OPTA: Meer duidelijkheid tarieven prepaid bellen naar betaalnummers
05/12/2008 12:38
Opta
Voor het bellen naar betaalde informatienummers, zoals 0900, 0906, 0909 en 18xy geldt dat de consument voorafgaand aan het gesprek een melding moet krijgen over het minuuttarief voor het informatienummer dat hij belt en informatie over de kosten voor het gebruik van zijn mobiele telefoon ("verkeerstarief"). Een aantal mobiele aanbieders bracht hun prepaid abonnees een integraal tarief in rekening voor het bellen naar betaalde informatienummers, variërend van 1,10 tot 1,30 per minuut voor het totaal van minuuttarief en verkeerstarief. Dit betekende dat een consument, ongeacht het minuuttarief dat hij te horen kreeg, dit integrale tarief betaalde. Dit is onduidelijk voor de consument omdat dit integrale tarief niet werd gemeld voorafgaand aan een gesprek. De nieuwe regels, die OPTA sinds 1 oktober handhaaft, schrijven voor dat als een mobiele aanbieder een integraal tarief hanteert, deze aanbieder dit tarief ook voorafgaand aan het gesprek moet melden aan de consument. Dan is het duidelijk voor de consument wat hij exact betaalt voor het bellen naar zo'n nummer.
Deze nieuwe regels hebben ertoe geleid dat een aantal mobiele aanbieders niet langer dit integrale tarief hanteert. Mobiele aanbieder Vodafone is vanaf september van dit integrale tarief voor prepaid abonnees afgestapt en rekent het gemelde minuuttarief en de verkeerskosten (afhankelijk van abonnement) van maximaal 35 cent. Zojuist is bekend geworden dat ook T-Mobile afstapt van het integrale tarief van 1,10 euro en aparte minuut- en verkeerstarieven in rekening gaat brengen bij de prepaid consument. Vodafone en T-Mobile hebben daarmee hun facturatie voor prepaid bellen naar betaalnummers aan de tariefmelding aangepast. OPTA constateert dat dit prepaid bellers miljoenen euro's per jaar bespaart. Ter illustratie: bij een minuuttarief van 10 cent scheelt dit 65 cent per minuut: het verschil tussen 1,10 euro en 10 cent plus 35 cent verkeerskosten. Om aan de regels te voldoen gaat KPN in de eerste week van januari in de melding voor prepaid abonnees het integrale tarief melden. Tele2 maakt overigens geen gebruik van een integraal tarief voor het bellen naar betaalnummers en brengt verkeerskosten in rekening (afhankelijk van abonnement) van maximaal 20 cent.
ConsuWijzer
OPTA controleert of mobiele bedrijven het voldoende duidelijk maken voor consumenten wat zij betalen voor het bellen naar betaalnummers. OPTA handhaaft de regels op basis van klachten van consumenten. Consumenten kunnen hun signalen indienen bij ConsuWijzer via een speciaal online klachtenformulier.
http://www.opta.nl