Vermindering regeldruk LNV
05 december 2008 - kamerstuk
Directie Financieel-Economische Zaken
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
FEZ. 2008/1860 5 december 2008
onderwerp bijlagen
ermindering regeldruk LNV
V 1
Geachte Voorzitter,
Met deze brief wil ik u inlichten over de aanpak van het ministerie van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit (LNV) op het gebied van de vermindering van regeldruk.
LNV wil zijn beleidsinzet beter laten aansluiten óp en zichtbaar maken vóór de samen-
leving. En dat zonder de aansluiting op specifieke doelgroepen en sectoren te verliezen.
Tegelijkertijd moet LNV fors krimpen om de door het kabinet afgesproken taakstelling in
te vullen. Het gaat dus om kleiner en beter. Beter ook door extra in te zetten op de
prioriteiten van het Beleidsprogramma en door anders te werken. Enerzijds maximaal
aansluiten op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de samenleving en
snijden in dubbel werk, ambtelijke drukte, controletorens en onnodige detaillering en
anderzijds investeren in de prioriteiten van de samenleving en een betere dienstverlening.
LNV beoogt bij de vermindering van de regeldruk een integrale aanpak van aspecten die
verband houden met de taakstellingen en speerpunten van dit kabinet. De invalshoek uit
het coalitieakkoord "overheid en dienstbare publieke sector" (pijler 6) en "een innova-
tieve, concurrerende en ondernemende economie" (pijler 2) vraagt een oriëntatie op
onder meer onze eigen regelgeving die gaat in de richting van verleiden, uitdagen en
aanspreken, inclusief sanctioneren. Het beoogde resultaat is een stelselherziening en een
organisatie waarin mensen centraal staan, waar mogelijk ruimte wordt gelaten voor
vernieuwing en eigen initiatief, en waarbij uitvoering, toezicht en controle zo helder als
mogelijk is geregeld.
Vermindering regeldruk LNV
Onder de noemer van "Vermindering Regeldruk LNV" breng ik de verschillende
programma's voor vermindering van de regeldruk samen en vertaal dit in beleids-
voornemens. Het gaat dan om een bundeling van onder meer het programma
vermindering regeldruk bedrijven, vermindering regeldruk burgers en een betere
dienstverlening en de nota "Vertrouwen in wetgeving".
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 2
Deze projecten, waarvan onderdelen reeds gestart zijn, moeten onder meer leiden tot
betere dienstverlening, minder vergunningen, minder administratieve lasten, lagere
verkrijgings- en uitvoeringskosten van subsidies, uniformering van begrippen, eenduidige
sancties, minder uitvoeringslasten, een vergroting van transparantie in de regelgeving,
minder interne en interbestuurlijke lasten, minder toezichtslasten en een keten- en
doelgroepenbenadering.
Het voorliggende programma, waarvan de concretisering is uitgewerkt in de bijlage, heeft
een voortrollend karakter. Verschillende onderdelen zullen sneller zijn afgerond dan
andere en gaandeweg worden nieuwe activiteiten toegevoegd.
Europa
Veel van de regeldruk op de LNV-terreinen is afkomstig uit Europa.
Het is daarom belangrijk dat ook de Europese Commissie activiteiten ontplooit om de
regeldruk te verminderen. Met haar strategie voor "Better Regulation" wil de Europese
Commissie de kwaliteit van nieuwe Europese regelgeving verbeteren en bestaande
regelgeving verduidelijken door:
· de uitvoering van een actieplan om administratieve lasten terug te dringen (zowel
op Europees als nationaal niveau met 25% in 2012);
· de uitvoering van een `simplification rolling program' voor bestaande Europese
regelgeving;
· meer en betere impact assessments en publieke consultatie bij voorbereiding van
regelgeving;
· diverse aanhangige voorstellen voor regelgeving in te trekken.
Uiteraard ondersteun ik dit Europese programma. Verderop in deze brief kom ik daarop
terug.
Verbrede aanpak: naar een `tienkamp'
Een belangrijke ervaring uit het afgelopen reductieprogramma is dat de rijksoverheid zich
niet teveel moet richten op de behaalde administratieve lastenverlichting in procenten. De
aanpak van administratieve lasten tot nu toe heeft bij bedrijven immers niet in gelijke
mate geleid tot een vermindering van de gevoelde of beleefde lasten. Anders gezegd: de
meetbare reductie en de merkbare reductie liggen uit elkaar. Dit is deels verklaarbaar
doordat de definitie van het begrip `administratieve lasten', slechts een beperkt deel van
de gevoelde lasten dekt. Administratieve lasten zijn slechts gedefinieerd als lasten voor
burgers en bedrijven die ontstaan omdat zij moeten voldoen aan informatieverplichtingen
die voortkomen uit wet- en regelgeving. Voor een merkbare reductie van de lasten is meer
nodig dan een focus op de informatieverplichtingen. Het wegnemen van irritaties, het
verbeteren van de dienstverlening, het benutten van ICT-kansen, het verlagen van toe-
zichtslasten en van andere lasten (onder andere vergunningen, nalevingslasten,
implementatielasten van nieuwe regelgeving, verkrijgingskosten van subsidies) zijn
daarom elementen van de nieuwe reductieaanpak.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 3
LNV koerst dus op een meersporenbeleid met betrekking tot de vermindering van regel-
druk en administratieve lasten. Ik onderscheid tien aspecten van regeldruk in mijn inte-
grale aanpak. Daarbij vindt de realisatie plaats door nieuwe of aangepaste regelgeving,
door maatregelen op Europees niveau en door maatregelen in de uitvoering.
De `tienkamp' wordt hierna puntsgewijs beschreven en in de bijlage weergegeven op
actieniveau.
1. Naar vernieuwde wetgeving
Een van de elementen van het programma "Vermindering Regeldruk LNV" is het
aanpassen en moderniseren van de bestaande wetgeving op LNV-gebied. Regelgeving
is niet alleen een vehikel om vele van de door mij voorgenomen verminderingen in de
regeldruk te realiseren, maar óók zelfstandig onderdeel van het dossier regeldruk.
De grote variëteit van LNV-beleidsvelden heeft in het verleden geresulteerd in een
groot aantal afzonderlijke wetten die doorgaans historisch bepaald, op afzonderlijke
momenten en met verschillende uitgangspunten en systemen tot stand zijn gekomen.
Bij deze modernisering kan integraal uitvoering worden gegeven aan de maatregelen
ter vermindering van de regeldruk. Enerzijds gaat het daarbij dus om nieuwe wet-
geving en anderzijds om doorvoering van maatregelen door aanpassing van de
uitvoeringsregelgeving. Vooruitlopend op deze herziening zijn of worden reeds de
nodige maatregelen getroffen. Ik wijs bijvoorbeeld op de nieuwe regels voor de
preventie van dierziekten die per 1 januari 2009 zullen ingaan. Ook een deel van de
visserijregelgeving (binnenvisserij) is per die datum herzien.
Het streven naar één loket, één inspectie, minder vergunningen en meer algemene
regels maakt van deze vernieuwing deel uit. Aandacht wordt besteed aan een logische
bevoegdheidstoedeling aan de verschillende bestuurslagen en aan mogelijkheden om
"bestuurlijke drukte" te verminderen.
Burgers worden binnen hetzelfde domein nog geconfronteerd met verschillende
handhavingsstelsels. Dit is ook voor de inspectiediensten een lastige inefficiëntie.
Met herijking kan zowel een slag richting burger als richting efficiency bij de overheid
worden geslagen. Vormen van bestuurlijke en private handhaving (toezicht op
controle; aansluiting bij eigen kwaliteitssystemen van de sector), en bestuurlijke
handhavingsinstrumenten, waaronder de bestuurlijke boete, krijgen daarbij
nadrukkelijk een plaats.
Het voorstel voor de Wet dieren dat thans bij uw Kamer in behandeling is, is een goed
voorbeeld van mijn streven naar vernieuwing van de wetgeving. Een "Wet dieren"
integreert een zestal wetten die elk afzonderlijk op verschillende aspecten rond dieren
zien, sluit ook aan bij Europese plannen tot integratie op dit gebied en brengt eenheid
in de verschillende systemen. Door harmonisatie en integratie worden voordelen
behaald zowel bij de doelgroepen (die centraal komen te staan) als bij de uitvoering
en handhaving. Dit zal met name bij de uitvoeringsregelgeving concreet tot uitdruk-
king komen. Gedacht moet worden aan integratievoordelen van toegankelijker regels
met op elkaar afgestemde verplichtingen, vergunningen, registraties en meldingen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 4
Verder is met uw Kamer onlangs de evaluatie van de Natuurwetgeving besproken.
Onderdeel daarvan is het voornemen om over te gaan tot integratie van de
Natuurbeschermingswet 1998, de Flora- en faunawet en de Boswet in één
- eenvoudiger en transparantere - Natuurwet. Waar mogelijk zullen daarbij praktische
oplossingen worden gekozen om te komen tot een beter hanteerbare wetgeving.
Een wetsvoorstel op dit punt zal worden voorbereid.
Herijking van de wetgeving en de daarin neergelegde instrumenten biedt daarnaast
de mogelijkheid de burger nauw te betrekken bij de projecten, onder meer door
nieuwe vormen van consultatie via internet. Rijksbreed zal per 1 juni 2009 een pilot
starten op dit gebied. LNV doet hier uiteraard aan mee. Thans wordt binnen LNV
geïnventariseerd welke voorgenomen regelgeving de procedure van internet-
consultatie zal doorlopen.
Bestendigheid en voorspelbaarheid moeten uitgangspunt zijn. Als een van de belang-
rijkste lastenposten van het bedrijfsleven wordt de veelvuldige en onverwachte
verandering van regelgeving genoemd. Discipline op dit punt is vereist; dit zal ook een
positieve uitstraling hebben naar de bedrijfsvoeringsprocessen, de uitvoering en de
nalevingskolom. Ik heb daarom besloten om met vaste, goed gecommuniceerde
herijkingsmomenten voor wet- en regelgeving te gaan werken. Een eerste vast
moment is 1 januari 2009, een volgend moment zal 1 juli 2009 zijn. In mijn brief van
28 april jl. (Kamerstukken II 29 515 / 31 201, nr. 243) heb ik u hier nader over geïnfor-
meerd.
Concluderend zal het beoogde effect van het in uitvoering zijnde programma in zijn
algemeenheid impliceren dat het resultaat is: minder én geïntegreerde formulieren,
eenduidiger informatie, duidelijk waar men aan moet voldoen, eenvormige proce-
dures, eenvormige handhaving en eenvormige sancties, meer ruimte voor ontplooiing,
minder vergunningen, heldere doelgroepbenadering in regelgeving en inspraak-
mogelijkheden, minder wijzigingen in de regels.
2. Administratieve lasten
Het kabinet heeft voor de administratieve lasten van bedrijven een nieuwe nulmeting
voor de verschillende departementen naar de stand per maart 2007 laten uitvoeren en
reductiedoelstellingen vastgesteld. Voor LNV impliceert dit 205 miljoen aan lasten
en een reductiedoelstelling van 18,5%. Dat is lager dan de kabinetsdoelstelling van
-25%. Reden hiervoor is dat de gerealiseerde hogere reductie van LNV in het verleden
is meegewogen. Door de sinds maart 2007 getroffen maatregelen zijn alweer enkele
reducties behaald, onder andere door de nieuwe preventieregels in de diergezond-
heid.
Analyse heeft uitgewezen dat de verdere reductiemogelijkheden beperkt zullen zijn.
Deels omdat het `laaghangende fruit' is geplukt en deels omdat de LNV-regelgeving in
hoge mate door EU-regelgeving wordt bepaald.
Dit neemt niet weg dat ik krachtig zal blijven streven tot verlaging van de lasten, óók
in Europees verband. Zo zal onderzocht worden of op het terrein van de destructie en
op het terrein diergeneesmiddelen (kanalisatiesystematiek) reducties te behalen zijn.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 5
Overigens is het ook zo dat er wensen in een sector kunnen leven die, indien er
gehoor aan wordt gegeven, leiden tot een toename van de administratieve lasten. Zo
leidt bijvoorbeeld de roep om differentiatie in de gebruiksnormen voor stikstof in het
mestdossier al snel tot een toename van de informatiestromen en daarmee tot een
toename van de administratieve lasten.
Het zal een grote inspanning vergen om in 2011 de administratieve lasten met 18,5%
te hebben gereduceerd ten opzichte van het niveau 2007.
2. Vergunningen
Eerder in het kader van het Project Vereenvoudiging Vergunningen is al besloten tot
afschaffing, vereenvoudiging of bundeling van een groot aantal vergunningen, dan
wel omzetting in algemene regels. Het ging in dat kader om 78 voorstellen. De
meerderheid daarvan is inmiddels gerealiseerd. Daarbij is ook voor vier vergunningen
de Lex Silencio al ingevoerd. Begin 2009 treedt de afschaffing c.q. vereenvoudiging
van een aantal vergunningen in de visserijsector (binnenvisserij) in werking; voor de
zeevisserij zijn de vereenvoudigingen per 1 juli 2009 voorgenomen. In verband met de
voornemens tot vereenvoudiging van het preventief dierziektebeleid zijn ook in dat
kader voorstellen in de sfeer van de vergunningen gerealiseerd. Deze zullen per
1 januari 2009 ingaan. In het kader van de afgeronde evaluatie van de natuur-
wetgeving en het daarover ingenomen kabinetsstandpunt zullen ook in dat beleids-
veld vereenvoudigingen worden doorgevoerd. Zo zal de geldigheidsduur van de
jachtakte worden verlengd tot vijf jaar. Thans wordt deze vergunning nog jaarlijks
uitgegeven.
3. Nalevingslasten
De ambitie is de aanpak te concentreren op een selectie van wetgevingsgebieden
waarvan de nalevingslasten als onnodig hoog worden ervaren. Met de inrichting van
de Gegevensautoriteit Natuur worden de nalevingslasten, verbonden aan de natuur-
wetgeving verminderd. In interdepartementaal verband wordt onderzoek gedaan naar
de vermindering van nalevingslasten. De nadruk in dit onderzoek ligt op onderdelen
van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, de Meststoffenwet en de Flora- en
faunawet.
4. Toezichtslasten
De toezichtslasten worden verminderd. Onder de titel "Vernieuwd toezicht" lopen
twee projecten in het LNV-domein: "Vernieuwing toezicht primaire sector" (AID) en
"Vernieuwing toezicht vleesketen" (VWA). De focus binnen de projecten verschuift van
een kwantitatieve naar een kwalitatieve aanpak. Dit omdat het bedrijfsleven heeft
aangegeven niet zozeer het aantal controles als wel de manier waarop de controles
worden uitgevoerd, een grote last te vinden. In een rapportcijfer vertaald is het
streven om voor de kwaliteit van het toezicht door de AID te komen van een 6,0 in
2007 naar een 7,5 in 2011.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 6
5. Verkrijgingskosten subsidies
De verkrijgingskosten van subsidies zullen worden verminderd. De aanpak is gestart
met een nulmeting van de verkrijgingskosten van subsidies. LNV draait mee in dit
traject en neemt tevens deel in de pilot `uniformering rijkssubsidies'. De kern van dit
kader is een verlenings- en verantwoordingregime dat zorgt voor proportionaliteit
tussen de lasten en de hoogte van het subsidiebedrag. De Regeling LNV-subsidies zal
zo lastenarm als mogelijk worden ingericht.
6. Dienstverlening
Een verbetering van de dienstverlening door betere communicatie, grotere
klantbetrokkenheid, ICT, slimmer en meervoudig gebruik van gegevens, eenduidig
toezicht en anders handhaven, leidt direct tot een positief effect op de beleefde lasten
en op de merkbaarheid van afnemende regeldruk. In het integrale programma
"vermindering regeldruk" betrekt LNV de wijze van uitvoering van wet- en regelgeving
en de dienstverlening bij de interactie met burgers en bedrijven. Deze acties komen
deels samen in het programma `Elektronische Dienstverlening' (EDV). De ambitie van
dit programma is 100% van de dienstverlening digitaal aan te bieden in 2011 en een
daadwerkelijk gebruik van het elektronische kanaal te realiseren van 70% in datzelfde
jaar.
De toekenning van claims in het kader van het programma "Verbetering Rijksdienst"
heeft het investeringsprogramma ten behoeve van de digitale dienstverlening een
extra impuls gegeven. Rond de zwaartepunten: generieke infrastructuur voor digitale
dienstverlening, klantgestuurde serviceprocessen, ontsluiting van registers en proces-
integratie in ketens zullen 22 projecten worden uitgevoerd.
LNV werkt samen met het bedrijfsleven en andere overheden aan de ontwikkeling van
CLIENT. CLIENT richt zich op het verbeteren van de administratieve en logistieke
processen bij import en export, onder andere door het digitaliseren van de gegevens-
stroom. Dit leidt tot betere dienstverlening, administratieve lastenverlichting en een
efficiëntere en effectievere controle. CLIENT sluit daarmee goed aan bij de ambities
van de e-Overheid. Ondersteunende, geautomatiseerde, systemen voor import zijn
sinds 2003 operationeel. Het systeem voor exportcertificering komt sinds begin 2008
sectorgewijs tot stand en zal naar verwachting in 2009 gereed zijn.
7. Formulieren
Het aantal formulieren wordt teruggebracht en gedigitaliseerd. Een eerste batch van
193 formulieren is aangepakt. Daardoor is dit aantal gedaald tot 110.
Naast het lopende initiatief om door middel van klantenpanels de LNV-formulieren
gebruikersvriendelijk te maken, participeert LNV in het BZK-project "begrijpelijke
formulieren". Hiermee wordt beoogd het gehanteerde taalniveau van de formulieren
beter aan te laten sluiten bij het taalniveau van doelgroepen.
8. Interbestuurlijke lasten
LNV draagt bij aan de vermindering van interbestuurlijke lasten door sturing op
hoofdlijnen. Zo wordt in de Natuurbeschermingswet 1998 de zogenoemde "plantoets"
geschrapt.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 7
Daarnaast richt LNV als concrete actie een GEO-portaal in voor provincies. Een aantal
provincies gaat in 2008/2009 ervaring opdoen met dit medium. Door bijvoorbeeld de
perceelsgegevens van LNV aan provincies te leveren, kunnen provincies op een eigen
perceelsregistratie besparen. Ook hoeven boeren niet aan én de provincies én het Rijk
dezelfde gegevens op te geven.
9. EU
In het kader van vermindering regeldruk is de Europese dimensie van groot belang.
Een aanzienlijk deel van de regeldruk is immers afkomstig uit Brussel. LNV heeft veel
te maken met ondernemers èn met Brusselse regelgeving. Daarom is het belangrijk
om de regeldruk en administratieve lasten bij de bron aan te pakken.
De Europese doelstelling is om 25% van de administratieve lasten te verminderen per
2012. Hierbij is de EU begonnen met maatregelen op onder andere de volgende
gebieden:
- regels met betrekking tot GLB-inkomenssteun;
- de statistiekverplichtingen voor varkens, runderen en fruitteelt;
- vereenvoudiging van de verplichtingen voor telers en verwerkers van energie-
gewassen;
- regels voor import- en exportcertificering;
- regels voor de toekenning van exportrestituties voor bepaalde producten;
- ontwikkelen controlesysteem ten behoeve van het gemeenschappelijk visserij-
beleid;
De doorwerking van deze voornemens op het LNV-programma is thans nog niet
kwantificeerbaar.
De inzet van LNV op het terrein van Europese programma voor "Better Regulation" is
verder gericht op:
· het voorkomen van administratieve lasten bij nieuwe EU-regelgeving;
· het betrekken van andere vormen van regeldruk dan administratieve lasten bij de
aanpak van regeldruk;
· de verbetering van de kwaliteit van de Europese impact assesments en EU-
regelgeving, ook wat betreft de subsidiariteit en proportionaliteit;
· het terugdringen van uitvoeringslasten vanuit bestaande EU-regelgeving en
voorkomen van uitvoeringslasten bij nieuwe EU-regelgeving;
· versterking van draagvlak onder andere lidstaten voor aanpak regeldruk.
LNV neemt deel aan specifieke overleggremia in Brussel over vereenvoudiging van
regelgeving, zoals de expert gro'Vereenvoudiging Gemeenschappelijk Landbouw-
beleid' van DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling. Ook speelt LNV actief in op de
strategie van de Europese Commissie door voorstellen op het gebied van administra-
tieve lastenverlichting en vereenvoudiging te sturen naar de betrokken DG's van de
Europese Commissie. Als voorstellen brede aandacht verdienen, dan stuurt LNV deze
ook naar de Commissie in het kader van het EU-actieprogramma `Vermindering van
administratieve lasten' en het 'Simplification rolling program'. Dit gebeurt via de
interdepartementaal coördinerende Regiegroep Regeldruk.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 8
De voorstellen worden tevens onder de aandacht gebracht van de High Level Groof
Independent Stakeholders on Administrative Burden Reduction (`Groep Stoiber'), die
de Europese Commissie adviseert op het gebied van administratieve lastenverlichting.
Ten slotte
Op basis van de goede resultaten van LNV ten aanzien van de aanpak van administratieve
lasten, heeft Actal (Adviecollege Toetsing Administratieve Lasten) LNV uitgenodigd om
pilot te zijn voor het "loslaten" voor wat betreft het verplicht voorleggen aan Actal van
voorgenomen wet- en regelgeving. Actal probeert hiermee inhoud te geven aan haar
wens om de weging van administratieve lasten als reguliere taak te beschouwen. LNV gaat
graag in op deze uitnodiging. De relatie tussen Actal en LNV met betrekking tot de advies-
functie van Actal zal ongewijzigd blijven. Dit betekent dat Actal bij grote regeldrukdossiers
betrokken zal blijven zoals dat in het verleden ook is gebeurd.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 9
Bijlage
Hierbij, geordend volgens de "tienkamp" van LNV, de acties met gevolgen voor regeldruk. Omdat
de kabinetsaanpak van administratieve lasten een nettobenadering is, zijn zowel reducties als
toenames weergegeven. Bij elke actie is aangegeven of de toe- danwel afname van regeldruk een
nationale (NL) of Europese (EU) oorsprong heeft.
Acties die onder een bepaald aspect van de "tienkamp" worden genoemd kunnen ook een effect op
andere aspecten van de "tienkamp" hebben. Bijvoorbeeld hebben acties op het gebied van de EU
vaak ook een effect op administratieve lasten of vergunningen. En vaak zijn ICT-toepassingen ten
behoev van het terugdringen van administratieve lasten onderdeel van acties rondom verbetering
van de dienstverlening. De indeling van de bijlage is op dit punt dus enigszins arbitrair.
1. VERNIEUWDE WETGEVING
Dieren
· Wetsvoorstel Wet dieren. Integratie van 6 wetten NL min
waardoor harmonisatie en integratievoordelen en
eenheid in de uitvoeringssystemen, inclusief vernieuwde
uitvoeringsregelgeving.
Natuurwetgeving
· Voorbereiding van een wetsvoorstel tot integratie van de NL min
Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en
de Boswet in één eenvoudige en transparante Natuur-
wet. Waar mogelijk zullen daarbij praktische oplossingen
worden gekozen om te komen tot een beter hanteerbare
wetgeving.
· In het wetstraject na de evaluatie van de natuurwetten NL min
zullen voorstellen worden gedaan voor een eenvoudiger
en meer transparante regeling van de soorten-
bescherming. Hierbij zal vooral de gelaagdheid van de
huidige regelgeving (Ffwet) een aandachtspunt zijn.
Plantenziekten
· Verbetering toegankelijkheid regelgeving Plantenziekten NL min
door samenvoeging uitvoeringsregelgeving.
Visserij
· Doorlichting uitvoeringsregelgeving kust- en binnen- NL min
visserij: verdere harmonisatie, vereenvoudiging en
vermindering van regelgeving, en uitvoeringslasten voor
overheid en burgers. Heeft geleid tot een samenvoeging
van 14 regelingen in één uitvoeringsregeling voor de
kust en binnenvisserij. Deze regeling treedt op 1 januari
2009 in werking.
· Modernisering zeevisserijregelgeving per 1 juli 2009 NL min
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 10
· In het kader van het better regulation programma van de EU min
Europese Commissie wordt er op Europees niveau onder
meer gewerkt aan: eenduidiger verlening van vergun-
ningen voor de visserij buiten de communautaire
wateren; het wijzigen van visserij-akkoorden; vereen-
voudiging van technische maatregelen; modernisering
en vereenvoudiging van controle; aanpassing kabeljauw-
herstelplan met een kader voor visserij inspannings-
beheer.
2. ADMINISTRATIEVE LASTEN
Diergezondheid
· Gerealiseerd is de herziening preventieregelgeving NL min
evenhoevigen. In dit kader werden diverse nationale
koppen afgeschaft: - 21 dagen quarantaine maatregel
voor runderen, schapen en geiten - registratie opfok-
bedrijven, melkveehouderijbedrijven - overladen
- voorschriften aanvoer varkens op verzamelcentrum ten
behoeve van afvoer naar NL-slachthuis - bijladen van
varkens - voorschriften voor laden van runderen
- verzamelen van weiderunderen - registratie vetweiderij-
bedrijven - registratie starterbedrijven - registratie
geitenmelkers - verzegeling van vervoermiddelen
- koppeling vergunningen vervoerders met Transport-
verordening - voorschrift dat eenvoudige wasplaats
slechts gebruikt mag worden voor reiniging en
ontsmetting - controleplicht veehouder op reiniging en
ontsmetting van vervoermiddelen - deel van admini-
stratieplicht reiniging en ontsmetting eigenaar wasplaats
- hygiënevoorschriften varkenshouderijbedrijven
- hygiënevoorschriften bij uitoefening beroep of bedrijf
· Vermindering administratieve lasten als gevolg van EU min
informatieverplichtingen bij preventieve vaccinatie. Het
betreft hier nationale vaccinatieprogramma's met
betrekking tot aviaire influenza die door de Europese
Commissie goedgekeurd zijn.
· Invoering van I&R schapen/geiten per 1/1/2010 is een EU plus
verzwaring van de administratieve lasten. Alle geboortes
en verplaatsingen van dieren en dode dieren moeten
worden gemeld overeenkomstig Verordening (EG)
nr. 21/2004. Met behulp van automatisering en het
elektronisch bijhouden van gegevens wordt gepoogd de
administratieve lasten zo beperkt mogelijk te houden.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 11
· Digitale uitwisseling gegevens runderpaspoort bij import EU min
van runderen. (eerste resultaten verwacht op 1-7-2009)
· In de uitvoering zal het herstel foutmelding NL min
dierregistraties (I&R) worden vereenvoudigd.
Mestdossier
· Wijziging van de Meststoffenwet en onderliggende EU plus
uitvoeringsregelgeving in verband met de implementatie
van het vierde actieprogramma Nitraatrichtlijn. De
wijzigingen zullen m.i.v. 1 januari 2010 in werking
treden. Het wetsvoorstel voorziet in differentiatie van de
fosfaatgebruiksnormen naar de fosfaattoestand van de
bodem. Daarnaast biedt het wetsvoorstel de mogelijk-
heid om de fosfaat- en stikstofgebruiksnormen bij lagere
regelgeving te differentiëren naar gewasopbrengst.
Bezien wordt nog of en op welke wijze invulling wordt
gegeven aan de mogelijkheid van differentiatie naar
gewasopbrengst. De toename van de administratieve
lasten is mede afhankelijk van de besluitvorming
hieromtrent.
Diergeneesmiddelen
· Het kanalisatieregime voor diergeneesmiddelen zal NL min
worden doorgelicht. Daarbij zal de classificatie van
diergeneesmiddelen heroverwogen worden.
· Vereenvoudiging markttoelatingssysteem diergenees- EU min
middelen.
· Bezien of meer samenhang kan worden aangebracht in NL min
de registratieverplichtingen in de Diergeneesmiddelen-
regeling (hst.8 bepalingen met betrekking tot de
administratie). Samenhang aanbrengen tussen verplich-
tingen van dierhouder, dierenarts en handelaar.
· Onderzoeken of het mogelijk is te komen tot één NL min
centraal registratiesysteem voor diergeneesmiddelen-
gebruik. Initiatieven tot digitaal vastleggen van
diergeneesmiddelengebruik zijn opgepakt door de
betrokken sectoren, handel en belangengroeperingen
waarbij de bouw en exploitatie van een Centraal
Informatie Systeem (CIS) voor de diergeneeskundige
sector is opgepakt. Het CIS zal een belangrijke stap zijn
om alle informatiestromen van en naar de dierenarts
vanuit één centraal knooppunt te ondersteunen.
Im- / export
· Cliënt /exportdeel (LNV), e-customs (Douane). NL min
Verbetering van administratieve en logistieke processen
bij overheid en bedrijfsleven rond import en export van
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 12
landbouwgoederen. Ondersteunende, geautomatiseerde
systemen voor import zijn sinds 2003 operationeel. De
eerste stap voor het systeem ten behoeve van de export
was de harmonisatie van de totale gegevensset voor
export landbouwgoederen (alle gegevens van
bijvoorbeeld Douane, KvK, Productschappen, LNV). Dit
betekende een reductie van 1160 'gegevenselementen'
naar 223 'gegevenselementen'. Goede, gerichte en
tijdige afstemming van verplichte informatiestromen en
controle- of inspectieprocessen voorkomt bij alle
partijen, overheid en bedrijfsleven, onnodige lasten en
vertragingen.
Diertransport
· De Europese Commissie zal worden gevraagd om een EU min
interpretatie van de Transportverordening (EU-
Verordening 1/2005) met betrekking tot het transport-
document die mogelijk maakt dat voor binnenlands
vervoer informatie, beschikbaar in een elektronisch
bestand of beschikbaar in een centrale computer-
database vanaf de start van het transport voldoende is
om te voldoen aan dit punt.
· Integratie van het vervoersdocument en het transport- NL min
document. LNV adviseert de sector nu al deze twee
documenten in elkaar te schuiven door de extra info van
het transportdocument op het afschrift van het vervoer-
document erbij te zetten.
Visserij
· Door eenmalige gegevensverstrekking: via Rebus is de NL min
administratie van de directie Visserij gekoppeld aan die
van de KvK en het GBA. Vergt nader onderzoek naar de
technische voorwaarden en de borging van de privacy-
bescherming.
Gezelschapshuisdieren
· Chippen en registreren van honden. Voorzien in 2011, NL plus
met in 2010 een definitief besluit omtrent invoering.
Pacht
· Onderzoek verdere liberalisering/flexibilisering NL min
pachtstelsel, onder meer voor "losse" gebouwen als
kassen.
Natuur
· Het "Programma Beheer" ligt nu bij de provincies. LNV NL min
en provincies werken samen aan een nieuw stelsel voor
dit programma. De uitvoeringskosten zouden naar
beneden moeten, mogelijk via het werken met
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 13
certificering. Dit nieuwe programma zou 1-1-2010 gereed
moeten zijn.
3. VERGUNNINGEN
Mestdossier
· Vereenvoudiging regels handel meststoffen en gebruik NL min
meststoffen (gerealiseerd 1-1-2008).
Diergeneesmiddelen
· Afschaffen 5-jaarlijkse herhalingsaanvraag voor een NL min
vergunning voor het bereiden, verpakken, etiketteren of
afleveren van diergeneesmiddelen. Wijziging van elke
5 jaar registratie verlenging, naar elke 3 jaar veiligheids-
rapportage is doorgevoerd.
Natuur
· Kabinet stelt voor om in het wetstraject na de evaluatie NL min
van de natuurwetten een aantal bijzondere vergun-
ningen te schrappen, in het bijzonder de kooikersakte en
de preparateursvergunning. De jachtakte wordt verlengd
van 1 naar 5 jaar.
· Mogelijkheid om gedragscodes op basis van de Flora- en NL min
faunawet te laten goedkeuren. Dit draagt er aan bij dat
de natuur beschermd is en dat ondernemers en
overheden minder ontheffingen hoeven aan te vragen
· De voorgenomen aanhaking van de Ffwet en Nbwet bij NL min
het komende wabo-loket betekent praktisch gezien dat
de burger bij locatiegebonden activiteiten met gevolgen
voor de natuur voortaan in de meeste gevallen bij de
gemeente terecht kan voor de door hem benodigde
toestemmingen.
· Op CITES-terrein wordt een aantal verbeteringen in de NL min
uitvoering doorgevoerd, onder andere het mogelijk
maken van digitale aanvragen. De uitgifte en registratie
van ringen voor gefokte vogels behorende tot een
beschermde diersoort zal worden gedigitaliseerd.
· In het kader van het werkprogramma Schoon en Zuinig is NL min
een interdepartementale werkgroep gestart met de
aanpak van belemmeringen in regelgeving en
vergunningsprocedures. Daarmee moeten vooral
innovatieve ontwikkelingen met betrekking tot klimaat
en energie in de agrosectoren sneller en makkelijker
gerealiseerd worden.
Im- / export
· Tot 1 juli 2008 was voor ongeveer 500 landbouw- EU min
producten een importcertificaat nodig; sinds die datum
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 14
zijn dit er nog maar 65. Voor export zal nog voor
43 landbouwproducten een uitvoercertificaat nodig zijn.
In de graansector is het aantal producten waar een
invoerlicentie nodig is teruggebracht van 133 naar 21.
Voor de uitvoer is sinds 1 juli nog maar bij 9 graan-
producten een certificaat nodig. Dat waren er tot dan toe
133. Import van wijnen kan vanaf 1 augustus 2008 zonder
certificaat, terwijl dat voordien nog voor circa 100 wijnen
vereist was. Ook licenties voor importen van rundvlees,
kalfsvlees en zuivel zijn vervallen per 1 juli. Voor de
meeste producten waarbij voor de invoer ook in de
nieuwe situatie nog wel een licentie nodig zijn worden
de regels vereenvoudigd. Een en ander moet tot een
aanzienlijke verlaging van de administratieve lasten en
besparing in kosten leiden voor handelsbedrijven in
landbouwproducten.
Biotechnologie
· Vereenvoudiging van de procedure van de ethische toets NL min
van biotechnologische toepassingen.
Visserij
· Strengere voorwaarden voor beroepsvissers en sport- NL plus
vissers op de binnenwateren op grond van de
huurovereenkomst en schriftelijke toestemmingen. In de
huurovereenkomsten en schriftelijke toestemmingen
voor het vissen op staatswateren wordt als voorwaarde
opgenomen dat sportvissers en beroepsvissers die op
staatswateren vissen vanaf 1 januari 2010 verplicht zijn
- naast de op grond van de huurovereenkomsten en
schriftelijke toestemmingen al bestaande verplichting om
deel te nemen aan een visstandbeheercommissie -
gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens
dit plan. Verder moet het visplan aansluiten op doel-
stellingen op het gebied van waterkwaliteit in het
betreffende gebied. Beroeps- en sportvissers kunnen
vanaf die datum dus alleen vissen in staatswateren als er
een visplan is en in dit visplan ook een verbinding is
gemaakt met waterbeheer. Vissers hebben ruim een jaar
om zich aan de strengere regels aan te passen. Omdat de
aanscherping van de voorwaarden van de huurovereen-
komsten en schriftelijke toestemmingen voor het vissen
op de binnenwateren een extra inspanning betekent
voor sportvissers en beroepsvissers, stelt LNV eenmalig
een bedrag van 981.000 euro beschikbaar voor een
periode van drie jaar om organisaties in de beroeps- en
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 15
sportvisserij te ondersteunen bij het voldoen aan de
strengere eisen.
· Onderdeel van het Convenant mosselzaadvisserij is dat NL min
LNV waar mogelijk faciliteert in bijvoorbeeld een goede
stroomlijning van de relevante vergunningprocedures
rondom de opschaling van de mosselzaadinvang-
installaties en vergunningprocedures in relatie tot de
uitvoering van maatregelen vanuit het natuurherstel-
programma. Tevens onderzoekt LNV de mogelijkheden
voor vereenvoudiging en stroomlijning van de procedure
van vergunningverlening welke binnen haar eigen
bevoegdheid liggen (de Natuurbeschermingswet 1998),
zoals welke mogelijkheid er voor initiatiefnemers is om
(binnen de randvoorwaarden van de habitatrichtlijn) een
meerjarige vergunning aan te vragen en een mogelijke
beperking van de doorlooptijden van deze vergunning-
procedures. Dit laat onverlet dat er op basis van de
bestandopnamen - rekening houdend met de ecolo-
gische randvoorwaarden - halfjaarlijks bepaald zal
worden hoeveel er gevist zal worden.
· Gerealiseerd is de integratie van de Europese NL min
visvergunning, het bewijs van inschrijving in het
visserijregister en het Nationaliteitsbewijs tot één
document.
· Generieke vrijstelling voor het verbod op elektrovisserij. NL min
· Het afschaffen van de verplichte aanvraag voor NL min
toestemming om te lossen ("Project herbeoordeling
vergunningen"). Door de invoering van het elektronisch
logboek zal de aanvraag overbodig worden.
Realiseerbaar in fasen vanaf 2009.
· Gerealiseerd is de samenvoeging van speciale NL min
visdocumenten tot één document met daarop de
stempels van het vergunde (Project herbeoordeling
vergunningen).
· Voor de nachtvisserij en de visserij in het kader van NL min
baggerwerkzaamheden wordt in een algemene regeling
voorzien in plaats van een stelsel van ontheffingen en
vrijstellingen ("Project herbeoordeling vergunningen")
· Gerealiseerd wordt per 1 januari 2009 de vervanging van NL min
de vergunning voor de sleepnetvisserij ten oosten van de
Oosterscheldekering door algemene regeling ("Project
herbeoordeling vergunningen").
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 16
4. NALEVINGSKOSTEN
Diergezondheid
· Er is een koppeling tussen IKB-kalveren en het I&R- NL min
systeem. In het slachthuis wordt informatie uit het I&R-
systeem gebruikt om te zien of dier komt van bedrijf dat
meedoet aan monitoringssysteem voor kritische stoffen.
Voor varkens komt dit ook.
Diervoeders
· Nieuwe EU-verordening diervoederetikettering levert een EU plus
forse eenmalige toename van de nalevingskosten op
voor met name de fabrikanten van petfood. Totale
eenmalige lasten voor Nederland worden geschat op
31.140.000. De jaarlijkse lasten, voor een gratis
telefoonnummer, bedragen ongeveer gemiddeld 2.500
per bedrijf.
Diertransport
· Nederland zet in Europees verband in op geharmoni- EU min
seerde specificaties voor de navigatiesystemen die per
1 januari 2009 verplicht worden voor langeafstands-
transporten voor dieren.
Natuur
· Met de Gegevensautoriteit Natuur komen bruikbare en NL min
actuele natuurgegevens meer en eenvoudiger beschik-
baar voor bedrijven en overheden.
· Er lopen verschillende acties naar aanleiding van recente NL plus
jurisprudentie waaruit is gebleken dat bij projecten met
potentieel significante effecten mogelijk zwaardere eisen
dan voorheen moeten worden gesteld aan de weten-
schappelijke onderbouwing van de conclusie dat de
natuurlijke kenmerken van het Natura 2000-gebied niet
worden aangetast. Daarbij wordt onder meer gekeken
naar de beschikbare wetenschappelijke inzichten en naar
de vraag of de uitgangspunten waaraan bij vergunning-
verlening moet worden getoetst - dit betreft de
ecologische vereisten van een bepaald habitattype of een
bepaalde soort in relatie tot de (staat van) instand-
houding - niet nauwkeuriger kunnen worden
geformuleerd.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 17
· Via voorlichting en het opstellen van handreikingen NL min
wordt gewerkt aan een verdere verduidelijking van
begrippen in de Flora- en faunawet en de Natuur-
beschermingswet 1998.
Biotechnologie
· Om de co-existentie te regelen moeten verbouwers een NL plus
cursus gaan volgen en wordt er een restschadefonds
opgericht.
Ruimtelijke ordening
· Met de Taskforce multifunctionele landbouw worden NL min
onder andere belemmeringen met betrekking tot
innovatie opgespoord. In het kader van de Nieuwe Wet
op de Ruimtelijke Ordening komen goede mogelijkheden
die de Taskforce multifunctionele landbouw middels
pilots en programma's inzichtelijk wil gaan maken.
Daarbij zal de samenwerking met meerdere
departementen, provincies en VNG gezocht worden.
5. TOEZICHTLASTEN
Diergezondheid
· Bezien wordt of de Regeling voorkoming overbrenging NL min
besmetting ingetrokken kan worden.
· Bezien wordt of de Tijdelijke regeling handel runderen NL min
en rundvlees in verband met BSE ingetrokken kan
worden.
· IKB-pluimvee bevat ook de regelgeving omtrent de NL min
hygiënecode en voedselketeninfo én de handhaving.
Voor varkens wordt door LNV en sector vanaf september
2008 gekeken hoe de handhaving ingepast kan worden
in IKB-varkens. Voor kalversector gaat dit vanaf 2011
gebeuren.
· Toezicht op controle arrangement in pluimveesector. NL min
Hierbij wordt op basis van private certificeringssystemen
(IKB), regelgeving met betrekking tot handelsnormen,
dierenwelzijn en hygiëne gecontroleerd.
· De Groene Belangenbehartiger heeft op basis van NL min
(hygiëne)verordening (EG) nr. 852/2004 een hygiënecode
ingediend die door de minister is goedgekeurd. De
inhoud van de hygiënecode maakt onderdeel uit van de
kwaliteitsregeling IKB varkens van de Groene Belangen-
behartiger. Officiële controles worden in het kader
verordening (EG) nr. 882/2004 uitgevoerd (onder meer)
op basis van risicoanalyse. Vanwege de (impliciete)
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 18
deelname aan de hygiënecode kunnen de deelnemers
aan IKB Nederland Varkens op basis van een risico-
analyse te maken krijgen met verminderd toezicht op de
naleving van de hygiëneregelgeving. Eerder werd ook
een deel van IKB Varken van het Controlebureau Dierlijke
sector als hygiënecode goedgekeurd.
Toezicht op handelsnormen
· Een praktische samenwerking c.q. taakverdeling tussen NL min
de VWA en het CPE wordt onderzocht tenbehoeve van
een mogelijke verbetering van de efficiëntie van de
controles op de winkelvloer, binnen de huidige kaders
van de Landbouwkwaliteitswet.
Diervoeders
· Geen erkenningensystematiek voor private kwaliteits- NL min
controlesystemen in diervoederregelgeving.
GLB / Bedrijfstoeslagen
· Inkomenssteunregelingen GLB op terrein van Cross EU min
Compliance verder vereenvoudigen: levert in uitvoering
en controle winst op.
6. VERKRIJGINGSKOSTEN SUBSIDIES
· Implementatie Wetsvoorstel rijkssubsidiekader. NL min
Momenteel worden de consequenties van het rijksbrede
subsidiekader ten behoeve van de implementatie bij LNV
in kaart gebracht. In 2009 wordt op basis hiervan de
implementatie voorbereid.
· Nulmeting subsidieregelingen is afgerond. NL min
Interdepartementaal wordt aanpak ontwikkeld voor het
lastenarm inrichten van subsidieregelingen.
· Deelname slachtpremie via internet i.p.v. papieren NL min
formulier. Rundveehouders kunnen zich vanaf 4-11-2008
nu ook via internet aanmelden voor deelname aan de
slachtpremieregeling voor volwassen runderen.
· Modulair subsidiekader visserij (vervolgfase) NL min
7. DIENSTVERLENING
· Op het gebied van de informatie-inwinning en NL min
-verstrekking worden de nodige initiatieven ontplooid.
Voor LNV gaat het in dit verband concreet om
elektronische dienstverlening, inzichtelijke openbaar-
making en "eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik".
Oogmerk is dat ook hier de voordelen twee kanten
uitwerken: de ondernemer of burger hoeft minder
informatie te verstrekken en kan dit op een makkelijker
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 19
en eenvormige manier doen; de betrokken overheids-
diensten behalen voordelen door een gekoppeld
systeem. Om dit te realiseren vindt thans nader
onderzoek plaats naar de mogelijkheden en implicaties,
waaronder een (uniform) wettelijk kader.
· LNV start 22 projecten i.h.k.v. het innovatieprogramma NL min
"Vernieuwing rijksdienst". Daaronder: identificatie &
authenticatie voor meerdere publieke/private middelen,
integratie virtueel dossier met transactievoorzieningen,
GDI modulair en 100% digitaal, kostenreductie
subsidieverstrekking en verantwoording, generieke
ontsluiting van diergeneesmiddelendatabank en
gewasbeschermingsdatabank, procesintegratie ten
behoeve van documenten en inspecties export dierlijke
mest, en ketenintegratie CITES en natuurwetgeving.
· In het kader van elektronische dienstverlening (EDV) NL min
wordt in 2008 de start van een snellere uitbreiding van
het aantal beschikbare formulieren voorzien
· Digitaliseren aanvraagprocedures VWA in het kader van NL min
Promiss (bijv. erkenningen quarantaineruimtes, varkens-
en runderspermawincentra en fotografische fabrieken)
· Het Faunafonds introduceert binnen drie jaar een NL min
systeem ten behoeve van digitale inwinning van
schademeldingen.
· Het Faunafonds gaat de dienstverlening verbeteren. NL min
Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan
mogelijke vereenvoudiging van de aanvraag.
· EU-Bureau en NakTuinbouw werken nu samen bij de NL min
opzet van een digitaal proces/systeem voor aanvragen.
Levert waarschijnlijk een reductie op in de loop van 2009.
· Met het doel de informatievoorziening te verbeteren NL min
sponsort LNV de website voor hobbydierhouders.
· Koplopersloket en Innovatienetwerk inventariseren NL min
onder andere innovatiebelemmeringen.
· Er is een extra telefonische adviesfunctie ingericht ten NL min
behoeve van de Regeling samenwerking bij innovatie en
de Regeling innovatieprojecten.
8. BEGRIJPELIJKE FORMULIEREN
· LNV pakt de formulieren `overdracht toeslagrechten',
`vervoerbewijs dierlijke meststoffen', `vervoersdocument
I&R schapen en geiten' en `wijziging relatiegegevens' aan
in het kader van de top 25 bedrijven-formulieren van het
BZK-project begrijpelijke formulieren.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 20
9. INTERBESTUURLIJKE LASTEN
· In het kader van het programma EDV richt LNV een GEO-
portaal in voor provincies. De eerste stap is dat
geografische informatie wordt gedeeld. Vergelijkbaar
met het GIS-punt voor NV (Geografisch Informatie
Systeem). In een later stadium is uitbreiding naar
gemeenten en waterschappen voorzien. Effect op
beleefde lasten: Doel is het werkproces rond ILG te
voorzien van geografische informatie.
10. EU
GLB / Bedrijfstoeslagen
· LNV pleit voor een eenvoudigere uitvoering van het EU min
systeem van inkomenstoeslagen. Bijvoorbeeld door: een
technische aanpassing om het mogelijk te maken dat de
uitbetaling in een of twee termijnen plaatsvindt, nog
vóórdat de controles met betrekking tot de subsidiabi-
liteitscriteria die de lidstaat op grond van de onderhavige
verordening moet verrichten, zijn voltooid - kleine
boeren (
Dierziektenbeleid
· In het kader van de Animal Health Strategy wordt EU min
gewerkt aan een EU Animal Health Law. Nederland zal bij
de voorbereiding pleiten voor minder regeldruk.
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Verordening EU min
(EG) nr. 21/2004 van de Raad van 17 december 2003 tot
vaststelling van een identificatie- en registratieregeling
voor schapen en geiten en tot wijziging van Verordening
(EG) nr. 1782/2003 en de Richtlijnen 92/102/EEG en
64/432/EEG. De wijziging moet ertoe leiden dat houders
van schapen en geiten in een lidstaat die een nationale
database heeft waarin alle dieren staan geregistreerd
van geboorte tot dood niet langer verplicht zijn minimaal
één keer per jaar hun dieren te tellen en het resultaat
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 21
van deze telling samen met de datum van de telling
hoeven door te geven aan de overheid.
Diertransport
· Voorstel aan de raad ter herziening van Vo. Nr.1/2005
(over de bescherming van dieren tijdens transport)
art. 4(1), en Vo.nr.21/2004, art. 6(1) en 6(4) tot het
toestaan van het electronisch voorhanden hebben van
data met betrekking tot het transport. De beide
verordeningen vragen naar min of meer dezelfde
informatie.De nulmeting uit 2002 ging er vanuit dat het
opstellen van een vervoersdocument 15 minuten duurde.
Dit zal vergelijkbaar zijn voor het transportdocument uit
Verordening 1/2005. Verordening 1/2005 heeft niet
betrekking op alle transporten (uitgezonderd zijn vervoer
met eigen vervoermiddelen binnen een afstand van 50
km en vervoer met landbouwvoertuigen ten behoeve van
seizoensgebonden verweiding).
Dierlijke bijproducten
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, art. 8 (= de verordening over dierlijke
bijproducten niet bestemd voor humane consumptie).
Bewerkte mest niet langer als een dierlijk bijproduct
beschouwen.
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, art. 10, tweede lid, ondrdeel c. Laten vervallen
van de HACCP-verplichting voor mest-intermediairs voor
zover daar geen bewerking plaatsvindt.
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, Annex II, hfst X. Vereenvoudiging van
handelsdocumenten.
Diervoeders
· LNV-voorstel aan de raad met betrekking tot Vo. EU min
382/2005, Art.27. De bevoegde autoriteiten verrichten
regelmatig extra controles bij de leveranciers van de
grondstoffen en bij de marktdeelnemers aan wie de
gedroogde voedergewassen zijn geleverd. Voorstel is te
volstaan met een jaarlijkse controle i.p.v. reguliere extra
controles.
Gewasbescherming
· Nieuw in het commissievoorstel voor herziening van de EU min
gewasbeschermingsrichtlijn 91/414/EEG (vervanging door
verordening, leidt tot harmonisatie en vereenvoudiging
EU-regels) is de introductie van een zonale toelating van
gewasbeschermingsmiddelen in de lidstaten en de
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 22
introductie van alternatieve toets voor toegelaten
middelen gebaseerd op substitutiestoffen. De EU wordt
ingedeeld in drie klimaatzones. Nederland is ingedeeld in
de centrale zone (van Verenigd Koninkrijk tot en met
Polen). De lidstaten zelf blijven verantwoordelijk voor
nationale toelating van gewasbeschermingsmiddelen,
maar voor middelen gebaseerd op stoffen met een laag
en normaal risicoprofiel wordt een zonale toelating met
verplichte wederzijdse erkenning geïntroduceerd, wat
inhoudt dat Nederland een toelating van een ander land
in dezelfde zone moet overnemen. Het zonale en deels
centrale beoordelingsstelsel (onder andere voor
kastoepassingen en zaadcoating) vermindert dubbel
werk en vermindert de administratieve lastendruk.
Natuur
· Wellicht volgen administratieve lasten uit Verordening EU plus
(EG) 1024/2008 van de Commissie van 17 oktober 2008
tot vaststelling van gedetaileerde maatregelen ter
uitvoering van Verordening (EG) nr. 2173/2005 van de
Raad inzake de opzet van een FLEGT-vergunningsysteem
(Forest Law Enforcement, Governance and Trade) voor de
invoer van hout in de Europese Gemeenschap.
Inwerkingtreding: op moment dat de eerste Partnerschap
overeenkomst wordt opgenomen in de bijlage van de
FLEGT-verordening.
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit