Ingezonden persbericht


Rotterdam, 7 december 2008

PERSBERICHT

Bisdom Rotterdam start Kerstcampagne "Impuls voor verbinding"

Bisdom Rotterdam start aan het begin van de Adventstijd het project 'Impuls voor verbinding' om parochies te ondersteunen, zodat zij opnieuw contact kunnen maken met parochianen die alleen op hoogtijdagen aan de kerk verbonden zijn. Kerstmis is bijvoorbeeld zo'n moment. Elke parochie zal direct na de Kerstvieringen aan de kerkgangers een 'Informatiepakket Verbinding' uitdelen, dat bestaat uit: een magazine 'Katholieken, wat ze geloven', een speciaal themanummer 'Verbinding' van het bisdomblad Tussenbeide en een toelichtende brief van Mgr. A.H. van Luyn sdb, bisschop van Rotterdam.

'Katholiek van huis uit' is een gebruikelijke manier waarop veel katholieken hun losse band met de katholieke Kerk beschrijven. Voor parochies is het moeilijk met deze groep in contact te komen. Er is één uitzondering: met Kerstmis zitten de kerken vol met mensen die zich 'katholiek van huis uit' noemen en die parochies graag wat vaker zouden zien. Het project 'Impuls voor verbinding' helpt hen daarbij. De toonzetting is positief. De Kerk heeft immers een verlossende boodschap, ook voor hen die zich 'van huis uit katholiek' noemen.

De Kerstcampagne van Rotterdam maakt deel uit van de landelijke campagne 'Welkom thuis!'. In Rotterdam is de campagne verbreed en richt zich na Kerst ook op verdere ondersteuning, omdat het in thema is toegesneden op de specifieke situatie in de Randstad. Aan elke parochie is gevraagd om in januari of februari van het nieuwe jaar een activiteit te organiseren die speciaal op het thema 'Verbinding' is gericht. Het project 'Impuls voor verbinding' staat in het gehele bisdom in de startblokken.

Website en pluspakket De landelijke campagne heeft in samenwerking met katholieknederland.nl een speciale website gelanceerd: katholieknederland.nl/welkomthuis. De site is een aanvulling op het magazine en wil vooroordelen wegnemen, vragen oproepen en vooral vragen beantwoorden. Ook hier is de toonzetting die van een positieve benadering van het geloof. De actie wordt voorts in de week voor Kerstmis ondersteund door spotjes op radio en televisie. Voor parochies is daarbij speciaal een Pluspakket ontwikkeld. Dit pakket bevat onder andere een drie meter breed spandoek met de opdruk Welkom thuis! en posters in verschillende formaten.

Einde bericht

---

Noot voor de redactie /

Ingezonden persbericht