Audi presenteert de nieuwe Audi R8 5.2 FSI V10
(12/9/2008)
Audi presenteert de Audi R8 5.2 FSI. De 5,2-liter V10-motor van deze
topsporter levert een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 530
Nm. Daarmee is de grotendeels uit aluminium opgetrokken R8 V10 goed
voor een topsnelheid van 316 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar
3,9 seconden. De Audi R8 5.2 FSI is standaard uitgerust met
quattro-aandrijving en LED hoofdverlichting.
De krachtbron van de Audi R8 5.2 FSI heeft onmiskenbaar race-genen.
Technologieën als de directe brandstofinspuiting (FSI), de dry
sump-smering en de variabele kleptiming hebben hun kracht én
uithoudingsvermogen onder meer bewezen tijdens de roemruchte
24-uurs-race van Le Mans, die Audi nu al 8 keer heeft gewonnen.
Daarbij is de nieuwe V10 grotendeels identiek aan de motor van de
onlangs gepresenteerde GT3-raceversie van de Audi R8.
In de Audi R8 5.2 FSI levert de motor met een cilinderinhoud van 5.204
cm3 een koppel van 530 Nm bij 6.500 tpm en een vermogen van 386 kw/525
pk bij 8.000 tpm. Het specifieke vermogen bedraagt 100,9 pk per liter
en aangezien de Audi R8 5.2 FSI slechts 1.620 kilo weegt
(handgeschakelde zesbak), heeft elke pk slechts 3,09 kilogram voort te
bewegen. De motor van de Audi R8 5.2 FSI weegt 258 kg. Daarmee is hij
maar 31 kilo zwaarder dan de V8. Door de blokhoek van 90 graden ligt
het zwaartepunt van de motor laag en dat komt het weggedrag ten goede.
Topprestaties
De Audi R8 5.2 FSI sprint in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. De
versie met de sequentiële R tronic-transmissie bereikt nog eens 8,1
seconden later een snelheid van 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 316
km/h. Deze prestaties gaan vergezeld van een indrukwekkend sportief
geluid met, afhankelijk van het toerental, diepe bastonen en hoge
uithalen â de toerenbegrenzer komt pas bij 8.700 tpm in actie. De
directe brandstofinjectie met inspuitdrukken tot 120 bar is goed voor
de prestaties én het verbruik. De Audi R8 5.2 FSI R tronic gebruikt
gemiddeld 13,7 l/100 km.
De Audi 5.2 FSI wordt standaard geleverd met een zeer precies werkende
handgeschakelde zesversnellingsbak. De optionele, supersnel
schakelende R tronic sequentiële transmissie met âflippersâ aan het
stuur zorgt voor een authentiek het racegevoel. Voor een flitsende
start is de Audi R8 5.2 FSI standaard uitgerust met launch control.
Dit regelt de wielslip elektronisch, zowel bij de versie met zesbak
als bij de R tronic-uitvoering.
Dwarskrachten tot 1,2 G
De optimale gewichtsverdeling van de Audi R8 (44% vóór, 56% achter)
komt voor een belangrijk deel op het conto van de centrale plaatsing
van de motor. Samen met de dual whisbone-ophanging (aluminium) vóór
en achter en de 19-inch wielen (bandenmaat 235/35 vóór, 295/30
achter) vormt dat de basis voor een uitermate stabiel weggedrag en
directe reacties op stuurcommandoâs. Waar de omstandigheden het
toelaten, zijn met de Audi R8 5.2 FSI dwarskrachten tot 1,2 G
haalbaar.
Uiteraard is de Audi R8 5.2 FSI standaard voorzien van Audi magnetic
ride, waarbij de schokdempers zich automatisch aan de
rijomstandigheden aanpassen. Het remsysteem is ruim bemeten. Vóór
zorgen geventileerde en radiaal doorboorde 380-mm schijven en
remklauwen met acht zuigers voor maximale remkracht. Achter bedraagt
de schijfdiameter 365 mm. Hier worden remklauwen met vier zuigers
toegepast. Een remsysteem met keramische schijven is optioneel. Deze
schijven zijn zeer licht en vallen op door hun uitzonderlijke
uithoudingsvermogen onder zware belasting en lange levensduur (300.000
km).
Ook deze Audi R8 maakt gebruik van het Audi Space Frame. Dit frame is
uitermate licht: inclusief het magnesium frame voor de motor weegt het
slechts 210 kg. Desondanks biedt het de beste stijfheid in zijn
klasse. Daarmee draagt het bij aan de hoge mate van dynamiek én
comfort.
Nog scherper
Het uiterlijk van de Audi R8 5.2 FSI is nog scherper dan dat van de
veelvuldig geprezen en onderscheiden versie met V8. Onderscheidende
elementen zijn onder andere de in hoogglans gelakte luchtinlaten en de
chromen afwerking van de grille. Ook de bredere dorpels en de scherper
aangezette âsidebladesâ zijn typische V10-kenmerken. Uiteraard is de
motor zichtbaar door de grote achterruit. De uitlaatroosters zijn
uitgevoerd in mat aluminium. Aan de achterzijde valt bovendien de
diffuser op. Aan weerszijden ervan bevindt zich een grote ovalen
uitlaatpijp.
Volledige LED-verlichting
De Audi R8 5.2 FSI heeft standaard LED-hoofdverlichting. Zowel
(gedimd) grootlicht, dagrijverlichting en knipperverlichting worden
hierbij verzorgd door lichtgevende diodes (LEDâs). Elke koplamp maakt
gebruik van 54 LEDâs. het licht dat deze LEDâs uitstralen, lijkt veel
op daglicht en dat maakt rijden in het donker minder vermoeiend. LEDâs
zijn bovendien energiezuinig en hebben een lange levensduur. Ook bij
de achterlichten wordt LED-technologie toegepast.
Een unieke ambiance
De ambiance in het interieur van de Audi R8 5.2 is een combinatie van
sportiviteit en luxe. De stoelen zijn bekleed met het fijnste
nappaleer en tot de standaarduitrusting horen tevens het driver
information system, het navigatiesysteem plus, het Bang & Olufsen
Sound System, een volautomatische airconditioning en een alarmsysteem.
Daarbij zijn de individualiseringsmogelijkheden vrijwel onbegrensd.
Audi exclusive en quattro GmbH kunnen ook de meest uitzonderlijke
wensen invullen.
De Audi R8 5.2 FSI wordt in het tweede kwartaal van 2009 in Nederland
verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.
AutoRai