Federale regering Belgie


Tevreden over resultaten B-Hunters

Eerste minister Yves Leterme en Minister bevoegd voor het Marien milieu en Minister van Defensie Pieter de Crem tevreden over resultaten B-Hunters

Eerste minister en Minister bevoegd voor het Marien milieu Yves Leterme en Minister van Defensie Pieter De Crem ondertekenden in april van dit jaar een samenwerkingsakkoord om onbemande vliegtuigen in te zetten voor toezicht op de vervuiling van onze Noordzee. De verhoging van de pakkans werkt duidelijk ontradend op de potentiële vervuilers. De samenwerking blijkt een succesverhaal.

De onbemande vliegtuigjes van Defensie (UAV's of Unmanned Aerial Vehicle) zijn van het type B-Hunter. Ze deden eerder dienst in Kosovo en Congo voor militaire toezichtsopdrachten en voor trainingen in de militaire oefenzone boven zee. Zo groeide het idee om de oefenvluchten te combineren met toezicht op illegale lozingen door schepen. De B-Hunters werden daarvoor uitgerust met speciale camerasystemen die zowel overdag als 's nachts gedetailleerde beelden van de scheepvaartactiviteiten kunnen doorsturen. Meer controles betekent meer kans om vervuilers op zee te betrappen en te veroordelen tot het betalen van boetes. Op die manier kunnen de bijhorende zeer hoog oplopende interventiekosten daadwerkelijk op de vervuilers verhaald worden.

De B-Hunters vertrekken op ongekende en onregelmatige tijdstippen vanuit de militaire basis van Koksijde. Ze vliegen boven een gebied dat zich uitstrekt van de Franse grens boven de scheepvaartroute naar de Scheldemonding tot aan het Westhinderankergebied op ongeveer 20 km ten noorden van Oostende. De beelden die verzameld worden door de militaire commandopost in Koksijde worden doorgestuurd naar het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) van de Kustwachtcentrale op de Marinebasis in Zeebrugge. Daar worden alle waargenomen abnormale sporen op het zeeoppervlak onmiddellijk geanalyseerd en kunnen de verdachte schepen geïdentificeerd worden. Indien nodig wordt er een politievaartuig of een helikopter uitgestuurd om een inspectie aan boord uit te voeren. In een dergelijk geval wordt er ook telkens gevraagd om het verdacht schip verder en grondiger te inspecteren bij aankomst in de haven van bestemming.

Een dergelijke inzet van onbemande vliegtuigen is een wereldprimeur. Er is dan ook al heel wat internationale belangstelling ontstaan voor de opvolging van de resultaten van deze controleoperaties door de B-Hunters. Sinds de ondertekening van het samenwerkingsakkoord hebben de onbemande vliegtuigen 67 uren boven onze Noordzee gevlogen om toe te zien op eventuele vervuilingen. Tijdens die acties werden 239 schepen gecontroleerd. Twee daarvan werden als verdacht gedetecteerd en zijn verder onderzocht . In beide gevallen bleek het na onderzoek toch niet om illegale lozing te gaan.

De investering in de uitbreiding van controles op de Noordzee heeft de laatste jaren zijn nut bewezen. Naast de B-Hunters worden daarvoor ook helikopters en een vliegtuig ingezet. De verhoging van de pakkans werkt duidelijk ontradend op de potentiële vervuilers. Daar waar in de jaren '90 jaarlijks ongeveer 50 olielozingen werden opgemerkt, zijn er sinds 2000 jaarlijks nog slechts een dertigtal lozingen opgemerkt. Ook het totale volume van de lozingen loopt terug. En dit terwijl het scheepvaartverkeer de laatste 10 jaar verdubbeld is, de schepen ook steeds groter worden en de ladingen die deze schepen vervoeren steeds diverser. Hierdoor zijn de risico's op zee ook enorm toegenomen. Snelle, flexibele en doeltreffende controlemiddelen zijn dus meer dan nodig. De onbemande vliegtuigen hebben hun kunnen bewezen. Vanaf volgend jaar worden er 100 vlieguren gepland.