Brussel, 5 december 2008
Startschot in de media voor het Europees Jaar van de creativiteit en
innovatie 2009
Vandaag geeft de Europese Commissie het startschot voor de
communicatiecampagne voor het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie
2009 met de slogan "Bedenken. Creëren. Innoveren". De doelstelling van dit
Jaar is om te bevorderen dat mensen oog krijgen voor creativiteit en
innovatie bij de activiteiten die zij op verschillende gebieden ontplooien
en om ervoor te zorgen dat de Europese Unie beter toegerust is om de
uitdagingen van een geglobaliseerde wereld het hoofd te kunnen bieden.
Het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie (EJCI) moet zorgen
voor een bewustwording van het belang van creativiteit en innovatie
voor de persoonlijke, sociale en economische ontwikkeling. Door de
nadruk te leggen op creativiteit en innovatie wil de EU de toekomst
van Europa in een wereld vol competitie vormgeven door de in ons allen
aanwezige creatieve en innovatieve capaciteiten naar boven te halen.
De EU wil een kader bieden om het bewustzijn over deze onderwerpen te
vergroten en om een beleidsdebat te bevorderen over de manier waarop
Europa's creatieve en innovatieve capaciteiten kunnen worden
gecultiveerd. Evenals bij vorige Europese Jaren, komen er
promotiecampagnes, evenementen en initiatieven op Europees, nationaal,
regionaal en lokaal niveau.
Aan de vooravond van de campagne stelde commissaris Ján Figel' het als
volgt: "Zowel creativiteit als het vermogen tot innovatie zijn
essentiële eigenschappen van de mens - ze zitten in ieder van ons en
we maken er in vele situaties en op vele plaatsen al dan niet bewust
gebruik van. Mijn wens voor dit Europees Jaar is dat de burgers in
Europa beter gaan begrijpen dat wij door het bevorderen van de
talenten van mensen en van het menselijke vermogen tot innovatie,
beter in staat zijn Europa actief vorm te geven en zijn mogelijkheden
ten volle te benutten, zowel op economisch als sociaal vlak."
Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs en cultuur, zal worden
vergezeld door Mikel Irujo Amezaga, Europees Parlementslid, professor
Edward de Bono - een vooraanstaand deskundige op het gebied van
creatief denken en innovatie, professor Karlheinz Brandenburg -
hoogleraar Mediatechnologie en directeur van het Fraunhofer Instituut
voor Digitale Mediatechnologie IDMT, en Jordi Savall -musicus, docent
en muziekwetenschapper, welke drie laatstgenoemden ambassadeurs van
dit Jaar zijn, om de communicatiecampagne voor het Europees Jaar 2009
te openen.
De persconferentie, die om 12.30 uur in het Berlaymontgebouw begint,
zal worden opgeluisterd door leden van het Vienna Vegetable Orchestra,
die hun kunsten zullen vertonen tijdens de voorbereiding van hun
instrumenten voor een concert later die avond. Het orkest zal een
nieuw voorbeeld van creativiteit laten zien door te spelen op
instrumenten die louter van groenten zijn gemaakt. Dit openingsconcert
markeert tevens de officiële overdracht van het Europees Jaar van de
interculturele dialoog 2008 naar het volgend Jaar 2009. Alle
geaccrediteerde journalisten zijn van harte uitgenodigd om bij dit
concert en de daaropvolgende receptie aanwezig te zijn.
Het EJCI zal dwars door allerlei terreinen heen lopen; naast onderwijs
en cultuur, worden ook het bedrijfsleven, het regionaal beleid en de
wetenschap erbij betrokken.
De officiële opening vindt op 7 januari in Praag plaats, in
aanwezigheid van de voorzitter van de Europese Commissie José Manuel
Barroso en de Tsjechische minister-president Mirek Topolánek. Alle
lidstaten zullen worden vertegenwoordigd, onder anderen door hun
speciaal aangestelde nationale coördinatoren.
Tijdens het startschot in de media voor het Jaar vindt ook de opening
plaats van de website http://www.create2009.europa.eu, die speciaal
voor het Jaar is gemaakt en regelmatig wordt geactualiseerd met
nieuws, evenementen en activiteiten, beleids- en reclameboodschappen
en verslagen van gehouden activiteiten; de website heeft ook speciale
bladzijden voor de partners van het Jaar. Een aparte afdeling zal
gewijd zijn aan de activiteiten die in de lidstaten worden gehouden.
Verschillende vooraanstaande personen op het gebied van creativiteit
en innovatie zijn benaderd om ambassadeurs van het Jaar te worden.
Meer dan twintig mensen hebben dit aanbod aangenomen, onder wie Esko
Tapani Aho - voormalig minister-president van Finland, vooraanstaand
zakenman en auteur van een EU-rapport over innovatie; professor
Bengt-Åke Lundvall, vooraanstaand Europees wetenschapper op het gebied
van innovatie; Sir Ken Robinson, wereldwijd bekend als deskundige op
het gebied van creativiteit en onderwijs; Jonathan Paul Ive, hoofd
Design bij Apple; Jean-Philippe Courtois, voorzitter van Microsoft
International; professor Erno" Rubik, docent en ontwerper van de
beroemde kubus van Rubik; en Radu Mihaileanu, de in Roemenië geboren
Franse regisseur en scenarist. De ambassadeurs zullen het Jaar in hun
eigen land en wereldwijd steunen en waar mogelijk deelnemen aan de
meer zichtbare evenementen.
Daarnaast zullen er gedurende het Jaar in Brussel zes publieke
debatten worden gehouden over belangrijke thema's rond creativiteit en
innovatie, om te voorzien in een platform voor beschouwing en
gedachtewisseling dat een bijdrage aan het beleidsdebat over
creativiteit en innovatie kan leveren. Daar zullen onderwerpen als
culturele verscheidenheid, de overheid, het onderwijs, de
kennismaatschappij, duurzame ontwikkeling of de beeldende kunst en de
creatieve sector aan bod komen.
Het concert van het Vienna Vegetable Orchestra begint vanavond, 5
december, om 19.30 uur in het Molièretheater. De media in Brussel zijn
van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn; toegang vindt plaats op
vertoon van de perskaart en in volgorde van aankomst.
Verdere informatie: http://www.create2009.europa.eu
European Union