Integratieraad, conceptverslag bijeenkomst 19 november 2008
Presentielijst
Stuknummer:2008-140
Onderwerp:Conceptverslag bijeenkomst Integratieraad Zwolle
Datum:woensdag 19 november 2008
Locatie:Thomas à Kempiszaal, stadhuis Zwolle
Aanwezig:
Leden:Leden:Anna Arodji, Hanife Aydin, Trijnie Bos, Femmianne
Bredewold, MaryAnn Chua, Ayésha Leito, Ziya Özcan, Sroetie Patandin,
Jeroen Pattipeilohy, Els Reims, Jan Scholten
Voorzitter:Jitro Ubro
Secretaris: Edith van der Hoek
Afwezig m.k.:Ahmed Abdi Mahamud, Otjep Rahantoknam (adviseur
onderwijs)
Afwezig z.k.:
Namens gemeente:Martin Frensel
Gastsprekers:
Publieke belangstelling:geen
1. Opening door de voorzitter en vaststellen agenda
De voorzitter, Jitro Ubro, opent de vergadering, door iedereen welkom
te heten. Een bijzonder welkom is er voor de raadsgriffier, de heer
Martin Frensel en de nieuwe leden Trijnie Bos en Ayésha Leito.
2.1 Inspreek mogelijkheid voor het publiek
De voorzitter stelt vast dat zich geen insprekers hebben gemeld.
2.2 Inventarisatie van onderwerpen voor 'Wat verder ter tafel komt en
rondvraag' (agendapunt 6)
Ziya Özcan meldt zich aan.
3. Inhoudelijke onderwerpen
3.1Het Raadsplein
De voorzitter stelt de heer Frensel voor die vanavond een toelichting
zal geven over de nieuwe vergaderstructuur van de gemeenteraad, het
Raadsplein. De heer Frensel bedankt de Integratieraad voor de
uitnodiging voor de vergadering.
Hij is blij dat hij ons mag uitleggen hoe de democratie werkt. De heer
Frensel is per 1 september jl. raadsgriffier in Zwolle. Hij is de
opvolger van Bart Schutte. Per 1 september is ook het Raadsplein van
start gegaan. De gemeenteraad wil met het Raadsplein het debat tussen
de raadsleden bevorderen, efficiënter vergaderen en burgers meer
betrekken. Martin Frensel vertelt eerst iets over de gemeenteraad. De
gemeenteraad heeft 3 hoofdtaken: volksvertegenwoordiging, kaders
stellen en opdrachten hiervoor meegeven aan het college van B&W en
controleren.
De gemeenteraad onderhoudt als volksvertegenwoordiger het contact met
de burgers en inventariseert wat leeft in de samenleving. Vervolgens
toets de gemeenteraad dat wat leeft aan het eigen gedachten goed. In
deze tijd zie je een andere benadering. De gemeenteraad vraagt aan de
mensen in de stad wat ze willen en probeert hiermee aan de slag te
gaan.
De gemeenteraad stelt ook de kaders vast. Dit betekent dat de raad
beleidsplannen vaststelt en de begroting goedkeurt. De gemeenteraad
gebruikt de evaluaties van beleid en jaarrekening en het jaarverslag
om te controleren.
Het raadsplein bestaat uit 3 ronden, de informatieronde, de debatronde
en de besluitvormende ronde. Jeroen vraagt of het initiatief om deel
te nemen aan de informatieronde bij de burgers ligt of bij de
gemeenteraad. Martin Frensel vertelt dat je je kunt aanmelden om in te
spreken voor een punt dat al op de agenda staat. Voor punten die niet
op de agenda staan wordt het lastig. Als je als burgers iets op de
agenda wil zetten van de informatieronde dan kun je dat proberen via
één van de raadsleden of je kunt de raad een brief schrijven. Deze
brief komt op de lijst van ingekomen stukken en de agendacommissie kan
je brief agenderen. Jitro zegt dat de Integratieraad, als adviesorgaan
van het college, de gemeenteraad niet direct kan benaderen tenzij de
Integratieraad er met het college niet uitkomt. Jeroen oppert dat je
een derde jouw punt kunt laten aandragen. Martin Frensel zegt dat het
aanmelden om in te spreken alleen zinvol is als de gemeenteraadsleden
je ook bij het gesprek betrekken en vragen stellen.
De meningsvormende ronde is alleen zinvol als partijen verschillen van
mening. Van te voren wordt een debatvraag geformuleerd. De
besluitvormende ronde is zoals het woord al zegt om besluiten te
nemen. Tussen elke ronde zit een periode van 2 weken. Hanife vraagt
wanneer er wordt vastgesteld dat er na de informatieronde een
meningsvormende ronde komt. Martin Frensel vertelt dat dit diezelfde
avond gebeurt. De voorzitter constateert dat sommige onderwerpen wel
een lange doorlooptijd kunnen hebben. Martin Frensel legt uit dat de
griffie de stukken van te voren screenend op politiek gevoelig stukken
en hamerstukken. De agendacommissie van de raad besluit uiteindelijk
naar welke ronde een onderwerp gaat. Jitro vraagt of raadsleden
tussentijd met ons kunnen spreken over onderwerpen waarover de
Integratieraad een advies heeft gegeven en die in de informatieronde
aan de orde zijn geweest en die doorgaan naar de debatronde. Martin
Frensel legt uit dat als raadsleden nog vragen hebben er na een
informatieronde nog een informatieronde kan volgen. Ook na een
debatronde kan een onderwerp terugkomen in de informatieronde. Jan
vraagt in welke ronde de Integratieraad adviseert. Martin Frensel
geeft aan dat de Integratieraad alleen in de informatieronde kan
adviseren. Jan vraagt of het wenselijk is dat onze
instellingsbeschikking verandert. Nu is de Integratieraad adviesorgaan
van het college. Martin Frensel legt uit dat je als adviesorgaan van
het college veel eerder in de beleidscyclus betrokken wordt. Bij de
gemeenteraad kan je pas bij het advies betrokken worden als het
college het beleidstuk al heeft vastgesteld. Jan vraagt of de
gemeenteraad de mogelijkheid heeft om ons te vragen voor de
informatieronde. Jan Frensel geeft aan dat je op de uitnodiging kan
ingaan of niet.
Tijdens de meningsvormende ronde vindt de politieke discussie plaats
tussen de gemeenteraad en het college en tussen de fracties onderling.
Bij een voorstel waarbij de raad kiest uit verschillende
oplossingsrichtingen is het debat vaak leuker.
De besluitvormende ronde, het woord zegt voldoende. De zogenaamde
A-stukken zijn hamerstukken. De gemeenteraad behandelt het voorstel
als een B-stuk als er meningsverschillen zijn. Partijen kunnen
wijzigingsamendementen en moties indienen. Jitro constateert dat de
Integratieraad geen rol speelt als partijen wijzigingsamendementen
indienen die gebaseerd zijn op ons advies.
Met het instellen van het raadsplein wil de gemeenteraad de
betrokkenheid van burgers vergroten. Tijdens de informatieronde
hanteert de raad een strakke planning. Verder schuift de raad geen
onderwerpen meer door. Dit is duidelijk voor burgers, ambtenaren en
raadsleden. Jitro vraagt of de gemeenteraad nog wel onderwerpen kan
afvoeren. Martin Frensel legt uit dat dit kan gebeuren bij een
onvoldragen voorstel. Anna vraagt hoe de besluitvorming in de
gemeenteraad tot stand komt. De griffier legt uit dat 1/5 van de raad
nodig is om een onderwerp te agenderen en dat besluitvorming volgt bij
een meerderheid van de stemmen.
Er zijn drie soorten voorstellen die de gemeenteraad bij het
raadsplein behandelt. De informatienota's, als het college er iets ter
informatie aan de raad voorlegt. Dit komt voor als de gemeenteraad
niet bevoegd is om het onderwerp te behandelen maar het college. Het
kan ook zo zijn dat de gemeenteraad wel bevoegd is maar er nog geen
besluitvorming plaatsvindt. Een opinienota is een voorstel dat het
college gebruikt aan de voorkant van een nieuw beleidsproces voordat
het college aan de slag gaat. De gemeenteraad behandelt de opinienota
in de informatie ronde en meningsvormende ronde en daarna volgt een
definitief voorstel.
Hanife is er nieuwsgierig naar of de betrokkenheid van burgers is
vergroot na invoering van het Raadsplein. Martin Frensel geeft aan dat
als het al te bepalen is het nu in ieder geval nog te vroeg is. Het is
voor burgers wel duidelijker te bepalen wanneer ze kunnen deelnemen in
het beleidsproces. Femmianne vermoedt dat als je burgers uitgenodigd
voor het raadsplein zij zich serieus genomen voelen. Zij vraagt wie de
voorzitter is van het raadsplein. De griffier vertelt dat er voor de
informatie en meningsvormende ronde vijf verschillende raadsleden
voorzitter zijn. Bij de besluitvormende ronde zit de burgemeester
voor. Femmianne vraagt of het raadplein in meer gemeente is ingevoerd.
Martin Frensel vertelt dat na invoering van het dualisme
gemeentebesturen er meer over nadenken hoe het besluitvormingsproces
moet plaatsvinden en dat er verschillende vormen van raadspleinen zijn
ingevoerd. Na 1 jaar zal in Zwolle de evaluatie van het Raadsplein
plaatsvinden en besluit de gemeente hoe het verder gaat. Ziya vraagt
hoe de drie functies van de gemeenteraad zoals het kaders tellen, het
controleren, passen in het Raadplein. Hij ervaart de werkwijze van de
gemeenteraad soms als ad hoc. Martin Frensel vertelt dat bij
behandeling van de begroting en tussentijdse rapportages de
gemeenteraad zijn functies uitoefent. Ziya vraagt hoe het zit met
wetgeving die van de rijksoverheid komt. De griffier vertelt dat
wetgeving zoals de WWB, WMO en onderwijshuisvesting wordt overgeheveld
van rijk naar gemeente.
De gemeenteraad heeft zijn eigen ondersteuning, de Griffie. De Griffie
is onafhankelijk van de ambtelijke organisatie en is benoemd door de
gemeenteraad en niet door het college. Als er vragen zijn kunnen wij
bij hen terecht. De voorzitter bedankt Martin Frensel voor zijn
aanwezigheid en heldere toelichting en geeft aan dat wij tijdens de
studiedag zullen af tasten hoe de Integratieraad om kan gaan met de
nieuwe vergaderstructuur van de raad.
4. Vaststellen notulen en afsprakenlijst (vergadering 24 september 2008 en
22 oktober 2008)
Notulen 24 september 2008. Hanife geeft aan dat de formulering van de
laatste zin van de vierde alinea op bladzijde 7 niet klopt. Deze zin
wordt aangepast. De notulen 22 oktober en 19 november worden
vastgesteld. Naar aanleiding van de notulen van 19 november deelt de
voorzitter mee dat Harry Bol ervoor zal pleiten dat iemand van de
integratieraad zitting neemt in de cliëntenraad SoZa.
5.1 Mededelingen en informatie (reeds schriftelijk verstrekt)
Werkplannen 2009
De voorzitter doet een oproep aan de werkgroepen om hun werkplannen in
te leveren.
Workshop huiselijk geweld in allochtone kring
Jan en Edith hebben de workshop als waardevol ervaren. Jan staat stil
bij het interview van een man en voormalig pleger van huiselijk
geweld. Na het volgen van een cursus is het besef onttaan dat het
plegen van huiselijk geweld eerder een teken van zwakte is dan
overwicht. Edith is onder de indruk van het resultaat van de inzet van
intermediairs bij het bespreekbaar maken van huiselijk geweld onder
vrouwen.
Homo-emancipatie
De voorzitter informeert de leden over de regiegroep homo-emancipatie.
De regiegroep is twee keer bijeen geweest. Variya en Movisie hebben
een voorstel gedaan voor een inventarisatieonderzoek. Variya wilde
vertegenwoordigers en sleutelfiguren interviewen. Movisie wilde
individuen benaderen en interviewen. In de regiegroep is besloten dat
de wethouders eerst de Imans, voorgangers van migrantenkerken en
sleutelfiguren uitnodigt voor een vertrouwelijke bijeenkomst om het
beleid van gemeente Zwolle toe te lichten voordat een
inventarisatieonderzoek van start kan gaan.
Huiselijk geweld
De voorzitter deelt de vergadering mee dat een conceptadviesaanvraag
van de afdeling Maatschappelijk Ontwikkeling over huiselijk geweld is
ontvangen. Deze aanvraag sluit niet aan op een eerder gesprek met
betrokken ambtenaar. Ook wordt het kader waarbinnen het college de
Integratieraad om advies vraagt, niet duidelijk. We zullen een
afspraak maken met de behandelend ambtenaar voor nadere toelichting.
Over de voortgang, worden de leden geïnformeerd.
Jubileumbijeenkomst Saluti
De voorzitter en vicevoorzitter zijn bij de jubileumbijeenkomst
geweest. Saluti maakt voor haar advisering gebruik van een achterban
van deskundige. Verder ontvangen ze vanuit de universiteit Utrecht
ondersteuning bij het doen van onderzoek. Misschien kunnen we er
tijdens onze studiedag bij stilstaan of het op deze wijze inzetten van
deskundigen en studenten iets voor ons kan zijn. Ziya vraagt wat de
werkzaamheden van Saluti hebben opgeleverd. De voorzitter wijst hem op
het evaluatieonderzoek dat ze hebben gedaan. Het is mogelijk om het
onderzoek te verspreiden en het te bespreken op de studiedag. Ziya
vindt dat onderwerpen die het college leuk vindt zoals
homo-emancipatie worden opgeblazen terwijl het college minder doet met
andere belangrijke adviezen. Jeroen is van mening dat het gebruik van
externen goed kan werken. De Integratieraad dan wel vooraf moet
duidelijk zijn doelstelling bepalen. De Integratieraad is nu
onafhankelijk in zijn advies en ook de beleidssecretaris niet in
dienst van de gemeente. Hij wijst erop dat het een voordeel kan zijn
om een secretaris te hebben in dienst van de gemeente. Vooral in het
contact met het ambtelijk apparaat. Hanife vraagt of er nog ruimte is
in het programma van de studiedag. Ze zal graag een stukje
communicatietraining ontvangen. De voorzitter zegt toe haar verzoek in
overweging te nemen.
5.2 Mededelingen en informatie uit de werkgroepen
Uit de werkgroep cultuur
Jeroen heeft contact gehad met Sikko Cleveringa. Hij vraagt of hij
inmiddels contact heeft opgenomen met het secretariaat. Tot op heden
heeft de secretaris niets gehoord. Jeroen geeft aan dat stil is vanuit
Odeon. Met Karin White is afgesproken dat Femmianne en hij zouden
aanschuiven bij een werkgroep, maar ze hebben nog geen uitnodiging
ontvangen. De voorzitter vraagt of de werkgroep cultuur volgende
vergadering met een plan van aanpak komt. Afgesproken wordt dat de
werkgroep een plan van aanpak uitreikt tijdens de volgende
vergadering.
Uit de werkgroep arbeid
De werkgroep heeft een concept vragenlijst uitgewerkt voor een
interview met het CWI. Deze vragenlijst wordt uitgereikt. De werkgroep
vraagt of de leden hun opmerkingen en aanvullingen op de lijst deze
week willen doorgeven aan Anna. De secretaris zal de vragenlijst
digitaal versturen aan alle leden zodat de leden de kans krijgen
tijdig te reageren.
Onderzoek mantelzorgers
Femmianne vertelt dat het 1e conceptrapport van het onderzoek onder
mantelzorgers binnenkort gereed is. Ze verwacht dat eindrapportage in
december verschijnt. Zij heeft, ondanks de inzet van een ieder, minder
jongeren en allochtonen bereikt dan ze had gewild. Dus mocht er nog
iemand zijn dan houdt ze zich aanbevolen.
6. Wat verder ter tafel komt en rondvraag
Ziya brengt een voorstel in. Hij stelt voor dat Integratieraad een
persbericht uitbrengt naar aanleiding van het vertrek van Ella
Vogelaar. Voordat zij aantrad was de trend in het integratiedebat dat
wie de hardste woorden over allochtonen uitsprak, de hoofdprijs won.
Minister Ella Vogelaar heeft een andere trend gebracht. Ziya vindt het
belangrijk dat de toon van Ella Vogelaar in het integratiedebat wordt
voortgezet. Hij vreest dat onze huidige regering met haar vertrek weer
kiest voor de harde toon en de harde aanpak. Jeroen is ook van mening
dat de toon van Vogelaar anders is. Zij heeft volgens hem niet moeten
vertrekken omdat haar toon gematigd was, maar om partij politieke
redenen. De wijze waarop ze opereerde heeft haar vertrek ingeluid.
Hanife bevestigd dat hoewel ze een andere toon heeft gezet haar partij
het vertrouwen in haar functioneren heeft opgezet.
Ziya geeft aan dat Verdonk mensen heeft afgebrand, mensen heeft
teruggestuurd die zijn vermoord en zij komt ermee weg. Het gaat Ziya
om de toonzetting, fatsoenlijker en menselijker. Ziya denkt dat ze
onder meer daarom is weggestuurd. Jan zegt dat hij heeft gelezen dat
de manier waarop Vogelaar het beleid uitvoerde door de
coalitiepartijen niet werd gewaardeerd. Ze heeft een aantal politieke
missers gemaakt. Hij is hoopvol over wat Vogelaar wilde bereiken en de
aanpak waar ze voorstond. Hij denkt dat het een goede manier is en dat
we niet terug moeten naar de tijd hiervoor. Hij vraagt zich af wat een
signaal van de Zwolse Integratieraad voor betekenis heeft in politiek
Den Haag.
MaryAnn vindt dat we onvoldoende kennis en informatie hebben over wat
zich werkelijk heeft afgespeeld. Ziya denkt dat als we de aanval kiest
de mensen naar ons, de Integratieraad, toekomen. Ook Trijnie heeft
twijfels over een signaal naar de landelijke politiek van de
Integratieraad in Zwolle. Jeroen stelt voor om in het voorwoord van
werkplan 2009 aandacht te besteden aan de veranderende toon in het
Integratiedebat. Els denkt dat we aandacht kunnen besteden aan de
goede dingen die Vogelaar heeft gedaan. Jan stelt voor dat we het
werkplan aangrijpen om een signaal af te geven en bij het uitkomen
ervan een perscommuniqué kunnen geven. Hanife vindt dat dit mosterd na
de maaltijd is. De voorzitter is van mening dat je het oordeel over
het beleid van Vogelaar ergens aan moet kunnen ophangen. Het past
misschien in een terugblik op de Integratieraad 5 jaar die wij in het
licht van de bijeenkomst met de gemeenteraad kunnen uitgeven of we
kunnen er aandacht aan besteden in het jaarverslag van 2008. Ziya
vindt het signaal vanuit Den Haag slecht. De vraag is welk effect je
wilt bereiken. Jan zegt dat het nu actueel is.
Afgesproken wordt dat Ziya en Jan met een opzet komen. We zullen het
stuk verwerken in de terugblik van de Integratieraad 5 jaar.
7. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering door de aanwezigen te bedanken voor
hun inbreng.
Bron: Integratieraad
Datum van 13-11-2008 tot 12-11-2009