Trend: Drie op de vier Nederlanders kiest voor 'thuis uit eten'
05/12/2008 05:30
Creative Venue BV
Steeds minder mensen gaan naar een restaurant
Onderzoek: Drie op de vier Nederlanders kiest voor 'thuis uit eten' - trend zal verder doorzetten
Amersfoort, 5 december 2008 - Twee van de drie Nederlanders gaat minder vaak naar een restaurant. Van hen verwacht bijna de helft volgend jaar nog minder vaak uit eten te zullen gaan. In plaats daarvan gaat bijna driekwart (72%) 'thuis uit eten', wat betekent dat zij zelf met luxe ingrediënten thuis een menu bereiden. Deze trend zal verder doorzetten: van deze groep zegt 25 procent volgend jaar vaker dan nu thuis uit eten te zullen gaan. Dit blijkt uit onderzoek dat door Goos Marketing Research in Amstelveen is uitgevoerd in opdracht van levensmiddelenconcern Super de Boer.
De respondenten uit het onderzoek zijn grofweg te verdelen in twee groepen: mensen die nu al (steeds vaker) thuis uit eten gaan, en mensen die dat nog niet of nauwelijks doen. Opmerkelijk is dat van de respondenten die hebben aangegeven op dit moment nog niet thuis uit eten te gaan, iets meer dan de helft (52%) overweegt dit volgend jaar wel te zullen gaan doen. De belangrijkste reden die zij hiervoor opgeven, is dat thuis uit eten goedkoper is (43%). Ruim de helft (54%) van deze groep geeft overigens aan zich wel nog zorgen te maken of het lukt een mooi menu op tafel te zetten.
Ook voor mensen die nu al aangeven thuis uit eten te gaan, is prijs een belangrijk aspect van hun keuze (47%). Het ligt voor de hand dat deze groep ervaren 'thuis uit eters' daarnaast vooral ook positieve argumenten noemt: veertig procent vindt thuis uit eten gezelliger. Ruim een derde (35%) eet liever thuis omdat het leuk is om zelf te koken. Dertig procent laat anderen bovendien graag meegenieten van de eigen kookkunsten. Ruim dertig procent (33%) gaat liever thuis uit eten, omdat zij de avond dan zelf in de hand hebben.
Volgens Eric Leebeek, directielid van Super de Boer, bevestigt dit het beeld dat het levensmiddelenconcern al had: "We hebben het onderzoek laten uitvoeren, omdat we op basis van het bestedingspatroon van onze klanten aan de kassa een ontwikkeling zagen die op een trend leek te duiden. Zo is bijvoorbeeld het volume van onze eigen superieurproductlijn ten opzichte van januari 2007 exponentieel gegroeid. Het onderzoek toont aan dat die trend dus inderdaad gaande is," aldus Leebeek.
Dat steeds meer mensen thuis uit eten gaan, lijkt ook te worden bevestigd door recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Volgens het CBS daalden de verkoopvolumes van restaurants voor het eerst sinds 2004 met bijna vijf procent en stegen de prijzen met eenzelfde percentage. Koninklijke Horeca Nederland verwacht dat deze beweging zich in 2009 verder zal doorzetten.
Opmerkelijk is dat mannen aangeven in 2009 zowel vaker thuis uit eten te willen gaan, als in een restaurant. Kennelijk willen zij hoe dan ook vaker lekker eten. Vrouwen houden een scherper oog op de kosten: 55 procent (tegenover 41% van de mannen) zegt ook volgend jaar even vaak of vaker thuis uit eten te gaan omdat dat goedkoper is.
Samenvattend bevestigt het onderzoek de trend dat steeds meer mensen kiezen voor thuis uit eten, en dat deze trend zich in 2009 verder zal doorzetten. Dit komt niet alleen door het kostenaspect, maar daarnaast vooral ook door het plezier dat mensen aan koken beleven, de sfeer van thuis uit eten gaan en het gemak dat ermee samenhangt.
Het trendonderzoek naar 'Thuis uit eten' is in opdracht van Super de Boer uitgevoerd door Goos Marketing Research in Amstelveen. Het onderzoek is online uitgevoerd bij een aselecte representatieve steekproef onder ruim 500 (n=509) respondenten tussen 25 en 65 jaar in alle delen van Nederland. Aan het onderzoek namen 268 mannen (53%) en 241 vrouwen deel (47%). De onderzoeksresultaten zijn separaat opvraagbaar.
http://www.superdeboer.nl