Virtual reality in onderzoek en onderwijs
* Startdatum 08-12-2008
* Tijd 10.45
* Locatie Aula
* Titel Virtual reality in onderzoek en onderwijs
* Plaats Aula
* Spreker D.M. Germans
* Promotor prof.dr.ir. H.E. Bal
* Onderdeel Faculteit der Exacte Wetenschappen
* Wetenschapsgebied Exacte wetenschappen
* Evenementtype Promotie
Het proefschrift van Desmond Germans laat zien hoe een Tiled Display
ontwikkeld kan worden voor een klaslokaal en hoe een
software-architectuur opgezet kan worden om eenvoudig gebruik te maken
van virtual reality technologie.
Virtual reality is een verzamelnaam voor technologie en software
waarmee een gebruiker een virtuele wereld kan bekijken en manipuleren
zonder daarbij gehinderd te worden door de wetten van onze natuur. Dit
is bij uitstek geschikt voor visualisatie van gewoonlijk onzichtbare
of onhandelbare informatie. Zo wordt virtual reality gebruikt bij
scheikunde om interactie met moleculen te bekijken, maar ook bij
sterrenkunde om complete sterrenstelsels te bestuderen. Virtual
reality leent zich verder bij uitstek als lesmiddel om principes uit
te leggen van de wiskunde, natuurkunde, enzovoort.
Echter, succesvol gebruik van virtual reality in de klas en bij
onderzoek blijft achterwege. Dit komt voornamelijk door de
onbereikbaarheid van virtual reality technologie (dure en zeldzame
apparatuur) en de noodzaak voor specialisten om de technologie te
bedienen.
Germans laat zien hoe een Tiled Display ontwikkeld kan worden voor een
klaslokaal. Dit is een levensgroot en betaalbaar 3D stereoscopisch
schoolbord. Verder beschrijft hij hoe een software-architectuur
opgezet kan worden om eenvoudig gebruik te maken van virtual reality
technologie (inclusief dit Tiled Display).
Gedurende twee jaar is er door verschillende faculteiten aan de Vrije
Universiteit college gegeven met een Tiled Display. Germans beschrijft
de opgedane ervaringen en een aantal uitgewerkte toepassingen in het
onderzoek (scheikunde, tandheelkunde) om het gebruik van de
software-architectuur te demonstreren.