Provincie Limburg

Persberichten

Resultaten visitatiecommissies provinciale musea bekend Op 2 december 2008 heeft Jan Mans als voorzitter van de Visitatiecommissies van de drie provinciale musea zijn rapportage aangeboden aan het College van Gedeputeerde Staten. Cultuur gedeputeerde Odile Wolfs gaat met de musea in overleg over de implementatie van de aanbevelingen. Vervolgens neemt het College van Gedeputeerde Staten in februari een standpunt in. Dit wordt verwerkt in de zogenaamde museumnotitie, die bij de behandeling van het beleidskader Cultuur 2009-2012 in oktober is toegezegd aan Provinciale Staten. Volgens planning wordt de museumnotitie behandeld in de Statencommissie voor het Sociale Domein op 6 maart 2009 en in Provinciale Staten op 3 april 2009. Het integrale rapport is te raadplegen op www.limburg.nl/cultuur, klik op 'Musea'.

Samenvatting van de aanbevelingen van de visitatiecommissies per museum:

Limburgs Museum
Het Limburgs Museum geeft op een adequate wijze invulling aan de beleidsprioriteiten van de Provincie Limburg; daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan de tijdelijke tentoonstellingen, en de bijbehorende publieksbegeleiding, educatieve activiteiten en evenementen.
Qua publieksbereik wordt geadviseerd niet in te zetten op groei van bezoekers, maar op een groter bereik via verder gaande digitalisering, een betere, nieuwe website en door te stimuleren dat het Limburgs Film en Video Archief beter in staat wordt gesteld dan tot nu toe zijn unieke collectie aan te vullen, te conserveren en digitaal te ontsluiten om zo een nog groter publiek te bereiken. Het Limburgs Museum levert een positieve bijdrage aan de algehele uitstraling van de stad Venlo; om de positionering van het museum aan te scherpen verdient de communicatie met de gemeente Venlo en samenwerking met het museum van Bommel van Dam meer aandacht. Ook zou het museum een sterkere focus moeten aanbrengen in het grote aantal toekomstplannen.
Aan de Provincie Limburg wordt geadviseerd:

* In te zetten op vergroting van publieksbereik met digitale media, niet op groei van het aantal bezoekers dat rond 45.000 bezoekers op jaarbasis bevindt

* De functie van het Limburgs Film- en Video Archief (LIFVA) als belangrijk voor de provincie te erkennen, te faciliteren en te versterken

* Over de concrete voornemens en gevraagde extra middelen voor het LIFVA in gesprek te gaan met het Limburgs Museum
* Nader onderzoek te doen naar mogelijkheden voor samenwerking tussen Limburgs Museum en museum van Bommel van Dam
* De noodzakelijke maatregelen ter bestrijding van de wateroverlast te nemen, c.q. Tot uitvoering te brengen, niet ten laste van de middelen voor museale activiteiten.

* Een regietaak op zich te nemen, dan wel toe te wijzen aan één externe instantie waar het gaat om het verzamelen en tentoonstellen van Limburgse kunst.

Wat betreft het voornemen om het museum uit te breiden wordt geadviseerd dit nader te laten onderbouwen door het Limburgs Museum.

Bonnefantenmuseum
Bonnefantenmseum heeft in de afgelopen periode een sterke professionalisering gerealiseerd, zowel wat betreft zijn bedrijfsvoering, maar ook wat betreft exposities en wat betreft educatieve activiteiten en evenementen. Er bestaat waardering voor het ondernemerschap en creativiteit, waarmee bijvoorbeeld de collecties via particuliere verzamelaars zijn aangevuld en uitgebreid. Ook is geconstateerd dat waardevolle collecties op het terrein van de moderne en hedendaagse, en ook op het terrein van oude kunst zijn bijeengebracht.
De kwaliteiten en potenties, die dit museum heeft, worden echter nog niet volledig benut.
Geadviseerd wordt om de missie van het museum helder te formuleren en aanwezige kwaliteiten meer armslag te geven om zich verder te ontplooien.
Andere adviezen, die aan het museum zijn gericht, zijn:
* Experimenteer ook met kleinere exposities, vertrekkend uit, of gebruikmakend van eigen collecties, om meer levendigheid en dynamiek in het museum te brengen.

* Besteed meer aandacht aan publieksbegeleiding en zet meer in op educatie, zodat het museum minder afstandelijk wordt voor bezoekers;

* Versterk de relatie met stad en regio en bouw tegelijkertijd het PR- en marketingbeleid verder uit, gebruikmakend van het feit dat de stad Maastricht als zodanig een toeristische attractie is.

Het belang van de samenwerking met Rijksmuseum en daarnaast het belang van de langdurige bruikleenovereenkomsten met particuliere verzamelaars wordt onderschreven. Geadviseerd wordt de gesloten overeenkomsten goed te monitoren en ook potentiële risico's, die hiermee samenhangen in ogenschouw te nemen. Aan de Provincie Limburg wordt geadviseerd om het museum in staat te stellen een extra functionaris tbv collectiebeheer aan te stellen en ook de benodigde apparatuur tbv een uitgebreidere collectiedocumentatie aan te schaffen.
Ook wordt geadviseerd om het museum in staat te stellen de functie educatie én publieksbegeleiding te versterken en een sterkere focus op jeugd en op internationale ambities mogelijk te maken. Verder wordt geadviseerd om het PR- en marketing beleid uit te bouwen en de relatie met de stad en de regio te versterken. Daarbij wordt uitbreiding van het aantal bezoekers niet gezien als doelstelling op zich, maar wel als mogelijk resultaat van de hiervoor aangegeven andere aanpak..
Het realiseren van dislocaties in Roermond en Luik hebben in de optiek van de visitatiecommissie geen prioriteit, en dragen niet/onvoldoende bij aan de nodige versterking van de positie van dit museum, maar houden een risico in van versnippering van aandacht, menskracht en middelen..
De uitbreiding van het Bonnefantenmuseum met een Zichtdepot, is weliswaar een interessante optie, maar deze is pas aan de orde, wanneer de basis van het museum versterkt is..
.
Industrion
Industrion bevindt zich in een belangrijk moment in zijn ontwikkeling van klassiek museum naar Discovery Center Industrion. Deze ontwikkeling wordt weerspiegeld in aantal en leeftijd van de bezoekers en in de externe relaties van dit museum, zowel een grote range aan onderwijsinstellingen als bedrijven. De Visitatiecommissie is onder de indruk van hetgeen dit museum heeft bereikt: de innovatie, de omslag die is gemaakt en de dynamiek die het museum uitstraalt. Verdere groei, bijvoorbeeld van de huidige 80.000 naar 120.000 bezoekers is een logische vervolgstap..
Geadviseerd wordt om de nieuwe koers en de verdere groei op basis hiervan in het provinciaal beleid mogelijk te maken. Geadviseerd wordt ook het museum Industrion niet louter als museum te benaderen, maar ook aandacht te besteden aan de andere functies, op het terrein van bijvoorbeeld duurzaamheid, technologische topregio, scholing en toeleiding naar arbeidsmarkt. Ook wordt geadviseerd aan de Provincie Limburg nadrukkelijk aandacht te besteden aan het bevorderen van de toegankelijkheid met faciliteiten op het terrein van (openbaar) vervoer..
In verband met de snelle en forse groei verdient het aanbeveling voldoende aandacht te besteden aan kwantiteit en kwaliteit van de het personeelsbestand, in het bijzonder de sleutelfuncties. Geadviseerd wordt het ondernemerschap ruimte te geven..
Ook wordt geadviseerd om de relatie met het mijnverleden, de roots van Industrion niet te vergeten. De vormgeving hiervan is een zaak van Industrion. Belangrijk is dat er een verwijsfunctie naar andere plekken in de regio wordt gerealiseerd, waar de bezoeker, door middel van landmarks of andere musea en plaatsen kan kennisnemen van het mijnverleden.

5-12-2008 15:53