. Waterschapswet: bestuurssamenstelling, taakgebieden en Sep. 2004 classificatie, verkiezingen

3. Waterwet Sep. 2004
4. Waterschapswet: m.n. de taak van de waterschappen, de trits, April 2005 bestuurssamenstelling, verkiezingen en financiering
5. Waterwet April 2005
6. Waterwet Juni 2005
7. Wetsvoorstel gemeentelijke watertaken Sep. 2005
8. Voorontwerp Waterwet Nov. 2005
9. Kaderrichtlijn mariene strategie Okt. 2006
10. Voorontwerp Waterbesluit Jan. 2007
11. Voorontwerp Waterschapsbesluit Juni 2007

6. Samenstelling Commissie

Mr. A. (Alfred) van Hall - voorzitter
Mr. dr. J.T. (Koos) van den Berg
Prof. mr. P.J.J. (Peter) van Buuren
Prof. dr. P.P.J. (Peter) Driessen
Prof. dr. E. (Ellen) Hey
Prof. mr. drs. B.P.M. (Bruno) van Ravels
Prof. mr. H.F.M.W. (Marleen) van Rijswick

Mr. dr. P. (Pieter) Jong - secretaris
J. (Joyce) Wittentrop-Pardoen - assistente

~~~~~~

---