Vliegende Fin Grönholm stuurt Ford Focus RS in de schijnwerpers
(12/3/2008)
De spectaculaire nieuwe Focus RS van Ford maakt aanstaand weekend zijn
officiële debuut tijdens een publieksvoorstelling voorafgaand aan de
Wales Rally GB die meetelt voor het Wereldkampioenschap Rallyâs 2008.
Marcus Grönholm, die in 2006 en 2007 met Mikko Hirvonen voor Ford de
constructeurstitel in het FIA World Rally Championship in de wacht
sleepte, zit dan achter het stuur van Fordâs snelste productieauto
ooit bij een demonstratie in het Millennium Stadium van Cardiff.
Het stadion van Cardiff heeft een bezoekerscapaciteit van 74.500
mensen en is de thuisplaats van het nationale rugbyteam van Wales. Op
zaterdagavond 6 december is er echter geen gevecht op de grasmat,
omdat er dan de laatste klassementsproef van de tweede omloop van de
WK-rally wordt verreden. Voordat de rallyautoâs van start gaan zal met
veel spanning worden uitgezien naar de Focus RS, die begin volgend
jaar zijn verkoopstart beleeft. Ook zal het publiek kunnen genieten
van een optocht van Ford Rallye Sport (RS) straatautoâs uit het
verleden, waarvan de oudste bijna veertig jaar oud is.
Tweevoudig wereldkampioen Grönholm, die zich dit jaar heeft
teruggetrokken uit de wedstrijdsport, is een ambassadeur van Ford of
Europe en de 40-jarige Fin zal een 2009 Focus RS in de kleur
Performance Blue uit de voorproductie besturen. Na een showrondje met
vijf voorgaande RS-autoâs zal Grönholm met de nieuwe Focus RS het
stadion instormen om op snelheid het rallyparcours af te leggen.
De nieuwe Ford wordt aangedreven door een Duratec 2.5-liter,
vijfcilinder turbomotor. Met de unieke nokkenassen, geoptimaliseerde
cilinderkop, koppakking en in- en uitlaatsystemen levert deze
krachtbron meer dan 300 pk en een trekkracht van 440 Nm. Gekoppeld aan
een zesversnellingsbak vertaalt dit motorvermogen zich in een
acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan zes seconden en een
topsnelheid van zoân 260 km/u.
De combinatie van het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip
differentieel en de innovatieve RevoKnuckle voorwielophanging zorgt
voor een toonaangevende balans tussen tractie, handling en prestaties.
Ook omdat de voorwielaangedreven Focus RS beschikt over een ideale
gewichtsverdeling.
Een grotere spoorbreedte, versterkte aandrijfassen, de achterste
anti-roll bar, gewijzigde veren en schokdempers, een verfijnde
afstelling van het stuursysteem en krachtigere remmen dragen bij aan
de uitstekende sportieve rijeigenschappen. Een speciaal ontwikkelde
versie van Fordâs ESP-systeem zorgt voor een verhoging van de
veiligheid.
De kleurstelling Performance Blue van Grönholmâs auto is een
verwijzing naar de Focus RS World Rally Car waarmee Ford deelneemt aan
het FIA World Rally Championship. De RS wordt overigens ook leverbaar
in een nieuwe metallic Ultimate Green kleur evenals in Frozen White.
De nieuwste RS is voorzien van een dubbele zwarte achterspoiler
waarmee ook vorige RS-modellen en de Focus RS WRC zijn uitgerust.
De Ford RS-badge werd voor het laatst gebruikt voor de eerste
generatie Focus RS in 2002. In bijna veertig jaar heeft deze badge ook
Fiesta-, Escort- en Sierra- modellen gesierd.
De klassementsproef van Cardiff zal veel publiek trekken die graag de
beslissende tweekamp tussen Ford en Citroën willen meemaken om de
wereldtitel bij de constructeurs.
De Ford Focus RS verschijnt in het eerste kwartaal van 2009 op de
Nederlandse markt. De prijzen en specificaties worden in een later
stadium vrijgegeven.
AutoRai