Gemeente Hoorn
Gemeente Hoorn handelt bezwaarschriften snel af
8 december 2008 - Uit onderzoek onder 18 middelgrote gemeenten is
gebleken dat Hoorn over 2007 93 procent van de bezwaarschriften
afhandelde binnen de wettelijke termijn. Daarmee is Hoorn
voorbeeldgemeente en koploper van de middelgrote gemeenten.
Sinds 2005 doet Hoorn mee in een vergelijkend onderzoek voor de
juridische functie van middelgrote gemeenten. Het doel van dit
onderzoek is om te bepalen waarom min of meer vergelijkbare gemeenten
verschillend scoren op diverse onderdelen van de juridische functie en
om zodoende tot best practices te komen. De bezwaren over
gemeentebelastingen zijn niet in het onderzoek opgenomen, omdat
daarvoor al drie specifieke onderzoeken bestaan.
Hoofdreden voor de hoge score van de gemeente Hoorn is dat niet alleen
de afdeling Juridische Zaken, maar alle afdelingen die in de procedure
een rol spelen een sterke focus op de termijnen hebben. Daarnaast
werkt de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften snel en zijn er
meer secretarissen om pieken beter te kunnen verwerken. Ook de
kant-en-klare ontwerpbeslissing die de Hoor- en Adviescommissie
presenteert draagt bij aan een snelle afhandeling.
Ook in de komende jaren hoopt de gemeente Hoorn de afhandelingsnelheid
van bezwaarschriften verder te kunnen verbeteren en te waarborgen. Zo
worden sinds 2008 ook hoorzittingen in de zomervakantie gepland en is
de voorbereiding gestart voor het invoeren van (pre-)mediation. In
2009 wordt een softwaresysteem geïmplementeerd waarin de status van
alle bezwaarschriften wordt bewaakt.