Gemeente Grave

Gemeente scoort goed in onderzoek naar klanttevredenheid Wmo

Circa 70% klanten tevreden over WMO

In oktober heeft de gemeente een tevredenheidonderzoek gehouden onder de klanten van de Wmo. Dit is gebeurd door een vragenlijst te sturen aan een derde deel van alle Wmo-klanten, dat zijn 212 mensen. De respons was redelijk goed: 41% van de mensen stuurde het enquête formulier terug.

Uit het onderzoek blijkt dat de Wmo door de gemeente Grave over het algemeen goed wordt uitgevoerd. Bijna 70% van de ondervraagden is tevreden over de gemeentelijke dienstverlening. Opvallend is de tevredenheid over de ontvangst bij de gemeente, namelijk 84% van de ondervraagden is (zeer) tevreden hierover. Daarnaast is 82% van de ondervraagden (zeer) tevreden over hoe de medewerkers luisteren naar wat men te vertellen heeft.

Het onderzoek geeft de gemeente ook informatie over punten waar aandacht aan besteed moet worden. Voor een aantal mensen is de informatie over de Wmo-voorzieningen onvoldoende of niet goed leesbaar.Opvallend is verder dat relatief veel klanten bij een aantal vragen "geen mening" hebben ingevuld. Dit is voor de gemeente aanleiding om bij het volgende onderzoek (in 2009) nog eens kritisch naar de manier van vraagstelling te kijken.

De bekendheid van de Burgerparticipatie raad (BPR) Grave is helaas nog beperkt.

In totaal gaf 56% van de ondervraagde klanten aan nog nooit van de BPR gehoord te hebben. Hieraan moet dus gewerkt worden. Door de BPR zullen in de komende tijd een aantal plannen uitgewerkt worden om de rol van de BPR als belangenbehartiger, en inspraakorgaan in het kader van de WMO meer bekendheid te geven.

Het onderzoek is een wettelijke verplichting. Volgend jaar zal het opnieuw plaatsvinden. Mede in overleg met de Burgerparticipatie raad in Grave zal de opzet van het klanttevredenheid onderzoek, in 2009 opnieuw onder de loep worden genomen.

Informatie Dhr. E. van Maanen, cluster Sociale Zaken (0486) 477 277. Het onderzoeksverslag kunt u hier inzien.