abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 december 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/3277 -
Onderwerp
Reisinformatie toegankelijkheid stads- en streekvervoer
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg over toegankelijkheid openbaar vervoer van 4 september 2008
heb ik uw Kamer schriftelijke informatie toegezegd over de stand van zaken ten aanzien
van het aan reizigers beschikbaar stellen van informatie over de toegankelijkheid van het
openbaar vervoer. Hierover bericht ik u als volgt:
De komende jaren werk ik samen met decentrale overheden en vervoerbedrijven aan het
beter toegankelijk maken van het openbaar vervoer. Haltes en stations worden aangepast
en de vervoermiddelen worden vervangen door meer toegankelijk materieel. Decentrale
overheden hebben voor het stads- en streekvervoer de verantwoordelijkheid, doch ik
stimuleer deze ontwikkeling, onder meer met de bijdrage van 87 miljoen voor
halteaanpassingen.
De informatievoorziening over haltetoegankelijkheid vormt het sluitstuk van deze aanpak.
Ik onderschrijf de noodzaak hiervan. Daarom heb ik in de bestuursovereenkomsten met
decentrale overheden eind 2007 bepalingen op genomen op dit punt. Zo is expliciet
afgesproken dat per provincie of regio de desbetreffende OV-autoriteit afspraken zal
maken met de vervoerbedrijven aangaande de wijze van verstrekken van informatie aan
landelijke instellingen voor reisinformatie over welke haltes toegankelijk zijn. Daarnaast
worden in de AMvB `houdende regels betreffende aanpassingen in het openbaar vervoer
ten behoeve van toegankelijkheid' (Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of
chronische ziekte), die op dit moment wordt opgesteld, ook nadere eisen gesteld aan
reisinformatie.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGMo-2008/3277
Decentrale overheden zijn dus aan zet waar het gaat om de informatievoorziening over
haltetoegankelijkheid. En in een aantal provincies en regio's worden inmiddels ook al
eerste stappen gezet om daadwerkelijk te komen tot een goede informatievoorziening. Ik
hecht eraan dat dit niet beperkt blijft tot een aantal provincies en regio's en dat daarnaast
ook onderlinge afstemming plaatsvindt. De reiziger is gebaat bij uniforme reisinformatie.
Vanwege deze overweging heb ik daarom het initiatief genomen om te verkennen wat de
mogelijkheden zijn voor een landelijk systeem. In die verkenning ben ik gestuit op een
aantal problemen om te komen tot een landelijk systeem:
· Een complicerende factor bij de inwinning van de benodigde informatie is de
veelheid aan actoren en de verschillen per provincie/regio. Om kort het dilemma
te schetsen: er zijn in totaal 19 OV-autoriteiten zijnde de opdrachtgevers, en 500
wegbeheerders zijnde de uitvoerders. Die 500 wegbeheerders zijn weer uit te
splitsen in 12 provincies, 439 gemeenten, RWS, waterschappen en ook een aantal
private organisaties (bv. Schiphol) met ieder een eigen planning en
informatiesysteem.
· Momenteel bestaat er nog geen systeem, waarmee je een toegankelijke reis kan
plannen. Met de huidige reisinformatiesystemen zou alleen bepaald kunnen
worden of een geplande reis al dan niet toegankelijk is, daarbij ervan uitgaande
dat alle bussen nu reeds toegankelijk zijn. Ik ben een verkenning gestart naar de
mogelijkheden voor een systeem, die toegankelijke reizen kan plannen.
· Een technisch probleem is dat reisinformatiesystemen tot dusverre uitsluitend
gericht zijn op bestemmingen en niet op afzonderlijke haltes. Een bestemming
"stationsplein" kan bijvoorbeeld meerdere haltes bevatten, waarvan slecht één
toegankelijk is.
· Op Europees niveau is nog discussie over hoe invulling te geven aan uniforme
aanduidingen en symbolen voor toegankelijkheid. Ik acht het belangrijk voor de
herkenbaarheid voor de reiziger om zoveel mogelijk aan te sluiten op Europese
afspraken.
Decentrale overheden en vervoerders zijn de eerst verantwoordelijken, waar het gaat over
informatievoorziening over toegankelijkheid. Samen met hen ga ik aan de slag om deze
complicerende factoren zo effectief mogelijk op te pakken. Wij willen komen tot een
aanpak, die recht doet aan de gemaakte afspraken in de bestuursovereenkomsten. In het
aan u toegezegde Aanvalsplan Multimodale Reisinformatie, waarover u nog dit jaar nader
wordt geïnformeerd, schets ik die aanpak en ga ik in op de relatie met reisinformatie.
---
VenW/DGMo-2008/3277
Met een aantal provincies en regio's ben ik daarnaast op dit moment in overleg om de
mogelijkheden te verkennen op korte termijn een methodiek te testen voor de inwinning
van data en de integratie van toegankelijkheidsinformatie in een reisadvies. Ik zal u te
zijner tijd informeren over de resultaten van deze pilot en de eventuele verdere uitrol naar
andere provincies en regio's.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat