Vrije Universiteit Amsterdam

Virtual reality in onderzoek en onderwijs


* Startdatum 08-12-2008


* Tijd 10.45


* Locatie Aula


* Titel Virtual reality in onderzoek en onderwijs


* Plaats Aula


* Spreker D.M. Germans


* Promotor prof.dr.ir. H.E. Bal


* Onderdeel Faculteit der Exacte Wetenschappen


* Wetenschapsgebied Exacte wetenschappen


* Evenementtype Promotie

Het proefschrift van Desmond Germans laat zien hoe een Tiled Display ontwikkeld kan worden voor een klaslokaal en hoe een software-architectuur opgezet kan worden om eenvoudig gebruik te maken van virtual reality technologie.

Virtual reality is een verzamelnaam voor technologie en software waarmee een gebruiker een virtuele wereld kan bekijken en manipuleren zonder daarbij gehinderd te worden door de wetten van onze natuur. Dit is bij uitstek geschikt voor visualisatie van gewoonlijk onzichtbare of onhandelbare informatie. Zo wordt virtual reality gebruikt bij scheikunde om interactie met moleculen te bekijken, maar ook bij sterrenkunde om complete sterrenstelsels te bestuderen. Virtual reality leent zich verder bij uitstek als lesmiddel om principes uit te leggen van de wiskunde, natuurkunde, enzovoort.

Echter, succesvol gebruik van virtual reality in de klas en bij onderzoek blijft achterwege. Dit komt voornamelijk door de onbereikbaarheid van virtual reality technologie (dure en zeldzame apparatuur) en de noodzaak voor specialisten om de technologie te bedienen.

Germans laat zien hoe een Tiled Display ontwikkeld kan worden voor een klaslokaal. Dit is een levensgroot en betaalbaar 3D stereoscopisch schoolbord. Verder beschrijft hij hoe een software-architectuur opgezet kan worden om eenvoudig gebruik te maken van virtual reality technologie (inclusief dit Tiled Display).

Gedurende twee jaar is er door verschillende faculteiten aan de Vrije Universiteit college gegeven met een Tiled Display. Germans beschrijft de opgedane ervaringen en een aantal uitgewerkte toepassingen in het onderzoek (scheikunde, tandheelkunde) om het gebruik van de software-architectuur te demonstreren.