Gemeente Zwolle

Integratieraad, conceptverslag bijeenkomst 19 november 2008

Presentielijst

Stuknummer:2008-140

Onderwerp:Conceptverslag bijeenkomst Integratieraad Zwolle Datum:woensdag 19 november 2008
Locatie:Thomas à Kempiszaal, stadhuis Zwolle
Aanwezig:
Leden:Leden:Anna Arodji, Hanife Aydin, Trijnie Bos, Femmianne Bredewold, MaryAnn Chua, Ayésha Leito, Ziya Özcan, Sroetie Patandin, Jeroen Pattipeilohy, Els Reims, Jan Scholten
Voorzitter:Jitro Ubro
Secretaris: Edith van der Hoek
Afwezig m.k.:Ahmed Abdi Mahamud, Otjep Rahantoknam (adviseur onderwijs)
Afwezig z.k.:
Namens gemeente:Martin Frensel
Gastsprekers:
Publieke belangstelling:geen


1. Opening door de voorzitter en vaststellen agenda

De voorzitter, Jitro Ubro, opent de vergadering, door iedereen welkom te heten. Een bijzonder welkom is er voor de raadsgriffier, de heer Martin Frensel en de nieuwe leden Trijnie Bos en Ayésha Leito.


2.1 Inspreek mogelijkheid voor het publiek

De voorzitter stelt vast dat zich geen insprekers hebben gemeld.

2.2 Inventarisatie van onderwerpen voor 'Wat verder ter tafel komt en rondvraag' (agendapunt 6)

Ziya Özcan meldt zich aan.


3. Inhoudelijke onderwerpen

3.1Het Raadsplein
De voorzitter stelt de heer Frensel voor die vanavond een toelichting zal geven over de nieuwe vergaderstructuur van de gemeenteraad, het Raadsplein. De heer Frensel bedankt de Integratieraad voor de uitnodiging voor de vergadering.
Hij is blij dat hij ons mag uitleggen hoe de democratie werkt. De heer Frensel is per 1 september jl. raadsgriffier in Zwolle. Hij is de opvolger van Bart Schutte. Per 1 september is ook het Raadsplein van start gegaan. De gemeenteraad wil met het Raadsplein het debat tussen de raadsleden bevorderen, efficiënter vergaderen en burgers meer betrekken. Martin Frensel vertelt eerst iets over de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft 3 hoofdtaken: volksvertegenwoordiging, kaders stellen en opdrachten hiervoor meegeven aan het college van B&W en controleren.

De gemeenteraad onderhoudt als volksvertegenwoordiger het contact met de burgers en inventariseert wat leeft in de samenleving. Vervolgens toets de gemeenteraad dat wat leeft aan het eigen gedachten goed. In deze tijd zie je een andere benadering. De gemeenteraad vraagt aan de mensen in de stad wat ze willen en probeert hiermee aan de slag te gaan.
De gemeenteraad stelt ook de kaders vast. Dit betekent dat de raad beleidsplannen vaststelt en de begroting goedkeurt. De gemeenteraad gebruikt de evaluaties van beleid en jaarrekening en het jaarverslag om te controleren.

Het raadsplein bestaat uit 3 ronden, de informatieronde, de debatronde en de besluitvormende ronde. Jeroen vraagt of het initiatief om deel te nemen aan de informatieronde bij de burgers ligt of bij de gemeenteraad. Martin Frensel vertelt dat je je kunt aanmelden om in te spreken voor een punt dat al op de agenda staat. Voor punten die niet op de agenda staan wordt het lastig. Als je als burgers iets op de agenda wil zetten van de informatieronde dan kun je dat proberen via één van de raadsleden of je kunt de raad een brief schrijven. Deze brief komt op de lijst van ingekomen stukken en de agendacommissie kan je brief agenderen. Jitro zegt dat de Integratieraad, als adviesorgaan van het college, de gemeenteraad niet direct kan benaderen tenzij de Integratieraad er met het college niet uitkomt. Jeroen oppert dat je een derde jouw punt kunt laten aandragen. Martin Frensel zegt dat het aanmelden om in te spreken alleen zinvol is als de gemeenteraadsleden je ook bij het gesprek betrekken en vragen stellen.

De meningsvormende ronde is alleen zinvol als partijen verschillen van mening. Van te voren wordt een debatvraag geformuleerd. De besluitvormende ronde is zoals het woord al zegt om besluiten te nemen. Tussen elke ronde zit een periode van 2 weken. Hanife vraagt wanneer er wordt vastgesteld dat er na de informatieronde een meningsvormende ronde komt. Martin Frensel vertelt dat dit diezelfde avond gebeurt. De voorzitter constateert dat sommige onderwerpen wel een lange doorlooptijd kunnen hebben. Martin Frensel legt uit dat de griffie de stukken van te voren screenend op politiek gevoelig stukken en hamerstukken. De agendacommissie van de raad besluit uiteindelijk naar welke ronde een onderwerp gaat. Jitro vraagt of raadsleden tussentijd met ons kunnen spreken over onderwerpen waarover de Integratieraad een advies heeft gegeven en die in de informatieronde aan de orde zijn geweest en die doorgaan naar de debatronde. Martin Frensel legt uit dat als raadsleden nog vragen hebben er na een informatieronde nog een informatieronde kan volgen. Ook na een debatronde kan een onderwerp terugkomen in de informatieronde. Jan vraagt in welke ronde de Integratieraad adviseert. Martin Frensel geeft aan dat de Integratieraad alleen in de informatieronde kan adviseren. Jan vraagt of het wenselijk is dat onze instellingsbeschikking verandert. Nu is de Integratieraad adviesorgaan van het college. Martin Frensel legt uit dat je als adviesorgaan van het college veel eerder in de beleidscyclus betrokken wordt. Bij de gemeenteraad kan je pas bij het advies betrokken worden als het college het beleidstuk al heeft vastgesteld. Jan vraagt of de gemeenteraad de mogelijkheid heeft om ons te vragen voor de informatieronde. Jan Frensel geeft aan dat je op de uitnodiging kan ingaan of niet.

Tijdens de meningsvormende ronde vindt de politieke discussie plaats tussen de gemeenteraad en het college en tussen de fracties onderling. Bij een voorstel waarbij de raad kiest uit verschillende oplossingsrichtingen is het debat vaak leuker.

De besluitvormende ronde, het woord zegt voldoende. De zogenaamde A-stukken zijn hamerstukken. De gemeenteraad behandelt het voorstel als een B-stuk als er meningsverschillen zijn. Partijen kunnen wijzigingsamendementen en moties indienen. Jitro constateert dat de Integratieraad geen rol speelt als partijen wijzigingsamendementen indienen die gebaseerd zijn op ons advies.

Met het instellen van het raadsplein wil de gemeenteraad de betrokkenheid van burgers vergroten. Tijdens de informatieronde hanteert de raad een strakke planning. Verder schuift de raad geen onderwerpen meer door. Dit is duidelijk voor burgers, ambtenaren en raadsleden. Jitro vraagt of de gemeenteraad nog wel onderwerpen kan afvoeren. Martin Frensel legt uit dat dit kan gebeuren bij een onvoldragen voorstel. Anna vraagt hoe de besluitvorming in de gemeenteraad tot stand komt. De griffier legt uit dat 1/5 van de raad nodig is om een onderwerp te agenderen en dat besluitvorming volgt bij een meerderheid van de stemmen.

Er zijn drie soorten voorstellen die de gemeenteraad bij het raadsplein behandelt. De informatienota's, als het college er iets ter informatie aan de raad voorlegt. Dit komt voor als de gemeenteraad niet bevoegd is om het onderwerp te behandelen maar het college. Het kan ook zo zijn dat de gemeenteraad wel bevoegd is maar er nog geen besluitvorming plaatsvindt. Een opinienota is een voorstel dat het college gebruikt aan de voorkant van een nieuw beleidsproces voordat het college aan de slag gaat. De gemeenteraad behandelt de opinienota in de informatie ronde en meningsvormende ronde en daarna volgt een definitief voorstel.

Hanife is er nieuwsgierig naar of de betrokkenheid van burgers is vergroot na invoering van het Raadsplein. Martin Frensel geeft aan dat als het al te bepalen is het nu in ieder geval nog te vroeg is. Het is voor burgers wel duidelijker te bepalen wanneer ze kunnen deelnemen in het beleidsproces. Femmianne vermoedt dat als je burgers uitgenodigd voor het raadsplein zij zich serieus genomen voelen. Zij vraagt wie de voorzitter is van het raadsplein. De griffier vertelt dat er voor de informatie en meningsvormende ronde vijf verschillende raadsleden voorzitter zijn. Bij de besluitvormende ronde zit de burgemeester voor. Femmianne vraagt of het raadplein in meer gemeente is ingevoerd. Martin Frensel vertelt dat na invoering van het dualisme gemeentebesturen er meer over nadenken hoe het besluitvormingsproces moet plaatsvinden en dat er verschillende vormen van raadspleinen zijn ingevoerd. Na 1 jaar zal in Zwolle de evaluatie van het Raadsplein plaatsvinden en besluit de gemeente hoe het verder gaat. Ziya vraagt hoe de drie functies van de gemeenteraad zoals het kaders tellen, het controleren, passen in het Raadplein. Hij ervaart de werkwijze van de gemeenteraad soms als ad hoc. Martin Frensel vertelt dat bij behandeling van de begroting en tussentijdse rapportages de gemeenteraad zijn functies uitoefent. Ziya vraagt hoe het zit met wetgeving die van de rijksoverheid komt. De griffier vertelt dat wetgeving zoals de WWB, WMO en onderwijshuisvesting wordt overgeheveld van rijk naar gemeente.

De gemeenteraad heeft zijn eigen ondersteuning, de Griffie. De Griffie is onafhankelijk van de ambtelijke organisatie en is benoemd door de gemeenteraad en niet door het college. Als er vragen zijn kunnen wij bij hen terecht. De voorzitter bedankt Martin Frensel voor zijn aanwezigheid en heldere toelichting en geeft aan dat wij tijdens de studiedag zullen af tasten hoe de Integratieraad om kan gaan met de nieuwe vergaderstructuur van de raad.


4. Vaststellen notulen en afsprakenlijst (vergadering 24 september 2008 en 22 oktober 2008)

Notulen 24 september 2008. Hanife geeft aan dat de formulering van de laatste zin van de vierde alinea op bladzijde 7 niet klopt. Deze zin wordt aangepast. De notulen 22 oktober en 19 november worden vastgesteld. Naar aanleiding van de notulen van 19 november deelt de voorzitter mee dat Harry Bol ervoor zal pleiten dat iemand van de integratieraad zitting neemt in de cliëntenraad SoZa.


5.1 Mededelingen en informatie (reeds schriftelijk verstrekt)

Werkplannen 2009
De voorzitter doet een oproep aan de werkgroepen om hun werkplannen in te leveren.

Workshop huiselijk geweld in allochtone kring
Jan en Edith hebben de workshop als waardevol ervaren. Jan staat stil bij het interview van een man en voormalig pleger van huiselijk geweld. Na het volgen van een cursus is het besef onttaan dat het plegen van huiselijk geweld eerder een teken van zwakte is dan overwicht. Edith is onder de indruk van het resultaat van de inzet van intermediairs bij het bespreekbaar maken van huiselijk geweld onder vrouwen.

Homo-emancipatie
De voorzitter informeert de leden over de regiegroep homo-emancipatie. De regiegroep is twee keer bijeen geweest. Variya en Movisie hebben een voorstel gedaan voor een inventarisatieonderzoek. Variya wilde vertegenwoordigers en sleutelfiguren interviewen. Movisie wilde individuen benaderen en interviewen. In de regiegroep is besloten dat de wethouders eerst de Imans, voorgangers van migrantenkerken en sleutelfiguren uitnodigt voor een vertrouwelijke bijeenkomst om het beleid van gemeente Zwolle toe te lichten voordat een inventarisatieonderzoek van start kan gaan.

Huiselijk geweld
De voorzitter deelt de vergadering mee dat een conceptadviesaanvraag van de afdeling Maatschappelijk Ontwikkeling over huiselijk geweld is ontvangen. Deze aanvraag sluit niet aan op een eerder gesprek met betrokken ambtenaar. Ook wordt het kader waarbinnen het college de Integratieraad om advies vraagt, niet duidelijk. We zullen een afspraak maken met de behandelend ambtenaar voor nadere toelichting. Over de voortgang, worden de leden geïnformeerd.

Jubileumbijeenkomst Saluti
De voorzitter en vicevoorzitter zijn bij de jubileumbijeenkomst geweest. Saluti maakt voor haar advisering gebruik van een achterban van deskundige. Verder ontvangen ze vanuit de universiteit Utrecht ondersteuning bij het doen van onderzoek. Misschien kunnen we er tijdens onze studiedag bij stilstaan of het op deze wijze inzetten van deskundigen en studenten iets voor ons kan zijn. Ziya vraagt wat de werkzaamheden van Saluti hebben opgeleverd. De voorzitter wijst hem op het evaluatieonderzoek dat ze hebben gedaan. Het is mogelijk om het onderzoek te verspreiden en het te bespreken op de studiedag. Ziya vindt dat onderwerpen die het college leuk vindt zoals homo-emancipatie worden opgeblazen terwijl het college minder doet met andere belangrijke adviezen. Jeroen is van mening dat het gebruik van externen goed kan werken. De Integratieraad dan wel vooraf moet duidelijk zijn doelstelling bepalen. De Integratieraad is nu onafhankelijk in zijn advies en ook de beleidssecretaris niet in dienst van de gemeente. Hij wijst erop dat het een voordeel kan zijn om een secretaris te hebben in dienst van de gemeente. Vooral in het contact met het ambtelijk apparaat. Hanife vraagt of er nog ruimte is in het programma van de studiedag. Ze zal graag een stukje communicatietraining ontvangen. De voorzitter zegt toe haar verzoek in overweging te nemen.

5.2 Mededelingen en informatie uit de werkgroepen

Uit de werkgroep cultuur
Jeroen heeft contact gehad met Sikko Cleveringa. Hij vraagt of hij inmiddels contact heeft opgenomen met het secretariaat. Tot op heden heeft de secretaris niets gehoord. Jeroen geeft aan dat stil is vanuit Odeon. Met Karin White is afgesproken dat Femmianne en hij zouden aanschuiven bij een werkgroep, maar ze hebben nog geen uitnodiging ontvangen. De voorzitter vraagt of de werkgroep cultuur volgende vergadering met een plan van aanpak komt. Afgesproken wordt dat de werkgroep een plan van aanpak uitreikt tijdens de volgende vergadering.

Uit de werkgroep arbeid
De werkgroep heeft een concept vragenlijst uitgewerkt voor een interview met het CWI. Deze vragenlijst wordt uitgereikt. De werkgroep vraagt of de leden hun opmerkingen en aanvullingen op de lijst deze week willen doorgeven aan Anna. De secretaris zal de vragenlijst digitaal versturen aan alle leden zodat de leden de kans krijgen tijdig te reageren.

Onderzoek mantelzorgers
Femmianne vertelt dat het 1e conceptrapport van het onderzoek onder mantelzorgers binnenkort gereed is. Ze verwacht dat eindrapportage in december verschijnt. Zij heeft, ondanks de inzet van een ieder, minder jongeren en allochtonen bereikt dan ze had gewild. Dus mocht er nog iemand zijn dan houdt ze zich aanbevolen.


6. Wat verder ter tafel komt en rondvraag

Ziya brengt een voorstel in. Hij stelt voor dat Integratieraad een persbericht uitbrengt naar aanleiding van het vertrek van Ella Vogelaar. Voordat zij aantrad was de trend in het integratiedebat dat wie de hardste woorden over allochtonen uitsprak, de hoofdprijs won. Minister Ella Vogelaar heeft een andere trend gebracht. Ziya vindt het belangrijk dat de toon van Ella Vogelaar in het integratiedebat wordt voortgezet. Hij vreest dat onze huidige regering met haar vertrek weer kiest voor de harde toon en de harde aanpak. Jeroen is ook van mening dat de toon van Vogelaar anders is. Zij heeft volgens hem niet moeten vertrekken omdat haar toon gematigd was, maar om partij politieke redenen. De wijze waarop ze opereerde heeft haar vertrek ingeluid. Hanife bevestigd dat hoewel ze een andere toon heeft gezet haar partij het vertrouwen in haar functioneren heeft opgezet. Ziya geeft aan dat Verdonk mensen heeft afgebrand, mensen heeft teruggestuurd die zijn vermoord en zij komt ermee weg. Het gaat Ziya om de toonzetting, fatsoenlijker en menselijker. Ziya denkt dat ze onder meer daarom is weggestuurd. Jan zegt dat hij heeft gelezen dat de manier waarop Vogelaar het beleid uitvoerde door de coalitiepartijen niet werd gewaardeerd. Ze heeft een aantal politieke missers gemaakt. Hij is hoopvol over wat Vogelaar wilde bereiken en de aanpak waar ze voorstond. Hij denkt dat het een goede manier is en dat we niet terug moeten naar de tijd hiervoor. Hij vraagt zich af wat een signaal van de Zwolse Integratieraad voor betekenis heeft in politiek Den Haag.

MaryAnn vindt dat we onvoldoende kennis en informatie hebben over wat zich werkelijk heeft afgespeeld. Ziya denkt dat als we de aanval kiest de mensen naar ons, de Integratieraad, toekomen. Ook Trijnie heeft twijfels over een signaal naar de landelijke politiek van de Integratieraad in Zwolle. Jeroen stelt voor om in het voorwoord van werkplan 2009 aandacht te besteden aan de veranderende toon in het Integratiedebat. Els denkt dat we aandacht kunnen besteden aan de goede dingen die Vogelaar heeft gedaan. Jan stelt voor dat we het werkplan aangrijpen om een signaal af te geven en bij het uitkomen ervan een perscommuniqué kunnen geven. Hanife vindt dat dit mosterd na de maaltijd is. De voorzitter is van mening dat je het oordeel over het beleid van Vogelaar ergens aan moet kunnen ophangen. Het past misschien in een terugblik op de Integratieraad 5 jaar die wij in het licht van de bijeenkomst met de gemeenteraad kunnen uitgeven of we kunnen er aandacht aan besteden in het jaarverslag van 2008. Ziya vindt het signaal vanuit Den Haag slecht. De vraag is welk effect je wilt bereiken. Jan zegt dat het nu actueel is.

Afgesproken wordt dat Ziya en Jan met een opzet komen. We zullen het stuk verwerken in de terugblik van de Integratieraad 5 jaar.


7. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering door de aanwezigen te bedanken voor hun inbreng.

Bron: Integratieraad
Datum van 13-11-2008 tot 12-11-2009