Federale regering Belgie
Tevreden over resultaten B-Hunters
Eerste minister Yves Leterme en Minister bevoegd voor het Marien
milieu en Minister van Defensie Pieter de Crem tevreden over
resultaten B-Hunters
Eerste minister en Minister bevoegd voor het Marien milieu Yves
Leterme en Minister van Defensie Pieter De Crem ondertekenden in
april van dit jaar een samenwerkingsakkoord om onbemande vliegtuigen
in te zetten voor toezicht op de vervuiling van onze Noordzee. De
verhoging van de pakkans werkt duidelijk ontradend op de potentiële
vervuilers. De samenwerking blijkt een succesverhaal.
De onbemande vliegtuigjes van Defensie (UAV's of Unmanned Aerial
Vehicle) zijn van het type B-Hunter. Ze deden eerder dienst in Kosovo
en Congo voor militaire toezichtsopdrachten en voor trainingen in de
militaire oefenzone boven zee. Zo groeide het idee om de oefenvluchten
te combineren met toezicht op illegale lozingen door schepen. De
B-Hunters werden daarvoor uitgerust met speciale camerasystemen die
zowel overdag als 's nachts gedetailleerde beelden van de
scheepvaartactiviteiten kunnen doorsturen. Meer controles betekent
meer kans om vervuilers op zee te betrappen en te veroordelen tot het
betalen van boetes. Op die manier kunnen de bijhorende zeer hoog
oplopende interventiekosten daadwerkelijk op de vervuilers verhaald
worden.
De B-Hunters vertrekken op ongekende en onregelmatige tijdstippen
vanuit de militaire basis van Koksijde. Ze vliegen boven een gebied
dat zich uitstrekt van de Franse grens boven de scheepvaartroute naar
de Scheldemonding tot aan het Westhinderankergebied op ongeveer 20 km
ten noorden van Oostende. De beelden die verzameld worden door de
militaire commandopost in Koksijde worden doorgestuurd naar het
Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) van de Kustwachtcentrale op de
Marinebasis in Zeebrugge. Daar worden alle waargenomen abnormale
sporen op het zeeoppervlak onmiddellijk geanalyseerd en kunnen de
verdachte schepen geïdentificeerd worden. Indien nodig wordt er een
politievaartuig of een helikopter uitgestuurd om een inspectie aan
boord uit te voeren. In een dergelijk geval wordt er ook telkens
gevraagd om het verdacht schip verder en grondiger te inspecteren bij
aankomst in de haven van bestemming.
Een dergelijke inzet van onbemande vliegtuigen is een wereldprimeur.
Er is dan ook al heel wat internationale belangstelling ontstaan voor
de opvolging van de resultaten van deze controleoperaties door de
B-Hunters. Sinds de ondertekening van het samenwerkingsakkoord hebben
de onbemande vliegtuigen 67 uren boven onze Noordzee gevlogen om toe
te zien op eventuele vervuilingen. Tijdens die acties werden 239
schepen gecontroleerd. Twee daarvan werden als verdacht gedetecteerd
en zijn verder onderzocht . In beide gevallen bleek het na onderzoek
toch niet om illegale lozing te gaan.
De investering in de uitbreiding van controles op de Noordzee heeft de
laatste jaren zijn nut bewezen. Naast de B-Hunters worden daarvoor ook
helikopters en een vliegtuig ingezet. De verhoging van de pakkans
werkt duidelijk ontradend op de potentiële vervuilers. Daar waar in de
jaren '90 jaarlijks ongeveer 50 olielozingen werden opgemerkt, zijn er
sinds 2000 jaarlijks nog slechts een dertigtal lozingen opgemerkt. Ook
het totale volume van de lozingen loopt terug. En dit terwijl het
scheepvaartverkeer de laatste 10 jaar verdubbeld is, de schepen ook
steeds groter worden en de ladingen die deze schepen vervoeren steeds
diverser. Hierdoor zijn de risico's op zee ook enorm toegenomen.
Snelle, flexibele en doeltreffende controlemiddelen zijn dus meer dan
nodig. De onbemande vliegtuigen hebben hun kunnen bewezen. Vanaf
volgend jaar worden er 100 vlieguren gepland.