Ingezonden persbericht
MUSEUM BEELDEN AAN ZEE
PERSBERICHT
Unieke aankoop door museum Beelden aan Zee
Jan Meefout (1917-1993), Liggend vrouwelijk naakt ca. 1975 speksteen 15 x 25 cm coll. museum Beelden aan Zee (Foto Erik en Petra Hesmerg, 2008)
Museum Beelden aan Zee heeft zes beelden van de mysterieuze Amsterdamse beeldhouwer Jan Meefout (1917-1993) kunnen aanschaffen. Geen museum in Nederland heeft zo'n mooie collectie Meefout als Beelden aan Zee en het is aan dit museum te danken dat hij bij een breder publiek bekend is geworden.
Aan verkopen deed Meefout niet en een opdracht uitvoeren gebeurde slechts met grote tegenzin. Koningin Beatrix wist zich wel toegang te verschaffen tot het domein van deze gezworen communist die viel voor de charme en vastberadenheid van de vorstin. En zo ook Theo en Lida Scholten, stichters van Beelden aan Zee, die in 1971 op een tentoonstelling kennismaakten met het werk van Meefout en kort daarop in zijn atelier wisten af te spreken. Uit die kennismaking volgden aankopen van een collectie van negen penningen en vier grote beelden met als hoogtepunt de liggende Venus (1984, Carraramarmer) die sinds de opening van het museum in 1994 de Zeezaal beheerst. Eind 2008 konden er maar liefst zes werken - waarvan vier unica - aan deze deelcollectictie worden toegevoegd, een unieke acquisitie die mogelijk werd gemaakt door een genereuze sponsor die anoniem wenst te blijven. Alle reden dus om voorbereidingen te gaan treffen voor een groot retrospectief en monografie/oeuvrecatalogus over deze gekoesterde beeldhouwer in 2010 in museum Beelden aan Zee.
Met smaak kon Jan Meefout vertellen over de onbekende beeldhouwer die in een donkere kelder, ergens in Montparnasse, dagelijks boetseerde aan zijn levenswerk dat door zijn immense omvang eeuwig tot die kelder veroordeeld zou blijven. Meefout moet zich onbewust verwant hebben gevoeld met deze kluizenaar want ook hij verborg zich zijn leven lang in het donkerste atelier op het Amsterdamse Wittenburg om zich daar met moed, beleid en vertrouwen te wijden aan één onderwerp, de naakte vrouwenfiguur waarvoor hij de bewerkelijkste materialen koos. Van zijn leraren Frits van Hall (de verzetsman), Jaap Kaas (de beeldhouwer van Artis) en Jan Bronner (de professor) leerde Meefout veel maar verleerde hij vooral weinig van zijn authentieke verbeeldingskracht en ambachtelijke intelligentie. De Egyptische kunst was hem na, misschien ook wel de Indische, en verder Kogan, Rädecker en Krop. Meefouts stenen vrouwenfiguren combineren zinnelijkheid, moederschap, gezellige intimiteit en oerkracht in een plastische taal die uniek is gebleven.
Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, 2586 EL Den Haag-Scheveningen, +31 (0)70 358 58 57, Di. t/m zo. 11.00-17.00 uur, www.beeldenaanzee.nl, info@beeldenaanzee.nl,
toegang volwassene: ¤ 7,--
//////////////////////////////////////////////////////////////////// EP ////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Voor toelichting: Emma van Proosdij, PR & Communicatie
Tel. +31 (0)70 358 90 76
e-mail: vanproosdij@beeldenaanzee.nl