Nederlandse Vereniging van Journalisten
NVJ praat met Kamerleden over Persbrief
dinsdag 9 december 2008 | NVJ-secretaris Thomas Bruning praat op
dinsdag 9 december met de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap van de Tweede Kamer over de Persbrief van minister Ronald
Plasterk. De NVJ pleit ondermeer voor een innovatiefonds voor de media
en een laag BTW-tarief voor alle digitale nieuws- en opiniërende
uitingen.
Thomas Bruning zal samen met andere genodigden dinsdagmiddag in
gesprek gaan met de mediawoordvoerders van de politieke partijen. De
NVJ bekritiseerde eerder al de Persbrief in een op 26 november
verschenen opiniestuk in de Volkskrant en De Journalist. Bruning stelt
dat de onafhankelijke pluriforme pers in gevaar is en dat de markt
niet sterk genoeg is om zelf de problemen op te lossen. `Effectieve
beleidsmaatregelen ontbreken in de persbrief', aldus Bruning. De NVJ
stelt daarom een tweetal maatregelen voor waaruit de
verantwoordelijkheid van de overheid voor een gezonde ontwikkeling van
een onafhankelijk pluriform media-aanbod wel tot uitdrukking komt:
- Stel een innovatiefonds voor de media in met een substantieel
budget:
Omdat mediabedrijven geen terugverdienmogelijkheden op korte termijn
zien, ontstaat het gevaar dat de noodzakelijke innovatieve
investeringen op dit gebied uitblijven. Een innovatie- of
matchingfonds, zoals eerder op andere gebieden door het ministerie van
Economische Zaken ontwikkeld, zou hier een antwoord op kunnen zijn.
Een dergelijk fonds kan voor mediabedrijven een stimulans zijn om te
innoveren in de journalistieke infrastructuur. Een investeringsfonds
kan het verschil maken om mediabedrijven net het zetje te geven om
weer te gaan investeren in nieuws in plaats van te saneren in
arbeidsplaatsen, wat direct zijn weerslag heeft op de onafhankelijke
nieuwsvoorziening. Een substantieel budget is noodzakelijk om dit
fonds tot een succes te maken. Daarom zou tenminste hiervoor een
budget beschikbaar moeten worden gesteld dat gelijk is aan het budget
dat de afgelopen jaren aan de publieke omroep is betaald voor
investeringen in de nieuwe media.
- Introduceer het lage BTW-tarief voor alle digitale nieuws- en
opiniërende uitingen:
Als het de overheid werkelijk ernst is met het belang van de media,
juist ook op de digitale platformen, dan is het verlagen van de
verdiendrempel het eerste dat de overheid kan doen om zo een pluriform
aanbod te garanderen. Het maken van nieuws is arbeidsintensief en
kostbaar. Met een laag BTW-tarief voor digitale nieuws- en
informatiediensten maakt de overheid die producten toegankelijk voor
publiek en kan het noodzakelijke verdienmodel eerder worden
gerealiseerd.
Het rondetafelgesprek begint om 17.00 uur en is live te volgen via de
website van de Tweede Kamer.
Andere genodigden zijn:
Paul Bos, directeur NNP, organisatie van lokale nieuwsmedia
Theo Bouwman, voorzitter St. Raad voor de Journalistiek
Theo Dersjant, mediajournalist en docent journalistiek Fontys
Hogeschool Tilburg
Jan van Groesen, voorzitter Stichting Mediaombudsman Nederland
Rimmer Mulder, algemeen hoofdredacteur Leeuwarder Courant
Wim Noomen, voorzitter Stimuleringsfonds voor de Pers
Kees Spaan, voorzitter Nederlandse Dagbladpers (NDP)
René van Zanten, zelfstandig mediaondernemer, voormalig journalist,
hoofdredacteur en directeur- uitgever bij verschillende
Wegenerdagbladen (resp. Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, De
Gelderlander)