VU medisch centrum
Zorgvernieuwing staat centraal bij nieuw poliklinisch diagnostiekcentrum
4 december 2008
Met de komst van een nieuw poliklinisch diagnostiekcentrum voor
kankerpatiënten in 2010 treedt een moderne manier van patiëntenzorg in
werking. De zorg wordt sneller en meer patiëntgericht georganiseerd.
Winald Gerritsen en Mark Kramer lichten de zorgvernieuwingen en
bijbehorende consequenties voor de interne organisatie toe.
De toekomstige poli valt onder de organisatie van het VUmc Cancer
Center Amsterdam, waarvan Winald Gerritsen directeur is. Op het dak
van het polikliniekgebouw ontstaat eind 2010 een volledig nieuw
centrum, dat ingericht zal worden volgens 'healing environment'
principes met onder andere veel licht en kleur. "Het nieuwe gebouw
staat symbool voor een nieuwe manier van patiëntenzorg", verklaart
hoofd interne geneeskunde Mark Kramer. Als hoofd van de projectgroep
Sneldiagnostiek Oncologie is hij nauw betrokken bij het uitwerken van
de nieuwe poli.
Snelle diagnose
Speerpunt bij het nieuwe zorgconcept is de 48-uurs diagnose.
Gerritsen: "Als mensen naar het VUmc komen met een bepaald vermoeden
van kanker, willen ze zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn."
Dit geldt ook voor mensen, die zich voor een second opinion bij het
ziekenhuis melden. "Voor deze patiëntengroepen zetten we alles op
alles om binnen 2x24 uur een diagnose te kunnen stellen", vult Kramer
aan. In het nieuwe poliklinische diagnostiekcentrum moet dit voor 80
procent van alle patiënten haalbaar zijn.
Om een snelle diagnose en behandelplan mogelijk te maken, ontwikkelt
de projectgroep Sneldiagnostiek Oncologie momenteel verschillende
zorgpaden. Kramer: "Door vaste procedures in te lassen, halen we de
vrijblijvendheid uit de diagnostiek en de follow-up van een patiënt.
Verder vergroten we de efficiency enorm. Doordat we bij bepaalde
tumoren standaardonderzoeken in de procedures opnemen, kunnen we die
veel sneller inplannen."
Integrale zorg
Wie als patiënt terechtkomt op de nieuwe poli, wordt behandeld door
een team van specialisten. Was het vroeger zo dat iemand eerst naar
specialist A ging en vervolgens naar specialist B, in de toekomstige
situatie komen de specialisten naar de patiënten toe. Kramer: "We
richten multidisciplinaire spreekuren in, waarbij we vanuit
verschillende expertises naar het probleem van de patiënt kijken. De
nieuwe omgeving maakt het mogelijk om de zorg rondom de patiënt te
organiseren in plaats van rondom de specialist."
In de plannen staat integrale zorg hoog in het vaandel. Gerritsen
verduidelijkt: "We willen niet alleen uitstekende technische zorg aan
kankerpatiënten bieden, maar ook aandacht besteden aan voorlichting,
psychosociale begeleiding en voedings- en levensstijladviezen. Door
veel informatie te geven aan mensen met kanker, kun je een deel van
hun onzekerheid wegnemen en hen steunen in initiatieven om hun lot in
eigen handen te nemen."
Interne veranderingen
Langzaamaan werken alle betrokkenen naar de nieuwe situatie toe. De
zorgvernieuwingen impliceren een nieuwe manier van werken binnen de
organisatie. Kramer geeft aan, dat de traditionele werkprocessen op de
schop gaan. "We brengen specialisten en faciliteiten samen in een
nieuwe omgeving. In deze fase zijn we druk bezig om die nieuwe
logistiek uit te werken en de samenwerking tussen betrokken afdelingen
vorm te geven."
Eind 2009, nog voor de oplevering van het gebouw, zal de nieuwe
werkwijze deels operationeel zijn. "Dat zal vast even wennen zijn",
erkent Gerritsen, "maar we bereiden ons grondig voor en hebben alle
kennis in huis. Het is niet zo dat we vanaf een nulpunt een nieuwe
organisatie moeten opbouwen, wel gaan we binnen de huidige organisatie
op een intensievere en efficiëntere wijze samenwerken."
De weg naar het nieuwe centrum is spannend. Over ruim een jaar zal
blijken of alle plannen inderdaad haalbaar zijn, maar Gerritsen en
Kramer zijn vol vertrouwen. "Er is enorm veel enthousiasme voor het
concept. Iedereen is er helemaal klaar voor en heeft echt het idee dat
dit de patiëntenzorg ten goede komt."
Liesbeth Blijenberg
bron: Tracer