Persberichten
Resultaten visitatiecommissies provinciale musea bekend
Op 2 december 2008 heeft Jan Mans als voorzitter van de
Visitatiecommissies van de drie provinciale musea zijn rapportage
aangeboden aan het College van Gedeputeerde Staten. Cultuur
gedeputeerde Odile Wolfs gaat met de musea in overleg over de
implementatie van de aanbevelingen. Vervolgens neemt het College van
Gedeputeerde Staten in februari een standpunt in. Dit wordt verwerkt
in de zogenaamde museumnotitie, die bij de behandeling van het
beleidskader Cultuur 2009-2012 in oktober is toegezegd aan Provinciale
Staten. Volgens planning wordt de museumnotitie behandeld in de
Statencommissie voor het Sociale Domein op 6 maart 2009 en in
Provinciale Staten op 3 april 2009. Het integrale rapport is te
raadplegen op www.limburg.nl/cultuur, klik op 'Musea'.
Samenvatting van de aanbevelingen van de visitatiecommissies per
museum:
Limburgs Museum
Het Limburgs Museum geeft op een adequate wijze invulling aan de
beleidsprioriteiten van de Provincie Limburg; daarbij wordt
bijvoorbeeld gedacht aan de tijdelijke tentoonstellingen, en de
bijbehorende publieksbegeleiding, educatieve activiteiten en
evenementen.
Qua publieksbereik wordt geadviseerd niet in te zetten op groei van
bezoekers, maar op een groter bereik via verder gaande digitalisering,
een betere, nieuwe website en door te stimuleren dat het Limburgs Film
en Video Archief beter in staat wordt gesteld dan tot nu toe zijn
unieke collectie aan te vullen, te conserveren en digitaal te
ontsluiten om zo een nog groter publiek te bereiken.
Het Limburgs Museum levert een positieve bijdrage aan de algehele
uitstraling van de stad Venlo; om de positionering van het museum aan
te scherpen verdient de communicatie met de gemeente Venlo en
samenwerking met het museum van Bommel van Dam meer aandacht.
Ook zou het museum een sterkere focus moeten aanbrengen in het grote
aantal toekomstplannen.
Aan de Provincie Limburg wordt geadviseerd:
* In te zetten op vergroting van publieksbereik met digitale media,
niet op groei van het aantal bezoekers dat rond 45.000 bezoekers
op jaarbasis bevindt
* De functie van het Limburgs Film- en Video Archief (LIFVA) als
belangrijk voor de provincie te erkennen, te faciliteren en te
versterken
* Over de concrete voornemens en gevraagde extra middelen voor het
LIFVA in gesprek te gaan met het Limburgs Museum
* Nader onderzoek te doen naar mogelijkheden voor samenwerking
tussen Limburgs Museum en museum van Bommel van Dam
* De noodzakelijke maatregelen ter bestrijding van de wateroverlast
te nemen, c.q. Tot uitvoering te brengen, niet ten laste van de
middelen voor museale activiteiten.
* Een regietaak op zich te nemen, dan wel toe te wijzen aan één
externe instantie waar het gaat om het verzamelen en
tentoonstellen van Limburgse kunst.
Wat betreft het voornemen om het museum uit te breiden wordt
geadviseerd dit nader te laten onderbouwen door het Limburgs Museum.
Bonnefantenmuseum
Bonnefantenmseum heeft in de afgelopen periode een sterke
professionalisering gerealiseerd, zowel wat betreft zijn
bedrijfsvoering, maar ook wat betreft exposities en wat betreft
educatieve activiteiten en evenementen. Er bestaat waardering voor het
ondernemerschap en creativiteit, waarmee bijvoorbeeld de collecties
via particuliere verzamelaars zijn aangevuld en uitgebreid. Ook is
geconstateerd dat waardevolle collecties op het terrein van de moderne
en hedendaagse, en ook op het terrein van oude kunst zijn
bijeengebracht.
De kwaliteiten en potenties, die dit museum heeft, worden echter nog
niet volledig benut.
Geadviseerd wordt om de missie van het museum helder te formuleren en
aanwezige kwaliteiten meer armslag te geven om zich verder te
ontplooien.
Andere adviezen, die aan het museum zijn gericht, zijn:
* Experimenteer ook met kleinere exposities, vertrekkend uit, of
gebruikmakend van eigen collecties, om meer levendigheid en
dynamiek in het museum te brengen.
* Besteed meer aandacht aan publieksbegeleiding en zet meer in op
educatie, zodat het museum minder afstandelijk wordt voor
bezoekers;
* Versterk de relatie met stad en regio en bouw tegelijkertijd het
PR- en marketingbeleid verder uit, gebruikmakend van het feit dat
de stad Maastricht als zodanig een toeristische attractie is.
Het belang van de samenwerking met Rijksmuseum en daarnaast het belang
van de langdurige bruikleenovereenkomsten met particuliere
verzamelaars wordt onderschreven. Geadviseerd wordt de gesloten
overeenkomsten goed te monitoren en ook potentiële risico's, die
hiermee samenhangen in ogenschouw te nemen. Aan de Provincie Limburg
wordt geadviseerd om het museum in staat te stellen een extra
functionaris tbv collectiebeheer aan te stellen en ook de benodigde
apparatuur tbv een uitgebreidere collectiedocumentatie aan te
schaffen.
Ook wordt geadviseerd om het museum in staat te stellen de functie
educatie én publieksbegeleiding te versterken en een sterkere focus op
jeugd en op internationale ambities mogelijk te maken.
Verder wordt geadviseerd om het PR- en marketing beleid uit te bouwen
en de relatie met de stad en de regio te versterken. Daarbij wordt
uitbreiding van het aantal bezoekers niet gezien als doelstelling op
zich, maar wel als mogelijk resultaat van de hiervoor aangegeven
andere aanpak..
Het realiseren van dislocaties in Roermond en Luik hebben in de optiek
van de visitatiecommissie geen prioriteit, en dragen niet/onvoldoende
bij aan de nodige versterking van de positie van dit museum, maar
houden een risico in van versnippering van aandacht, menskracht en
middelen..
De uitbreiding van het Bonnefantenmuseum met een Zichtdepot, is
weliswaar een interessante optie, maar deze is pas aan de orde,
wanneer de basis van het museum versterkt is..
.
Industrion
Industrion bevindt zich in een belangrijk moment in zijn ontwikkeling
van klassiek museum naar Discovery Center Industrion. Deze
ontwikkeling wordt weerspiegeld in aantal en leeftijd van de bezoekers
en in de externe relaties van dit museum, zowel een grote range aan
onderwijsinstellingen als bedrijven. De Visitatiecommissie is onder de
indruk van hetgeen dit museum heeft bereikt: de innovatie, de omslag
die is gemaakt en de dynamiek die het museum uitstraalt. Verdere
groei, bijvoorbeeld van de huidige 80.000 naar 120.000 bezoekers is
een logische vervolgstap..
Geadviseerd wordt om de nieuwe koers en de verdere groei op basis
hiervan in het provinciaal beleid mogelijk te maken. Geadviseerd wordt
ook het museum Industrion niet louter als museum te benaderen, maar
ook aandacht te besteden aan de andere functies, op het terrein van
bijvoorbeeld duurzaamheid, technologische topregio, scholing en
toeleiding naar arbeidsmarkt. Ook wordt geadviseerd aan de Provincie
Limburg nadrukkelijk aandacht te besteden aan het bevorderen van de
toegankelijkheid met faciliteiten op het terrein van (openbaar)
vervoer..
In verband met de snelle en forse groei verdient het aanbeveling
voldoende aandacht te besteden aan kwantiteit en kwaliteit van de het
personeelsbestand, in het bijzonder de sleutelfuncties. Geadviseerd
wordt het ondernemerschap ruimte te geven..
Ook wordt geadviseerd om de relatie met het mijnverleden, de roots van
Industrion niet te vergeten. De vormgeving hiervan is een zaak van
Industrion. Belangrijk is dat er een verwijsfunctie naar andere
plekken in de regio wordt gerealiseerd, waar de bezoeker, door middel
van landmarks of andere musea en plaatsen kan kennisnemen van het
mijnverleden.
5-12-2008 15:53
Provincie Limburg