Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam
Verbetering verkeersveiligheid Oostzeedijk / Honingerdijk
Op de Honingerdijk heeft de deelgemeente Kralingen-Crooswijk
matrixborden laten plaatsen. Deze borden attenderen automobilisten op
hun snelheid en dragen bij aan het veiliger maken van de Oostzeedijk /
Honingerdijk.
Het aantal ongevallen op de Honingerdijk is de afgelopen twee jaar
toegenomen. Met name de laatste maanden hebben er regelmatig
ongelukken plaatsgevonden in de bocht waar de Honingerdijk overgaat in
de Oostzeedijk. Lucas de Boer, portefeuillehouder Verkeer: De
omstandigheden waarin de ongelukken gebeuren, verschillen van elkaar.
Snelheid speelt vaak een rol, maar niet altijd. Ook gebeuren er
ongelukken bij zowel nat als droog weer. Dit geeft onduidelijkheid,
waardoor we dé oplossing nog niet kennen. De deelgemeente is zeer
bezorgd over de veiligheid van de weg en daarmee van de weggebruikers.
De Boer: Als het om verkeer gaat, heb je te maken met de levens van
mensen. De situatie heeft al meer dan een jaar onze volle aandacht.
Wat wordt eraan gedaan?
De ongevallen van de afgelopen periode worden momenteel geanalyseerd
om de oorzaak te achterhalen. Naast de ongevallenanalyse wordt ook de
technische staat van het wegdek, de ligging van de tramrails en de
mogelijkheid van een alternatieve fietsroute onderzocht. De
deelgemeente wacht de resultaten van de onderzoeken niet af. In
oktober zijn er reflecterende bochtpijlen geplaatst waardoor de bocht
beter opvalt. En sinds de laatste maanden voert de politie zeer
regelmatig handhavingsacties uit. Donderdag 4 en vrijdag 5 december
zijn er tevens matrixborden geplaatst die de snelheid waarmee wordt
gereden, aangeven.
De matrixborden geven de maximumsnelheid 50 km/uur aan wanneer
automobilisten met een grotere snelheid de bocht op de Oostzeedijk /
Honingerdijk ingaan.
Advies van bewoners
De deelgemeente werkt vanaf oktober 2007 samen met bewoners van de
Honingerdijk aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De bewoners
hebben aangegeven dat zij oplossingen zien in het verlagen van de
snelheid naar 30 km per uur en het instellen van eenrichtingsverkeer.
Autos zouden de Oostzeedijk / Honingerdijk dan wel kunnen gebruiken om
de stad uit te rijden, maar niet om de stad in te komen. Dergelijke
maatregelen kunnen niet zomaar genomen worden. Lucas de Boer: De
Honingerdijk is een belangrijke ontsluitingsweg. Als we ervoor kiezen
om deze weg aan één kant af te sluiten, heeft dit grote gevolgen voor
wegen zoals de Maasboulevard. Voordat we zon maatregel kunnen nemen,
moeten we dus bekijken of we het probleem hiermee niet verplaatsen. De
dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting (dS+V) onderzoekt dit momenteel
voor ons. Als het snelverkeer via omliggende wegen afgewikkeld zou
kunnen worden, dan is het mogelijk om een 30 km zone in te stellen.
De resultaten van alle onderzoeken en van de nu uitgevoerde
maatregelen zijn in het voorjaar van 2009 bekend. De Boer: Naar
aanleiding van de conclusies gaan we kijken welke maatregelen er nog
meer genomen kunnen worden om de Oostzeedijk / Honingerdijk veilig te
maken. We zullen hier de bewoners zeker bij betrekken.