European Union



Brussel, 5 december 2008

Startschot in de media voor het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie 2009

Vandaag geeft de Europese Commissie het startschot voor de communicatiecampagne voor het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie 2009 met de slogan "Bedenken. Creëren. Innoveren". De doelstelling van dit Jaar is om te bevorderen dat mensen oog krijgen voor creativiteit en innovatie bij de activiteiten die zij op verschillende gebieden ontplooien en om ervoor te zorgen dat de Europese Unie beter toegerust is om de uitdagingen van een geglobaliseerde wereld het hoofd te kunnen bieden.

Het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie (EJCI) moet zorgen voor een bewustwording van het belang van creativiteit en innovatie voor de persoonlijke, sociale en economische ontwikkeling. Door de nadruk te leggen op creativiteit en innovatie wil de EU de toekomst van Europa in een wereld vol competitie vormgeven door de in ons allen aanwezige creatieve en innovatieve capaciteiten naar boven te halen. De EU wil een kader bieden om het bewustzijn over deze onderwerpen te vergroten en om een beleidsdebat te bevorderen over de manier waarop Europa's creatieve en innovatieve capaciteiten kunnen worden gecultiveerd. Evenals bij vorige Europese Jaren, komen er promotiecampagnes, evenementen en initiatieven op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau.

Aan de vooravond van de campagne stelde commissaris Ján Figel' het als volgt: "Zowel creativiteit als het vermogen tot innovatie zijn essentiële eigenschappen van de mens - ze zitten in ieder van ons en we maken er in vele situaties en op vele plaatsen al dan niet bewust gebruik van. Mijn wens voor dit Europees Jaar is dat de burgers in Europa beter gaan begrijpen dat wij door het bevorderen van de talenten van mensen en van het menselijke vermogen tot innovatie, beter in staat zijn Europa actief vorm te geven en zijn mogelijkheden ten volle te benutten, zowel op economisch als sociaal vlak."

Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs en cultuur, zal worden vergezeld door Mikel Irujo Amezaga, Europees Parlementslid, professor Edward de Bono - een vooraanstaand deskundige op het gebied van creatief denken en innovatie, professor Karlheinz Brandenburg - hoogleraar Mediatechnologie en directeur van het Fraunhofer Instituut voor Digitale Mediatechnologie IDMT, en Jordi Savall -musicus, docent en muziekwetenschapper, welke drie laatstgenoemden ambassadeurs van dit Jaar zijn, om de communicatiecampagne voor het Europees Jaar 2009 te openen.

De persconferentie, die om 12.30 uur in het Berlaymontgebouw begint, zal worden opgeluisterd door leden van het Vienna Vegetable Orchestra, die hun kunsten zullen vertonen tijdens de voorbereiding van hun instrumenten voor een concert later die avond. Het orkest zal een nieuw voorbeeld van creativiteit laten zien door te spelen op instrumenten die louter van groenten zijn gemaakt. Dit openingsconcert markeert tevens de officiële overdracht van het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008 naar het volgend Jaar 2009. Alle geaccrediteerde journalisten zijn van harte uitgenodigd om bij dit concert en de daaropvolgende receptie aanwezig te zijn.

Het EJCI zal dwars door allerlei terreinen heen lopen; naast onderwijs en cultuur, worden ook het bedrijfsleven, het regionaal beleid en de wetenschap erbij betrokken.

De officiële opening vindt op 7 januari in Praag plaats, in aanwezigheid van de voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso en de Tsjechische minister-president Mirek Topolánek. Alle lidstaten zullen worden vertegenwoordigd, onder anderen door hun speciaal aangestelde nationale coördinatoren.

Tijdens het startschot in de media voor het Jaar vindt ook de opening plaats van de website http://www.create2009.europa.eu, die speciaal voor het Jaar is gemaakt en regelmatig wordt geactualiseerd met nieuws, evenementen en activiteiten, beleids- en reclameboodschappen en verslagen van gehouden activiteiten; de website heeft ook speciale bladzijden voor de partners van het Jaar. Een aparte afdeling zal gewijd zijn aan de activiteiten die in de lidstaten worden gehouden.

Verschillende vooraanstaande personen op het gebied van creativiteit en innovatie zijn benaderd om ambassadeurs van het Jaar te worden. Meer dan twintig mensen hebben dit aanbod aangenomen, onder wie Esko Tapani Aho - voormalig minister-president van Finland, vooraanstaand zakenman en auteur van een EU-rapport over innovatie; professor Bengt-Åke Lundvall, vooraanstaand Europees wetenschapper op het gebied van innovatie; Sir Ken Robinson, wereldwijd bekend als deskundige op het gebied van creativiteit en onderwijs; Jonathan Paul Ive, hoofd Design bij Apple; Jean-Philippe Courtois, voorzitter van Microsoft International; professor Erno" Rubik, docent en ontwerper van de beroemde kubus van Rubik; en Radu Mihaileanu, de in Roemenië geboren Franse regisseur en scenarist. De ambassadeurs zullen het Jaar in hun eigen land en wereldwijd steunen en waar mogelijk deelnemen aan de meer zichtbare evenementen.

Daarnaast zullen er gedurende het Jaar in Brussel zes publieke debatten worden gehouden over belangrijke thema's rond creativiteit en innovatie, om te voorzien in een platform voor beschouwing en gedachtewisseling dat een bijdrage aan het beleidsdebat over creativiteit en innovatie kan leveren. Daar zullen onderwerpen als culturele verscheidenheid, de overheid, het onderwijs, de kennismaatschappij, duurzame ontwikkeling of de beeldende kunst en de creatieve sector aan bod komen.

Het concert van het Vienna Vegetable Orchestra begint vanavond, 5 december, om 19.30 uur in het Molièretheater. De media in Brussel zijn van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn; toegang vindt plaats op vertoon van de perskaart en in volgorde van aankomst.

Verdere informatie: http://www.create2009.europa.eu