Gemeente scoort goed in onderzoek naar klanttevredenheid Wmo
Circa 70% klanten tevreden over WMO
In oktober heeft de gemeente een tevredenheidonderzoek gehouden onder
de klanten van de Wmo. Dit is gebeurd door een vragenlijst te sturen
aan een derde deel van alle Wmo-klanten, dat zijn 212 mensen. De
respons was redelijk goed: 41% van de mensen stuurde het enquête
formulier terug.
Uit het onderzoek blijkt dat de Wmo door de gemeente Grave over het
algemeen goed wordt uitgevoerd. Bijna 70% van de ondervraagden is
tevreden over de gemeentelijke dienstverlening. Opvallend is de
tevredenheid over de ontvangst bij de gemeente, namelijk 84% van de
ondervraagden is (zeer) tevreden hierover. Daarnaast is 82% van de
ondervraagden (zeer) tevreden over hoe de medewerkers luisteren naar
wat men te vertellen heeft.
Het onderzoek geeft de gemeente ook informatie over punten waar
aandacht aan besteed moet worden. Voor een aantal mensen is de
informatie over de Wmo-voorzieningen onvoldoende of niet goed
leesbaar.Opvallend is verder dat relatief veel klanten bij een aantal
vragen "geen mening" hebben ingevuld. Dit is voor de gemeente
aanleiding om bij het volgende onderzoek (in 2009) nog eens kritisch
naar de manier van vraagstelling te kijken.
De bekendheid van de Burgerparticipatie raad (BPR) Grave is helaas nog
beperkt.
In totaal gaf 56% van de ondervraagde klanten aan nog nooit van de BPR
gehoord te hebben. Hieraan moet dus gewerkt worden. Door de BPR zullen
in de komende tijd een aantal plannen uitgewerkt worden om de rol van
de BPR als belangenbehartiger, en inspraakorgaan in het kader van de
WMO meer bekendheid te geven.
Het onderzoek is een wettelijke verplichting. Volgend jaar zal het
opnieuw plaatsvinden. Mede in overleg met de Burgerparticipatie raad
in Grave zal de opzet van het klanttevredenheid onderzoek, in 2009
opnieuw onder de loep worden genomen.
Informatie Dhr. E. van Maanen, cluster Sociale Zaken (0486) 477 277.
Het onderzoeksverslag kunt u hier inzien.
Gemeente Grave