AutoRai

Audi neemt voorsprong door toepassing LED-verlichting

(12/5/2008)
Audi neemt voorsprong door de toepassing van LED-verlichting. Sinds de Audi A8 W12 als eerste productieauto ter wereld standaard werd uitgerust met LED-dagrijverlichting (2004), heeft de LED-techniek zich in hoog tempo verder ontwikkeld. Audi is nu een van de weinige autofabrikanten die LED-hoofdverlichting aanbiedt.

LED-techniek heeft alleen maar voordelen. Variërend van design en energiezuinigheid tot de wetgeving met betrekking tot dagrijverlichting.

Elk Audi-model in het huidige leveringsprogramma is standaard uitgerust of optioneel te voorzien van LED-dagrijverlichting. Daarmee loopt Audi nadrukkelijk vooruit op de Europese wetgeving die voorschrijft dat autoâs die vanaf 2011 op de markt komen, voorzien moeten zijn van dagrijverlichting. Dagrijverlichting maakt autoâs beter zichtbaar en daarmee is het een belangrijke veiligheidsfactor.

Herkenbaar
Zoals gebruikelijk bij Audi gaan vorm en functie in perfecte harmonie samen. Audi gebruikt de LED-dagrijverlichting dan ook om de herkenbaarheid van elk model te benadrukken. Bij elk Audi-model zijn de LED-lampjes op een andere manier gerangschikt. Bij de A-reeks (bijvoorbeeld de Audi A4 en Audi A5) licht de nadruk door de sierlijke vorm op elegante dynamiek, terwijl de LED-verlichting van de Q5 en Q7 door de âbrede opstellingâ het krachtige karakter van de autoâs extra aanzet.
De Audi R8 is de enige sportwagen ter wereld die met LED-hoofdverlichting leverbaar is. Zowel (gedimd) groot licht, dagrijverlichting, en knipperverlichting zijn daarbij uitgevoerd in LED-techniek en ondergebracht in compacte units.

LED: techniek met voordelen
De toepassing van LED-techniek biedt voordelen op diverse fronten. Om te beginnen zijn LEDâs zeer compact. Dat geeft designers extra âspeelruimteâ, ook al omdat de mogelijkheden voor het rangschikken van LEDâs vrijwel onbeperkt zijn. Het licht dat LEDâs uitstralen lijkt veel op daglicht en zorgt daardoor voor optimaal contrast. Bovendien is LED-licht nauwkeuriger te sturen. Kortom: LED-technologie zorgt voor een intensere en preciezere verlichting, die aangenaam is voor het menselijk oog. Maar ook hier gaat de ontwikkeling door. Audi test nu al adaptieve LED-hoofdverlichting waarbij het grootlicht tegenliggers niet verblindt. De lichtbundels draaien bovendien mee met de stuuruitslag.

Energiezuinig
Ook in het interieur is LED-verlichting aan een opmars bezig: de optionele ambient lighting van de Audi A8 maakt het bijvoorbeeld mogelijk de interieurverlichting individueel te configureren en/of te dimmen.
Een ander belangrijk voordeel van LED-verlichting is de energiezuinigheid. Een auto met conventionele verlichting gebruikt circa 200 watt bij de inzet van koplampen, achterlichten en nummerplaatverlichting. De LED-dagrijverlichting van de Audi A4 vraagt echter maar 15 Watt. Dat brengt het gemiddelde brandstofverbruik met 0,2l/100 km terug. Alle in 2008 verkochte Audi-modellen met LED-dagrijverlichting samen hebben zodoende al een brandstofbesparing van tien miljoen liter brandstof weten te bewerkstelligen. Dit komt overeen met een CO2-reductie van 25.000 ton.