abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 december 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
CEND/DAB-2008/2407 -
Onderwerp
Schriftelijke reactie op nog openstaande vragen tijdens begrotingsbehandeling van
Verkeer en Waterstaat
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u conform afspraak een schriftelijke reactie op de vragen, die wij in
de tweede termijn van de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat omwille van
de tijd niet meer hebben kunnen beantwoorden. Tevens ontvangt u een gewijzigd
antwoord op een vraag van de heer Vendrik in eerste termijn. In het slot van het
schriftelijke antwoord is door de snelheid van werken een kleine incorrectie geslopen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
Bijlage 1: Reactie op openstaande vragen begrotingsbehandeling VenW d.d. 2 en 3
december 2008
Vraag Roemer (SP)
Kan de Tweede Kamer het onderzoeksrapport over de Arkefly-zaak ontvangen,
voordat het Algemeen Overleg over de geschillencommissie luchtvaart plaatsvindt?
Antwoord
Indien dit Algemeen Overleg niet voor eind januari plaatsvindt, zult u dit rapport dat
de Inspectie Verkeer en Waterstaat opstelt tijdig ontvangen.
Vraag Roemer (SP)
In het het onderzoek dat CE Delft in opdracht van KNV heeft gedaan naar welke
maatregelen kunnen leiden tot CO2-reductie in de verkeerssector is het gebruik van
elektrische treinen niet meegenomen, terwijl dit toch anderhalf procent van het totale
gebruik vormt. Wil het kabinet hiernaar nog eens kijken?
Antwoord
Over energiebesparing in de spoorsector zijn er meerjarenafspraken met NS en
ProRail. NS heeft als doelstelling om de CO2-uitstoot in 2020 met 20% te verlagen
ten opzichte van 1990. In dit verband wordt reeds gekeken naar het gebruik van
(elektrische) treinen.
Vraag Roemer (SP)
Wilt u nog reageren op 19-punten SP-actieplan voor de binnenvaart?
Antwoord:
Begin 2009 ontvangt de Kamer een meer specifieke reactie op de 19 punten van het
SP-actieplan. Mijn algemene oordeel zal overigens niet afwijken van hetgeen ik naar
aanleiding van dit actieplan heb meegedeeld in mijn brief van 28 november
jongstleden.
Vraag Koopmans
Is de 6,1 mln gulden voor de N35, die vorig jaar bij de begrotingsbehandeling is
toegezegd, geregeld en gaat u met de regio aan de slag om te kijken naar het
ontbrekende deel?
Antwoord
Ja, dit geld is geregeld en de regio is tevreden met de gemaakte afspraken. Als voor
het andere deel meer maatregelen nodig zouden zijn, komen wij hierover in het
voorjaar nader te spreken.
---
Vraag Nepperus
Wat is de inzet van de Rijncommissie? Wat zijn de resultaten tot nu toe? Hoe zorgen
de landen er zelf voor dat de Rijn minder vuil wordt?
Antwoord
Zowel Zwitserland en Duitsland dragen via een hoge graad van zuivering van hun stedelijk
en industrieel afvalwater bij aan de bestrijding van de verontreiniging van de Rijn. De
chemische kwaliteit van het Rijnwater is mede daardoor aanmerkelijk verbeterd. Er is
tegelijkertijd gewerkt aan de verbetering van de ecologische kwaliteit van de Rijn. De
terugkeer van de zalm in de Rijn is een goede indicatie van de bereikte resultaten. Door
middel van de Rijncommissie wordt ingezet op het bereiken van de doelstellingen van de
EU-kaderrichtlijn Water, Zwitserland werkt als niet-EU land vrijwillig mee aan het bereiken
van die doelstellingen.
Vraag Samsom (PvdA)
Is voor de begrotingsbehandeling volgend jaar een uitvoeringsplan gereed voor de A2-
corridor uit het Programma Hoogfrequent Spoor?
Antwoord
In het Algemeen Overleg Groei op het Spoor van 2 oktober jl. is afgesproken voor de
zomer van 2010 kabinetsbesluiten te hebben over de uitkomsten van de planstudies.
Ik gaf toen al aan het ambitieus te vinden om in anderhalf jaar planstudies met een
omvang van 4,5 miljard te doen, maar wel hiervoor te gaan. Hoewel ik de urgentie
van de heer Samsom deel, kan ik niet aan zijn verzoek tegemoet komen. Omdat de
planstudies met elkaar samenhangen, is het zeer ingewikkeld om één planstudie naar
voren te halen. Bovendien ontbreekt dan de tijd voor een zorgvuldige procesgang en
besluitvorming.
Vraag Roefs (PvdA):
Waarom is opdracht gegeven tot het RDW-onderzoek registratie snelle motorboten?
Antwoord:
In 2005 is discussie ontstaan over de registratie en kentekenaansprakelijkheid van
snelle motorboten. Dit heeft ook aandacht in de media gekregen. Naar aanleiding
daarvan heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan de RDW opdracht
gegeven onderzoek uit te voeren naar een systeem van registratie dat
kentekenaansprakelijkheid mogelijk maakt. Daarna bleven er nog een aantal vragen
over ten aanzien van de wijze van registratie, de administratieve lasten, de
noodzakelijke aanpassing van de wetgeving en de verhouding tussen de ernst en
omvang van het probleem in relatie tot de effectiviteit van mogelijke maatregelen en
wetswijzigingen. Zoals in het begrotingsdebat is aangegeven loopt hierover nader
onderzoek om een standpunt te kunnen innemen. Dit kan de Kamer medio 2009
tegemoet zien.
---
Vraag Madlener
Wanneer start de aanleg van de Tweede Coentunnel?
Antwoord
Op 3 december is het Tracébesluit onherroepelijk geworden. De voorbereiding van de
uitvoering kan nu beginnen. Als cf. planning over vier maanden het Tracébesluit van
de Westrandweg onherroepelijk wordt, gaat de bouw van start. De oplevering is
voorzien in 2012.
Vraag Vendrik (GroenLinks)
Is de brief over Schoon en Zuinig actueel in verband met het in Europees verband
afgelopen maandag bereikte akkoord?
Antwoord
Deze brief is actueel. Op 1 december 2008 is tussen Europese Commissie, het
Europees Parlement en de Raad een onderhandelingsresultaat bereikt. Het effect van
dit onderhandelingsresultaat op de CO2-doelen moet echter nog worden
doorgerekend en zal worden meegenomen in het beeld van de stand van zaken, dat ik
u in het debat heb toegezegd voor voorjaar 2009.
---
Bijlage 2: Gewijzigd antwoord op de vraag van de heer Vendrik over het onderzoek
naar de milieudifferentiatie (wijziging onderstreept)
Vendrik (GroenLinks)
Ik vraag de minister met goed onderbouwde scenario's te komen. Mijn technische
zorgen over de waarde van de modelmatige uitkomsten staan op dit A4 en wil ik
graag toevoegen aan de Handelingen. Graag een reactie van de minister.
Antwoord
Tijdens het AO ABvM van 18 november jl. heb ik onderzoek naar de verschillende
scenario's toegezegd. U krijgt nog een brief met een nadere toelichting op de te
onderzoeken scenario's. Ik kan u ook meegeven dat ik bij de rapportage van de scenario's
openheid geef over de aannames en invoervariabelen die gebruikt worden bij de
doorrekening van de verschillende varianten van de differentiatie naar milieukenmerken bij
de basisheffing van de kilometerprijs;Er hebben al zeer vele deskundigen naar de modellen
gekeken. Het wegverkeer is een uiterst complex systeem is dat zich maar moeilijk laat
modelleren, hierdoor zijn de schattingen van de effecten omgeven door
onzekerheidsmarges. Tijdens de hoorzitting van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer
en Waterstaat van de Tweede Kamer op 5 februari 2008 is het Centraal Planbureau (CPB)
ingegaan op deze onzekerheden. Op basis van de wetenschappelijke analyses naar de
effecten van variabele autolasten en de evaluaties van de stedelijke heffingen in Londen,
Stockholm, Singapore en Oslo komt het CPB tot de conclusie dat de geraamde effecten
plausibel zijn. De discussie over de modellen in de jaren
daarvoor hebben geleid tot verbeteringen van het Dynamo model. Voor de scenario's
zal met de nieuwste versie worden gerekend. Met u wordt door het kabinet de zorg
gedeeld over de onzekerheden van de verkeersmodellen. Dat is ook een van de
redenen waarom ik inzet op de mobiliteitsprojecten. Met de ervaring uit die projecten
hebben we de effecten in de praktijk zichtbaar en kunnen de modellen verbeterd
worden. Het animo voor het gebruik van de toekomstige gegevens uit de
mobiliteitsprojecten onder de wetenschap is nu al groot. Ook bezie ik nog de
mogelijkheid om in het onderzoek gevoeligheidsanalyses door te rekenen aangaande
economische randvoorwaarden in het model. Dit betreft bijvoorbeeld de hoogte van
de olieprijzen. Op de elasticiteiten van het model zelf kan geen gevoeligheidsanalyse
worden uitgevoerd, omdat deze vast binnen het model staan. In het onderzoek neem
ik ook een scenario mee waarin voor bestelbusjes en personenauto's het basistarief
wordt gedifferentieerd naar brandstofsoort, CO2 uitstoot en emissieklassen van het
voertuig. Voor de overige voertuigcategorieën (vrachtwagens en autobussen) zal een
kwalitatief onderzoek plaatsvinden, omdat op dit moment de verkeersmodellen niet
toereikend zijn. Onderzoeken van de overige door u genoemde varianten vallen
buiten de reikwijdte van het onderzoek. Die gaan immers over het differentiëren naar
milieukenmerken op basis van de voertuigkenmerken buiten de geldende
randvoorwaarden van eerlijkheid en lastenneutraliteit. Varianten voor een eerste tien
kilometer met een hoger tarief dan wel waarbij vervuilende auto's binnen het stedelijk
gebied een hoger tarief betalen vallen daarbuiten.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat