Vrije Universiteit Amsterdam

VUmc start leerwerkplaats voor verpleegkundigen

4 december 2008

Vanaf februari 2009 krijgt de praktijkopleiding voor verpleegkundigen een nieuw gezicht. Ongeveer 50 studentverpleegkundigen zullen dan gaan werken op leerwerkplaatsen, die zijn ingericht op de klinische zorgeenheden 6C, traumatologie en 4B, interne geneeskunde. Pasgediplomeerde verpleegkundigen zijn daardoor in de toekomst nog beter en sneller volledig inzetbaar in een omgeving waarin de zorg steeds complexer wordt.

leerwerlkplaats, medicijnvoorbereiding door studentverpleegkundige fotograaf: Peter Valckx Een leerwerkplaats (LWP) is een aantal bedden op een bestaande zorgeenheid die voor onderwijsdoeleinden worden gereserveerd. Op een LWP staat naast de directe patiëntenzorg het leren centraal. Onder continue supervisie van een werkbegeleider, een speciaal opgeleide gediplomeerd verpleegkundige, wordt door studentverpleegkundigen zelfstandig zorg verleend aan patiënten. Zij verlenen die zorg 24 uur per dag, 7 dagen per week en worden boventallig ingeroosterd. De studenten krijgen zo de mogelijkheid om stap voor stap hun bekwaamheid op te bouwen in de context van een (toekomstige) werkomgeving. Dit gebeurt door middel van klinische situaties, bedside teaching en interacties met ervaren gediplomeerde collega's en leidinggevenden.
Studentverpleegkundigen van niveau 4 en 5 kunnen stage lopen op de twee LWP's 4B en 6C. Per zorgeenheid worden vooralsnog 4-6 bedden aangewezen als LWP. Om de gewenste zorg te kunnen leveren zullen per werkplaats ongeveer 20-25 studentverpleegkundigen, 5 werkbegeleiders en 1 praktijkopleider nodig zijn. Aan de hand van vooraf opgestelde indicatoren en ontwikkelde meetinstrumenten zal de kwaliteit van zorg, de patiënt- en studenttevredenheid en het leerklimaat worden getoetst.

Theorie en praktijk
De leerwerkplaats is het vervolg op een ingezet beleid om de verbinding tussen theorie en praktijk te versterken. De studentverpleegkundigen leren theorie in de praktijk toe te passen en, andersom, praktijksituaties te analyseren met behulp van de theorie. Dit is alleen haalbaar als in de praktijk een krachtige leeromgeving wordt gecreëerd. De LWP biedt deze krachtige leeromgeving. Het beoogd effect van het verbinden van theorie en praktijk, is dat pasafgestudeerde verpleegkundigen beter en sneller inzetbaar zijn zodat de inwerktijd afneemt. Door de LWP te ontwikkelen naast -en niet in plaats van- de bestaande onderwijsroutes, worden meer stageplaatsen gerealiseerd en hierdoor een hogere uitstroom van pasafgestudeerden. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt zijn een groter aanbod en een kortere inwerktijd van pasafgestudeerde verpleegkundigen pluspunten. Bovendien verwacht VUmc dat meer pas afgestudeerde verpleegkundigen, door hun ervaring met de LWP, de keuze maken om te werken en eventuele vervolgopleidingen te volgen binnen VUmc.

Uitdagende omgeving
Voor verpleegkundigen in VUmc die ambities hebben in onderwijs, is de LWP een uitdagende omgeving. Men kan de competenties als werkbegeleider verder ontwikkelen en komt continu in aanraking met nieuwe concepten uit de verpleegkundige opleiding. De werkbegeleider coacht en loopt mee met de studentverpleegkundige, maar neemt de zorg niet over. De student neemt zelf initiatief, bereidt de zorg voor, voert deze uit en evalueert de gegeven zorg. Dit in tegenstelling tot andere onderwijsmodellen waar de studentverpleegkundige meeloopt, kijkt en leert.
Voor VUmc biedt de LWP een kans om intensiever te gaan samenwerken met hogescholen en regionale opleidingscentra. Op organisatieniveau versterkt de LWP ook de band tussen theorie (scholen) en praktijk (VUmc), door docenten van de opleidingen dichter bij de praktijk te brengen. Dit, omdat de docenten onderwijsactiviteiten op de zorgeenheid organiseren, praktijkervaring opdoen op de zorgeenheid, zelf bedside teaching geven en inzicht krijgen in (groeps)processen tijdens het leren in de praktijk.

Een duidelijke leercultuur
"De zorgeenheden algemene heelkunde en inwendige geneeskunde lenen zich bij uitstek voor een LWP. Zo is er op zorgeenheid 4B een duidelijke leercultuur, een enorme diversiteit aan leeractiviteiten en een breed patiëntenaanbod, interne geneeskunde, reumatologie en nefrologie, zowel electieve als acute opnames en chronische patiënten. De studentverpleegkundige kan in deze omgeving aan vele competenties werken.
Het is op de zorgeenheid gemeengoed dat alle verpleegkundigen, na dat ze zijn ingewerkt en de cursus begeleiden in de praktijk hebben gevolgd, leerlingen gaan begeleiden. Ons streven is dan ook om zoveel mogelijk verpleegkundigen op de LWP te kunnen inzetten als werkbegeleider. Zij worden binnenkort geschoold voor die nieuwe rol en in januari is er, in samenwerking met de ROC's, voor de verpleegkundigen een extra bijeenkomst om met elkaar te praten over de verschillende opleidingsniveaus van de studentverpleegkunde niveau 4 en 5, wat je van ze kan verwachten en hoe je er als coach mee om kan gaan.
Deze andere manier van opleiden spreekt me erg aan. De studentverpleegkundige vervult een andere rol dan nu het geval is. Zij voert uiteindelijk de totale zorg van de opgenomen patiënten op de LWP uit op haar niveau binnen haar opleiding, gecoacht door de verpleegkundige.
Een ander voordeel is dat er op een LWP beduidend meer studentverpleegkundigen kunnen worden geplaatst dan in de huidige opleidingsvorm. In plaats van gemiddeld 3 - 4 'leerlingen' gaan we nu van start met 19 studenten.
Verder willen wij op de LWP naast de patiëntenzorg een optimale leeromgeving creëren voor zowel de student- als de gediplomeerd verpleegkundigen. Ruimte om te leren door bijvoorbeeld, intervisie bijeenkomsten, casuïstiek besprekingen, klinische lessen, bedsite teaching en het inplannen van een docent verpleegkunde op één dagdeel per week voor praktijklessen op de LWP.
Het gaat voor ons een interessante periode worden met veel discussies en veranderingen, maar het is zeker een uitdaging."

Theo Brouwer, verpleegkundig hoofd zorgeenheid 4B

Prominente rol voor leren
"De winst op de LWP is dat het 'leren' een prominente rol krijgt. Van maandag tot en met vrijdag is er een praktijkopleider op de zorgeenheid aanwezig om het leerproces van de studenten te bewaken en de werkbegeleiders te coachen in hun nieuwe rol. De praktijkopleiders blijven net als in de 'oude' situatie studenten individueel begeleiden maar nu vanuit de door de student te behalen competenties. Daarnaast gaan ze de studenten en werkbegeleiders als groep begeleiden. Dit zijn geen 'extra' werkzaamheden, we doen dit binnen de huidige formatie. De training van de werkbegeleiders verloopt goed. Het blijkt heel nuttig om de nieuwe leersituatie te oefenen met een acteur in de rol van student. Feedback geven, coachen en situationeel leidinggeven zijn belangrijke vaardigheden voor de werkbegeleiders op de LWP. Het blijft niet bij deze ene dag scholing. In januari vindt er een bijeenkomst plaats met ervaringen LWP-verpleegkundigen en studenten uit het AMC. De beide zorgeenheden gaan ook proefdraaien en de werkbegeleiders krijgen intervisie om de opgedane ervaringen en knelpunten op de LWP, onder leiding van de praktijkopleider, met elkaar te delen."

Maaike Pouwels, hoofd praktijkopleiding verpleegkundigen

Ellen Binnema en Marcel Licher
bron: Verpleegkundekatern