Project werft werklozen voor Service Telefooncentrale
Twee maanden geleden begonnen negen werklozen aan een opleiding tot
telefonist bij de Haagse Service Telefooncentrale. Gisteren haalden
vijf kandidaten de eindstreep: een certificaat én een baan.
Wethouder Kool feliciteert de geslaagden voor het behalen van hun
diploma De vijf nieuwbakken werknemers van het bedrijf, dat onder meer
de Grofvuiltelefoon, de Dokterstelefoon en servicediensten voor
woningcorporaties doet, kregen hun diploma uit handen van wethouder
Henk Kool (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).
,,Ik ben echt heel trots op jullie. Dat niet iedereen de opleiding en
de proefmaand bij STC goed heeft afgerond, geeft wel aan dat jullie
echt een baan hebben verworven die vaardigheden vereist.
Op Kools vraag wat de vijf nu het moeilijkst vonden, antwoordde Glenn
Francis: ,,Het afleren van stopwoordjes, zoals oké.
Volgens Hans Rietbroek, directeur van STC, bleek de beheersing van de
Nederlandse taal in de praktijk een groot struikelblok. De eisen in
het dienstverlenende werk dat STC doet zijn hoog; spraakverwarringen
kunnen immers grote gevolgen hebben.
Bij STC werken inmiddels 52 werknemers, maar volgens Hans Rietbroek is
er nog ruimte genoeg om meer mensen aan te nemen. Wethouder Kool zegde
daarop toe het project een vervolg te geven. ,,Wat mij betreft wordt
het selecteren van kandidaten voor een baan bij STC een permanent
proces.
Gemeente Den Haag