abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 december 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
CEND-HDJZ-2008-1680 sector SCH 31738-1/2008D14426
Onderwerp
Voorhang ontwerpbesluit houdende wijziging van het Rijnvaartpolitiereglement 1995
Geachte voorzitter,
In het kader van de voorhang van bovengenoemd ontwerpbesluit (hierna RPR 1995) heeft
u mij twee vragen gesteld die ik u bij deze graag beantwoord.
1. Wat zijn de concrete gevolgen van deze wijziging van het Rijnvaartpolitiereglement
1995 voor recreanten op het water, zoals zeeverkenners en andere bestuurders van
kleine recreatieve vaartuigen?
1. De wijziging van het RPR 1995 betreft de implementatie van een wijzigingsbesluit van
de CCR. De wijziging heeft geen specifieke nadelige gevolgen voor de recreatieve
vaart omdat de bepalingen die betrekking op de pleziervaart hebben bepalingen zijn
die gelden voor de gehele vaart. Zoals het uitbreiden van het verbod om aan
verkeerstekens aan te meren dat nu ook gaat gelden voor waarschuwingsvlotten met
verkeerstekens. In de praktijk worden die momenteel vooral door recreatievaartuigen
gebruikt om aan af te meren, maar hierdoor wordt de herkenbaarheid van de
verkeerstekens belemmerd of wordt soms zelfs het gehele waarschuwingsvlot van zijn
plaats getrokken. Daarnaast kan ook het invoeren van algemene ligverboden op de
Boven-Rijn, de Waal, Pannerdensch Kanaal, de Neder-Rijn en de Lek worden
genoemd. Dit is een gelijkschakeling met het Binnenvaartpolitiereglement.
2. Waarom zijn de wijzigingen in artikel 1.10 specifiek gericht op duwbakken?
2. In de tekst van artikel 1.10, tweede lid, waar u op doelt, wordt een technische
wijziging doorgevoerd. Die bepaling regelt namelijk nu al welke gegevens op de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
CEND-HDJZ-2008-1680 sector SCH
duwbak aanwezig moeten zijn. In plaats van echter het thans voorgeschreven
"officiële scheepsnummer" moet voortaan (of na vernieuwing van het huidige
certificaat van onderzoek) op nieuwe plaatjes "het uniek Europees
scheepsidentificatienummer"worden vermeld. Die wijziging van de benaming van het
scheepsnummer vloeit voort uit het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 en
geldt overigens niet alleen voor duwbakken, maar ook voor alle andere vaartuigen. De
wijziging voor de overige vaartuigen wordt met onderdeel F doorgevoerd.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat